II Forum Dróg Publicznych – Budowa, remont oraz utrzymanie infrastruktury drogowej
9-10 listopada 2022 r. w Bukowinie Tatrzańskiej redakcja „Dróg Publicznych”, „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Mosty” zorganizowała II edycję Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie infrastruktury drogowej”. Wydarzenie swoim zasięgiem obejmowało rejony Polski Południowej.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Marszałek Województwa Lubelskiego, Marszałek Województwa Podkarpackiego, Marszałek Województwa Śląskiego, Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Starosta Tatrzański, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Krajowa Rada Zarządów Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
Podczas dwóch dni uczestnicy forum mieli możliwość wysłuchania 15 referatów w trakcie pięciu bloków tematycznych. W ramach wydarzenia jeden z partnerów – firma Heller Consult – zorganizowała grę terenową, która w praktyczny sposób przedstawiła możliwości prowadzenia skutecznej diagnostyki i planowania utrzymania dróg. Do dyspozycji uczestników był również pojazd pomiarowy firmy Roadscanners Central Europe spol. s r.o., który za pomocą georadarów, skanerów laserowych, kamer do wideorejestracji oraz akcelerometru wykonał kompleksowe badanie profilu georadarowego, stanu poboczy oraz wykonał pomiary komfortu jazdy.
Projektowanie i budowa lokalnej infrastruktury. Rozwiązania technologiczne – innowacje i wdrożenia
Jako pierwsza głos zabrała Wiktoria Baranowska (ORLEN Asfalt), która przedstawiła nowoczesne nawierzchnie w ramach programu Innowacyjne Drogi Samorządowe. Następnie Dominik Małasiewicz (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) wygłosił referat „Stąpaj po stabilnym gruncie, czyli jak wykorzystać potencjał gruntów spoistych przy użyciu spoiw wapiennych i wapna palonego”. Jako przedostatni wystąpił Łukasz Chady (Pianobeton Wajm), prezentując pianobeton jako niezwykły materiał budowlany. Na koniec Piotr Różycki (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) skomentował zastosowanie wybranych kruszyw wapiennych do produkcji betonów mostowych.
Materiały i surowce. Wpływ jakości stosowanych materiałów na trwałość lokalnej infrastruktury
W tej części wydarzenia wygłoszone zostały trzy referaty prezentujące nowe technologie i rozwiązania dla dróg. Uczestnicy mieli możliwość wysłuchania referatu Igora Rutmara (TPA) pt.: „Rozjaśnij swoją drogę – świecąca w ciemnościach ścieżka rowerowa”. Dalej Wojciech Ratowski (MIXBUD) omówił poprawę trwałości infrastruktury drogowej poprzez zastosowanie mrozoodpornych taśm bitumicznych dylatacyjno-uszczelniających produkcji MIXBUD. Następnie Remigiusz Duszyński (Tensar Polska) przedstawił najnowszą generację georusztów do stabilizacji kruszywa Tensar InterAx.
Nawierzchnie drogowe. Przegląd realizacji i technologii
Kolejny blok otworzył Piotr Heinrich (OAT), prezentując nowoczesne technologie napraw i utrzymania nawierzchni betonowych. Następnie głos zabrał Jan Zieliński (Heller Consult), omawiając cyfrową gminę 2022 – zarządzanie drogami krok po kroku. Na koniec pierwszego dnia wystąpił Dawid Żymełka (ADVSerwis/ROADSCANNERS), przybliżając słuchaczom zaawansowane, nieinwazyjne metody badawcze w diagnostyce konstrukcji drogowych.
Aktualne wyzwania zarządcy lokalnej infrastruktury drogowej. Praktyczne rozwiązania i przykłady realizacji
Ostatni zaplanowany blok forum rozpoczął Przemysław Ostrowski (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych), wygłaszając referat pt.: „Lider jest tylko jeden!”. Następnie Piotr Wójtowicz (EW Inwest) omówił zwieńczenia przypowierzchniowe studni kanalizacyjnych i wypustów ulicznych. Zostały również przedstawione przyczyny powstawania uszkodzeń oraz warunki zwiększenia trwałości eksploatacyjnej (system TVRT). Następnie Zieliński (Heller Consult) przedstawił posumowanie wyników analizy przeprowadzonej podczas gry terenowej ASPEN. Później Jacek Gryga (Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych) omówił zastosowanie dróg powiatowych. Jako ostatni wystąpił Jan Styliński (Polski Związek Pracodawców Budownictwa), omawiając ekonomiczne aspekty rynku budowlanego. Na koniec moderator sesji Konrad Wyrwas (Polski Związek Pracodawców Budownictwa) poprowadził dyskusję pomiędzy słuchaczami a prelegentami.
Podsumowanie
Po raz kolejny forum okazało się świetną platformą wymiany myśli i doświadczeń także poza salą wykładową. Liczne rozmowy z prelegentami oraz przedstawicielami firm partnerskich odbywały się również podczas przerw i czasu wolnego od prelekcji. Organizatorki serdecznie dziękują uczestnikom za liczne przybycie, a prelegentom i opiekunom sesji za wsparcie merytoryczne. Już dziś serdecznie zapraszamy na przyszłoroczne wydarzenie, które planowane jest na maj 2023 r.
Już teraz dołącz do uczestników kolejnej edycji! Dowiedz się więcej – TUTAJ
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
W artykule przedstawiono doświadczenia z wykonania i eksploatacji odcinka warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3, w której użyto granulatu asfaltowego. Dodatek granulatu dozowano metodą na zimno w ilości 15%. Pozyskano go w wyniku selektywnego frezowania istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki SMA. Wykonany odcinek potwierdza możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego nie tylko w warstwach podbudowy i wiążącej, ale również w warstwach ścieralnych. Obowiązujące wymagania w s...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...