VI seminarium szkoleniowe „Konstrukcje nawierzchni podatnych”
14 czerwca 2022 r. w Warszewie odbyła się szósta edycja seminarium szkoleniowego „Konstrukcje nawierzchni podatnych” zorganizowanego przez przedstawicieli firm Tensar Polska oraz Lotos Asfalt. „Magazyn Autostrady” objął wydarzenie patronatem medialnym, a Redaktor Zarządzająca Anna Górska-Zychla brała czynny udział w jej moderacji.
Seminarium szkoleniowe dotyczące zastosowań asfaltów oraz georusztów nowej generacji w nawierzchniach drogowych jak co roku cieszyło się dużym zainteresowaniem przedstawicieli biur projektowych i firm wykonawczych. Wydarzenie rozpoczęło się od wprowadzenia uczestników w tematykę i zakres szkolenia przez reprezentantów firm organizujących przedsięwzięcie – Michała Załęckiego (Lotos Asfalt) i Agnieszkę Kuleszewicz (Tensar Polska). Po części wprowadzającej Piotr Mazurowski (Tensar Polska) przybliżył słuchaczom problematykę stabilizacji podłoża gruntowego i dolnych warstw konstrukcji nawierzchni przy zastosowaniu georusztów heksagonalnych. Następnie Agnieszka Kędzierska (Lotos Asfalt) omówiła wątek asfaltów wysokomodyfikowanych. W swoim wykładzie przedstawiła wyniki prac badawczych i wdrożeniowych wysokomodyfikowanych lepiszczy asfaltowych, które wykazały, że są one produktami o ponadstandardowych właściwościach funkcjonalnych, charakteryzują się między innymi bardzo dobrą odpornością na koleinowanie, działanie wody i mrozu oraz świetną wytrzymałością zmęczeniową i odpornością na pękanie. Drugą część szkolenia otworzył kolejny wykład Piotra Mazurowskiego, tym razem poświęcony optymalizacji konstrukcji nawierzchni z wykorzystaniem warstw kruszywa stabilizowanego georusztem heksagonalnym. Podczas wystąpienia przedstawił on wyniki badań w pełnej skali nawierzchni z podbudową stabilizowaną georusztami. Ponownie zabrała też głos Agnieszka Kędzierska poruszając bardzo ważną kwestie „zielonych” technologii asfaltowych do budowy i remontów dróg. Omówiła ważne zagadnienia dot. nacisku w branży budowlanej na technologie zapewniające ekologiczne rozwiązania. Prelegentka potwierdziła, że technologie asfaltowe są ekologiczne i umożliwiają: obniżenie śladu węglowego i ingerencji w środowisko, redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz oszczędność energii, obniżenie hałasu od ruchu pojazdów, drenaż nawierzchni i redukcję filmu wodnego, stuprocentowy recykling i ponowne użycie pozyskanych materiałów do warstw asfaltowych, jak również zagospodarowanie materiałów odpadowych. Temat ekologii poruszyła też w swoim wystąpieniu Kamila Kornacka (Tensar Polska) omawiając korzyści techniczne, ekonomiczne i środowiskowe wynikające ze zbrojenia nakładek asfaltowych kompozytem heksagonalnym.
Tegoroczna edycja Seminarium osiągnęła równie duży sukces, co poprzednie. Dyskusja podjęta w trakcie wykładów, jak i w kuluarach dowodzi, że szkolenia spełniają swoje zadanie i są przydatnymi narzędziami do uzupełniania wiedzy i wymiany wzajemnych doświadczeń związanych z problematyką konstrukcji trwałych nawierzchni drogowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...