III edycja Seminarium Warsztatowego
19-20 sierpnia 2020 r. w Toruniu odbyła się zorganizowana przez redakcję „Magazynu Autostrady” i czasopisma „Mosty” III edycja Seminarium Warsztatowego – Drogi Publiczne.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli, m.in.:
- Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego,
- Marszałek Województwa Lubuskiego,
- Prezydent Miasta Torunia
- oraz Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich.
Seminarium swym zasięgiem objęło Polskę Północno-Zachodnią, uwzględniając województwa: lubuskie, kujawsko-pomorskie, pomorskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. Pomimo niesprzyjających okoliczności związanych z obostrzeniami nałożonymi na wydarzenia w związku z pandemią koronawirusa organizatorzy dołożyli wszelkich starań, by spotkanie przebiegało z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego.
Przywitanie gości i pierwsze wystąpienia
Po przywitaniu gości i wystąpieniu lokalnych władz – Zbigniewa Fiderewicza (zastępca prezydenta miasta Torunia) oraz Rafała Wiewiórskiego (dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu) – swój referat zaprezentowali Adam Wojczuk wraz z Krzysztofem Błażejowskim. Jako przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych przedstawili argumenty przemawiające za niezawodnością nawierzchni asfaltowych.
Następnie Agnieszka Kędzierska, koordynator, zespół ds. badań i rozwoju Lotos Asfalt, omówiła propozycje technologii asfaltowych idealnych dla dróg samorządowych i ciągów pieszo-rowerowych. Przedstawiła również wszystkie ważne aspekty jakościowe w procesie budowy nawierzchni asfaltowej.
Sławomir Dekert, kierownik rynku geotechnicznego Leca Polska, opowiedział, w jaki sposób można wykorzystywać keramzyt przy rozwiązywaniu problemów geotechnicznych. Jako lekkie nasypy odciążające oraz w celu redukcji parcia na obiekty inżynierskie.
Jako ostatni przed przerwą, tym razem w imieniu Orlen Asfalt wystąpił Pan Krzysztof Błażejowski. Przedstawił on referat, poprzez który odpowiedział na pytanie, jak podnieść trwałość nawierzchni asfaltowych, przedstawiając konkretne rozwiązania.
Druga część wystąpień merytorycznych
Proste i sprawdzone rozwiązania dla dróg lokalnych w postaci mieszanki SMA 16 JENA przedstawiła Krystyna Szymaniak, product manager, Rettenmaier Polska. Natomiast Jan Zieliński, członek zarządu Heller Consult, przedstawił rozwiązanie, jak zachować chodniki i ciągi pieszo-rowerowe w dobrym stanie na lata.
Marek Giera, dyrektor generalny firmy Giera, przybliżył słuchaczom zagadnienie oznakowania poziomego i pionowego dróg w świetle Ustawy o wyrobach budowlanych i przepisach wykonawczych.
Referat na temat zmniejszenia kosztów wykonania nawierzchni dzięki zastosowaniu georusztów heksagonalnych wygłosił Michał Gołos, przedstawiciel firmy Tensar Polska.
Kolejno pod szyldem Orlen Asfalt wystąpiła Marta Wójcik-Wiśniewska, specjalista ds. badań i rozwoju Orlen Asfalt. Omówiła kwestie związane z nowoczesnymi nakładkami asfaltowymi jako sposób na utrzymanie dróg samorządowych.
Następnie wykład wygłosił Dominik Małasiewicz, project manager Lhoist Central Europe. Podpowiadając słuchaczom, jak usprawnić i przyspieszyć remont oraz budowę drogi, stosując zabezpieczenie warstwy sczepnej. Jako ostatni wystąpił Igor Ruttmar, prezes zarządu TPA, przedstawiając innowacyjną, bo świecącą w ciemności ścieżkę rowerową.
Wycieczka regionalna
Po niezwykle interesującej części merytorycznej uczestnicy mieli okazję zwiedzić najpiękniejsze zakątki centrum Torunia wraz z przewodnikami. Pod koniec dnia odbyła się kolacja towarzyska, w ruinach zamku krzyżackiego − najstarszej warowni krzyżackiej na terenie Ziemi Chełmińskiej.
Opracowała: Daria Pilch
fot. J. Glapińska-Goj
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...