III Konferencja Drogowo-Kruszywowa
15-17 maja 2023 r. w Zakopanem odbyła się III Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie. Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych” zorganizowana przez redakcję „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Kruszywa”.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Ministerstwo Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych, Naczelna Organizacja Techniczna, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polski Związek Producentów Kruszyw, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Stowarzyszenie Producentów Chemii Budowlanej oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Konferencja składała się z pięciu sesji tematycznych oraz panelu dyskusyjnego. Ponadto pierwszego dnia odbył się wykład specjalny, podczas którego Piotr Tomala (himalaista, alpinista, taternik) wygłosił inspirującą mowę o swojej pasji – wyprawach w góry wysokie. Opowiedział także uczestnikom o Narodowej zimowej wyprawie na K2 2017/18. W tym roku organizatorzy po raz drugi przyznali wyróżnienie „Eksperta drogowo-kruszywowego”. Założeniem nagrody jest wyraz uznania wobec osób, które swoim zaangażowaniem wyróżniają się w branży oraz mają na nią realny wpływ. Podczas tegorocznego wydarzenia tytuł ten odebrał prof. dr hab. inż. Daniel Saramak, przedstawiciel AGH Akademii Górniczo-Hutniczej.
Sesja I
Obrady rozpoczęła sesja poświęcona wykorzystaniu krajowych kruszyw w budowie i utrzymaniu dróg. Jako pierwszy wystąpił Grzegorz Mazurek (Politechnika Świętokrzyska), omawiając badanie i analizę luminancji kruszywa. Następnie problem zastosowania wybranych kruszyw wapiennych do produkcji betonów mostowych przybliżył słuchaczom Piotr Różycki (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego). Sesję zakończył referat Przemysława Wyrzykowskiego (Schüttflix Polska) dotyczący cyfryzacji rynku kruszyw w Polsce.
Sesja II
Podczas drugiej sesji tematy referentów skupiały się wokół pozyskiwania kruszyw oraz budowy i utrzymania dróg – wykorzystania maszyn i urządzeń. Sesję rozpoczął Tomasz Gawenda (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie), omawiając w swoim wystąpieniu badania procesu uszlachetniania kruszyw mineralnych na przykładzie innowacyjnej instalacji w Kopalni Dolomitu w Imielinie. Następnie głos zabrała Agata Stempkowska (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie), przybliżając uczestnikom temat fibrokruszyw i ich innowacyjnej technologii produkcji. Na koniec przedstawiciele firmy VOLVO Maszyny Budowlane (Paweł Chmielewski, Łukasz Gawin) omówili specyfikację maszyn firmy VOLVO, kwestę ich digitalizacji i zerowej emisji.
Sesja III
Sesję zatytułowaną „Kruszywa lokalne – zasoby, jakość, pozyskiwanie, zastosowanie” rozpoczął wykład Łukasza Machniaka (Polski Związek Producentów Kruszyw), który dokonał przeglądu rynku kruszyw. Kolejno Daniel Saramak (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) zaprezentował wpływ parametrów pracy kruszarki udarowej na wybrane cechy jakościowe kruszywa łamanego. Ostatnią referentką była Ewelina Pabiś-Mazgaj (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych, Centrum Szkła i Materiałów Budowlanych), która odpowiedziała na pytanie: czy można obniżyć reaktywność alkaliczną piasku?
Debata tematyczna
Część merytoryczną pierwszego dnia zakończyła debata, podczas której omówiony został temat wyzwań na rynku budownictwa infrastrukturalnego, materiałów odpadowych i kruszyw z recyklingu. W dyskusji uczestniczyło sześciu specjalistów: Leszek Bukowski (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), Barbara Dzieciuchowicz (Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa), Hubert Krysiak (Lafarge Kruszywa i Beton), Łukasz Machniak (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie), Agata Stempkowska (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) oraz Hubert Schwarz (Kancelaria Prawnicza Amadeus).
Sesja IV
Drugi dzień obrad rozpoczęła sesja poświęcona nawierzchniom drogowym – zastosowaniu wybranych materiałów i technologii. Zagadnienie trwałości asfaltowych nawierzchni drogowych przybliżył uczestnikom Piotr Radziszewski (Politechnika Warszawska). Następnie wystąpił Adrian Ciołczyk (Politechnika Śląska) z referatem na temat kruszyw luminescencyjnych do nawierzchni drogowych. Temat zieleni wzdłuż ciągów komunikacyjnych oraz nasadzenia drzew i trawników przedstawił Jacek Kasprzyk (Fabryka Substratu).
Sesja V
Ostatnia część konferencji skupiła referaty dotyczące zwiększenia trwałości i wytrzymałości infrastruktury drogowej poprzez wprowadzenie wybranych działań. Jako pierwszy wystąpił Przemysław Buczyński (Politechnika Świętokrzyska) z referatem „Podbudowy recyklowane z asfaltem spienionym – technologia wpływająca na zwiększenie trwałości infrastruktury drogowej”. Następnie Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska) w swoim wystąpieniu skupił się na badaniach kruszyw naturalnych i sztucznych do mieszanek mineralno-emulsyjnych na zimno typu Slurry Seal. Prelekcja, która zakończyła konferencję, dotyczyła polskiego doświadczenia w budowie i użytkowaniu betonowych nawierzchni drogowych, a wygłosiła ją Paulina Gos (Stowarzyszenie Producentów Cementu).
Dziękujemy!
Mając na uwadze pozytywne opinie prelegentów i słuchaczy oraz liczne pytania zadawane do wygłaszanych referatów w trakcie wydarzenia, można śmiało stwierdzić, że tegoroczna edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej zakończyła się sukcesem. Jak co roku, największą siłą tego wydarzenia jest zaangażowanie prelegentów na co dzień związanych ze środowiskiem akademickim, jak również praktyków branży kruszywowej. Liczne grono uczestników potwierdza, że konferencja znalazła swoje miejsce w kalendarium wydarzeń branżowych i powinna być kontynuowana. Już dziś zapraszamy Państwa na IV edycję Konferencji, która odbędzie się jesienią 2024 r.
Autor: Iga Przyszlak
Fot.: K. Piątek
Cała fotorelacja dostępna na stronie wydarzenia – TUTAJ!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Praktyczne aspekty wzmacniania warstw asfaltowych kompozytem wieloosiowym na przykładzie realizacji remontowanej drogi wojewódzkiej
W artykule opisano zastosowanie kompozytu wieloosiowego do wzmacniania nawierzchni asfaltowych na przykładzie remontu drogi wojewódzkiej nr 626. Modernizacja obejmowała frezowanie istniejącej nawierzchni i wykonanie nowych warstw asfaltowych, wzmocnionych kompozytem, który poprawia trwałość nawierzchni, zapobiegając spękaniom zmęczeniowym. Omówiono także proces instalacji kompozytu, wymagania dotyczące przygotowania podłoża i sprzętu oraz korzyści techniczne, ekonomiczne i środowiskowe, takie...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...