Pierwsze Forum Projektanta Mostowego
8 grudnia 2020 r. odbyło się Forum Projektanta Mostowego zorganizowane przez redakcję czasopisma „Mosty”. Jak większość wydarzeń w ostatnim czasie, forum miało charakter spotkania online. Partnerem forum była firma Aarsleff.
W wydarzeniu wzięło udział blisko 140 osób, wśród których znaleźli się m.in. przedstawiciele administracji drogowej, firm projektowych, wykonawczych, a także osoby na co dzień zaangażowane w tematykę budownictwa mostowego.
Uczestnicy Forum Projektanta Mostowego mogli zapoznać się nie tylko z ciekawymi prelekcjami, ale również poznać laureatów Konkursu mostowego im. Maksymiliana Wolffa.
Konkurs im. Maksymiliana Wolffa
Forum było okazją do zaprezentowania obiektów zgłoszonych do XII edycji Konkursu mostowego im. Maksymiliana Wolffa oraz oficjalnego ogłoszenia zwycięzców. Sytuacja związana z pandemią nie pozwoliła bowiem na ogłoszenie wyników podczas sesji otwarcia Seminarium Naukowo-Technicznego Wrocławskie Dni Mostowe, jak to miało miejsce dotychczas. Wyniki ogłosili profesor Kazimierz Flaga, jeden z członków jury, oraz Marlena Machura, redaktor czasopisma „Mosty”, organizatora konkursu.
Główną ideą konkursu jest promowanie polskiej myśli projektowej i wyróżnienie najbardziej znaczących obiektów oddanych do użytku. Konkurs jest objęty honorowym patronatem Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej. W jego jury zasiadają uznani w branży mostowej eksperci i autorytety: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak, dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. UZ, prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski. Ogromna wiedza i doświadczenie członków jury gwarantują, że nagrodzone prace są innowacyjne i wyróżniają się na tle innych obiektów.
Obiekty mostowe do konkursu mogą zgłaszać inżynierowie mostowi, zespoły projektowe, firmy wykonawcze i architekci. Przedstawiciele firm, które wzięły udział w konkursie, uczestniczyli w forum. Zwycięzcy – zgodnie z tradycją – mieli możliwość zabrania głosu dzięki połączeniu się z nimi online.
Wyniki Konkursu Mostowego
Najlepszą realizacją projektu mostu o rozpiętości przęsła poniżej 70 m został most kolejowy w km 84,548 linii nr 6 (E 75) na rzece Bug zgłoszony przez Biuro Projektowo-Konsultingowe BPK Mosty s.c. S. Biegański, J. Broś. Prezes firmy, Jerzy Broś, podziękował osobom zaangażowanym w powstanie obiektu oraz krótko omówił najważniejsze cechy mostu, który zdobył uznanie jury.
W kategorii realizacja projektu mostu o rozpiętości przęsła powyżej 70 m został nagrodzony most kolejowy M2 w km 1,875 w torze nr 4 linii nr 91 (tor 2 linii kolejowej 629) nad rzeką Wisłą oraz ul. Podgórską i Zabłocie w Krakowie zgłoszony przez STRABAG Sp. z o.o. Głos zabrał dyrektor projektu Bogusław Pilujski. Podziękował on jury za uznanie oraz wszystkim osobom zaangażowanym w projekt za ciężką pracę nad stworzeniem bardzo ważnego dla Krakowa mostu. Przedstawił również plany, jakie dotyczą dwóch kolejnych mostów w Krakowie.
Za najlepszą kładkę dla pieszych uznano kładkę nad kanałem Łuczańskim w Giżycku. Nagroda została przyznana dla zespołu firmy YLE Inżynierowie. Głos zababrał Piotr Żółtowski wraz z zespołem – Malwiną Łazęcką oraz Rafałem Malińskim. Podziękowali oni zarówno jury konkursu, jak również inwestorowi obiektu.
W kategorii renowacja istniejącego obiektu inżynierskiego nagrodę przyznano firmie Transprojekt Gdański za renowację estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim. Ewa Kordek-Klenowska podziękowała jury za wyróżnienie oraz podkreśliła unikatowość wyremontowanej estakady.
Jury konkursu wyjątkowo przyznało również wyróżnienie w kategorii zrealizowany obiekt drogowy lub kolejowy o rozpiętości powyżej 70 m dla mostu na rzece Dunajec w Nowym Sączu zgłoszonemu przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX Sp. z o.o. Głos zabrał Sebastian Nowak, który podziękował za wyróżnienie.
Forum Projektanta Mostowego
Podczas Forum uczestnicy mieli również możliwość wysłuchania ciekawych referatów przygotowanych przez prelegentów oraz partnera wydarzenia.
Jako pierwszy referat wygłosił prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk (Politechnika Wrocławska), poruszając temat związany z bezpieczeństwem budowli mostowych. Jako drugi wystąpił prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski (Politechnika Warszawska). Przedstawił on referat pt. „Kontrowersje estetyki mostów – konstrukcja i funkcja a fantazja architektoniczna”. Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP (Politechnika Poznańska) zaprezentował refleksje dotyczące korozji kabli sprężających na podstawie dotychczasowych doświadczeń. Kolejno dr inż. Andrzej Kasprzak (Mosty Gdańsk) zaprezentował projekt mostu przez Narew w ciągu obwodnicy Łomży (S-61) w kontekście wymagań kontraktowych i środowiskowych, natomiast dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. UZ (Uniwersytet Zielonogórski), przybliżył temat związany z budową mostów kolejowych w warunkach kryzysowych. Po każdym wygłoszonym referacie uczestnicy forum mogli zadawać prelegentom pytania poprzez chat, z czego chętnie korzystali.
Forum Projektanta Mostowego spotkało się z dużym zainteresowaniem, co świadczy o ciągłej potrzebie podnoszenia kwalifikacji wśród szeroko pojętej branży mostowej. Już dzisiaj zachęcamy do śledzenia naszych wydarzeń na łamach czasopisma „Mosty” oraz na stronach internetowych wydarzeń.
Wszystkim prelegentom, uczestnikom oraz osobom zaangażowanym w wydarzenie serdecznie dziękujemy, zaś zwycięzcom konkursu składamy z wyrazami uznania gratulacje.
Sprawdź relacje z innych wydarzeń organizowanych przez czasopismo „Mosty”:
Projektowanie mostów według Eurokodów 2020
Projektowanie mostów według Eurokodów 2019
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Odbiór nawierzchni asfaltowych w pigułce „Must-know” każdego inwestora
W niniejszym wydaniu magazynu mamy dla Was, Drodzy Czytelnicy, małą-wielką niespodziankę: checklistę badań odbiorowych mieszanek mineralno-asfaltowych i nawierzchni. Bardzo przydatne narzędzie, zwłaszcza dla osób będących na progu swojej pracy zawodowej jako inspektor nadzoru (a i „starym wyjadaczom” czasem też może się przydać). (Checklista do pobrania na końcu artykułu!) Lista zawiera wykaz najpopularniejszych i najważniejszych parametrów odbiorowych wraz z aktualną metodyką badawczą dla ic...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...