III edycja Seminarium Warsztatowego
19-20 sierpnia 2020 r. w Toruniu odbyła się zorganizowana przez redakcję „Magazynu Autostrady” i czasopisma „Mosty” III edycja Seminarium Warsztatowego – Drogi Publiczne.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli, m.in.:
- Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego,
- Marszałek Województwa Lubuskiego,
- Prezydent Miasta Torunia
- oraz Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich.
Seminarium swym zasięgiem objęło Polskę Północno-Zachodnią, uwzględniając województwa: lubuskie, kujawsko-pomorskie, pomorskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. Pomimo niesprzyjających okoliczności związanych z obostrzeniami nałożonymi na wydarzenia w związku z pandemią koronawirusa organizatorzy dołożyli wszelkich starań, by spotkanie przebiegało z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego.
Przywitanie gości i pierwsze wystąpienia
Po przywitaniu gości i wystąpieniu lokalnych władz – Zbigniewa Fiderewicza (zastępca prezydenta miasta Torunia) oraz Rafała Wiewiórskiego (dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu) – swój referat zaprezentowali Adam Wojczuk wraz z Krzysztofem Błażejowskim. Jako przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych przedstawili argumenty przemawiające za niezawodnością nawierzchni asfaltowych.
Następnie Agnieszka Kędzierska, koordynator, zespół ds. badań i rozwoju Lotos Asfalt, omówiła propozycje technologii asfaltowych idealnych dla dróg samorządowych i ciągów pieszo-rowerowych. Przedstawiła również wszystkie ważne aspekty jakościowe w procesie budowy nawierzchni asfaltowej.
Sławomir Dekert, kierownik rynku geotechnicznego Leca Polska, opowiedział, w jaki sposób można wykorzystywać keramzyt przy rozwiązywaniu problemów geotechnicznych. Jako lekkie nasypy odciążające oraz w celu redukcji parcia na obiekty inżynierskie.
Jako ostatni przed przerwą, tym razem w imieniu Orlen Asfalt wystąpił Pan Krzysztof Błażejowski. Przedstawił on referat, poprzez który odpowiedział na pytanie, jak podnieść trwałość nawierzchni asfaltowych, przedstawiając konkretne rozwiązania.
Druga część wystąpień merytorycznych
Proste i sprawdzone rozwiązania dla dróg lokalnych w postaci mieszanki SMA 16 JENA przedstawiła Krystyna Szymaniak, product manager, Rettenmaier Polska. Natomiast Jan Zieliński, członek zarządu Heller Consult, przedstawił rozwiązanie, jak zachować chodniki i ciągi pieszo-rowerowe w dobrym stanie na lata.
Marek Giera, dyrektor generalny firmy Giera, przybliżył słuchaczom zagadnienie oznakowania poziomego i pionowego dróg w świetle Ustawy o wyrobach budowlanych i przepisach wykonawczych.
Referat na temat zmniejszenia kosztów wykonania nawierzchni dzięki zastosowaniu georusztów heksagonalnych wygłosił Michał Gołos, przedstawiciel firmy Tensar Polska.
Kolejno pod szyldem Orlen Asfalt wystąpiła Marta Wójcik-Wiśniewska, specjalista ds. badań i rozwoju Orlen Asfalt. Omówiła kwestie związane z nowoczesnymi nakładkami asfaltowymi jako sposób na utrzymanie dróg samorządowych.
Następnie wykład wygłosił Dominik Małasiewicz, project manager Lhoist Central Europe. Podpowiadając słuchaczom, jak usprawnić i przyspieszyć remont oraz budowę drogi, stosując zabezpieczenie warstwy sczepnej. Jako ostatni wystąpił Igor Ruttmar, prezes zarządu TPA, przedstawiając innowacyjną, bo świecącą w ciemności ścieżkę rowerową.
Wycieczka regionalna
Po niezwykle interesującej części merytorycznej uczestnicy mieli okazję zwiedzić najpiękniejsze zakątki centrum Torunia wraz z przewodnikami. Pod koniec dnia odbyła się kolacja towarzyska, w ruinach zamku krzyżackiego − najstarszej warowni krzyżackiej na terenie Ziemi Chełmińskiej.
Opracowała: Daria Pilch
fot. J. Glapińska-Goj
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...