III edycja Seminarium Warsztatowego
19-20 sierpnia 2020 r. w Toruniu odbyła się zorganizowana przez redakcję „Magazynu Autostrady” i czasopisma „Mosty” III edycja Seminarium Warsztatowego – Drogi Publiczne.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli, m.in.:
- Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego,
- Marszałek Województwa Lubuskiego,
- Prezydent Miasta Torunia
- oraz Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich.
Seminarium swym zasięgiem objęło Polskę Północno-Zachodnią, uwzględniając województwa: lubuskie, kujawsko-pomorskie, pomorskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. Pomimo niesprzyjających okoliczności związanych z obostrzeniami nałożonymi na wydarzenia w związku z pandemią koronawirusa organizatorzy dołożyli wszelkich starań, by spotkanie przebiegało z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego.
Przywitanie gości i pierwsze wystąpienia
Po przywitaniu gości i wystąpieniu lokalnych władz – Zbigniewa Fiderewicza (zastępca prezydenta miasta Torunia) oraz Rafała Wiewiórskiego (dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu) – swój referat zaprezentowali Adam Wojczuk wraz z Krzysztofem Błażejowskim. Jako przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych przedstawili argumenty przemawiające za niezawodnością nawierzchni asfaltowych.
Następnie Agnieszka Kędzierska, koordynator, zespół ds. badań i rozwoju Lotos Asfalt, omówiła propozycje technologii asfaltowych idealnych dla dróg samorządowych i ciągów pieszo-rowerowych. Przedstawiła również wszystkie ważne aspekty jakościowe w procesie budowy nawierzchni asfaltowej.
Sławomir Dekert, kierownik rynku geotechnicznego Leca Polska, opowiedział, w jaki sposób można wykorzystywać keramzyt przy rozwiązywaniu problemów geotechnicznych. Jako lekkie nasypy odciążające oraz w celu redukcji parcia na obiekty inżynierskie.
Jako ostatni przed przerwą, tym razem w imieniu Orlen Asfalt wystąpił Pan Krzysztof Błażejowski. Przedstawił on referat, poprzez który odpowiedział na pytanie, jak podnieść trwałość nawierzchni asfaltowych, przedstawiając konkretne rozwiązania.
Druga część wystąpień merytorycznych
Proste i sprawdzone rozwiązania dla dróg lokalnych w postaci mieszanki SMA 16 JENA przedstawiła Krystyna Szymaniak, product manager, Rettenmaier Polska. Natomiast Jan Zieliński, członek zarządu Heller Consult, przedstawił rozwiązanie, jak zachować chodniki i ciągi pieszo-rowerowe w dobrym stanie na lata.
Marek Giera, dyrektor generalny firmy Giera, przybliżył słuchaczom zagadnienie oznakowania poziomego i pionowego dróg w świetle Ustawy o wyrobach budowlanych i przepisach wykonawczych.
Referat na temat zmniejszenia kosztów wykonania nawierzchni dzięki zastosowaniu georusztów heksagonalnych wygłosił Michał Gołos, przedstawiciel firmy Tensar Polska.
Kolejno pod szyldem Orlen Asfalt wystąpiła Marta Wójcik-Wiśniewska, specjalista ds. badań i rozwoju Orlen Asfalt. Omówiła kwestie związane z nowoczesnymi nakładkami asfaltowymi jako sposób na utrzymanie dróg samorządowych.
Następnie wykład wygłosił Dominik Małasiewicz, project manager Lhoist Central Europe. Podpowiadając słuchaczom, jak usprawnić i przyspieszyć remont oraz budowę drogi, stosując zabezpieczenie warstwy sczepnej. Jako ostatni wystąpił Igor Ruttmar, prezes zarządu TPA, przedstawiając innowacyjną, bo świecącą w ciemności ścieżkę rowerową.
Wycieczka regionalna
Po niezwykle interesującej części merytorycznej uczestnicy mieli okazję zwiedzić najpiękniejsze zakątki centrum Torunia wraz z przewodnikami. Pod koniec dnia odbyła się kolacja towarzyska, w ruinach zamku krzyżackiego − najstarszej warowni krzyżackiej na terenie Ziemi Chełmińskiej.
Opracowała: Daria Pilch
fot. J. Glapińska-Goj
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...