II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 – 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium: „Mosty. Budowa, wzmacnianie, przebudowa”. Było to drugie seminarium, które jest kontynuacją w odmienionej formule dotychczasowych 30-tu edycji seminariów: „Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów” organizowanych przez poznańskie środowisko mostowców. Organizatorami tej edycji seminarium jest Oddział Wielkopolski Związku Mostowców RP, przy współpracy firm DWD Service i SMP Projektanci. Patronat honorowy nad seminarium objął Prezydent Miasta Poznania, a partnerem merytorycznym były PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Tradycyjnym celem organizatorów jest wymiana wiedzy i doświadczenia z zakresu projektowania, stosowanej technologii budowy, wzmacniania i przebudowy mostów, a także przedstawienie wybudowanych obiektów mostowych. Zawarte w księdze konferencyjnej referaty i ich prezentacja na seminarium, a także dyskusja w czasie poszczególnych sesji, jak i rozmowy kuluarowe potwierdziły, że tematyka seminarium jest ciągle aktualna. W konsekwencji uważam, że zamierzone cele konferencji zostały osiągnięte. W tym miejscu chciałbym podziękować wszystkim autorom referatów za trud związany z ich przygotowaniem i wygłoszeniem. Chciałbym również podziękować sponsorom, dzięki którym można było łatwiej osiągnąć postawione cele oraz uatrakcyjnić przebieg seminarium.
W seminarium wzięło udział ponad 270 uczestników z całego kraju, reprezentujących wszystkie środowiska zawodowe: pracownicy naukowi, projektanci, przedstawiciele firm wykonawczych, administracji państwowej i samorządowej zajmujących się budową i utrzymaniem mostów, a także przedstawiciele producentów i dystrybutorów materiałów oraz sprzętu do budowy i utrzymania mostów. W seminarium wzięli również udział studenci kierunków komunikacyjnych Politechniki Poznańskiej, Gdańskiej i Krakowskiej. Tak szerokie i zróżnicowane spektrum uczestników pozwoliło na wymianę wiedzy i doświadczenia pomiędzy światem nauki i techniki, pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu inwestycyjnego oraz zajmujących się zarzadzaniem i utrzymaniem infrastruktury komunikacyjnej.
W czasie trwania seminarium odbyło się pięć sesji, na których wygłoszono 27 referatów. Wygłoszone referaty, z niewielkimi wyjątkami, zostały zamieszczone w Księdze Konferencyjnej. W referatach wygłaszanych w poszczególnych sesjach położono m.in. nacisk na zagadnienia dotyczące cyfryzacji przeglądów obiektów mostowych, roli próbnych obciążeń w tworzeniu tzw. cyfrowych bliźniaków (Sesja I), oceny nośności zabytkowych obiektów oraz ich utrzymana i zapewnienia odpowiedniej trwałością (sesja II), technologii budowy obiektów mostowych (sesja IV i V), atakże na problemy związane z utrzymaniem i remontami obiektów mostowych (sesja V). Pojawiły się również w referatach tematy dotyczące optymalizacji czy zagadnienia ekonomiczne (sesja I i IV). Co charakterystyczne, to rosnąca liczba referatów związanych z budową i utrzymaniem obiektów kolejowych. Jest to zapewne odzwierciedleniem wzrostu inwestycji związanych z modernizacją linii kolejowych i w tym kontekście wzrostem nakładów na mosty i wiadukty kolejowe. Uważam, że bardzo ciekawe były referaty, które dotyczyły cyfryzacji dokumentacji mostów i procesu raportowania wyników przeglądów, dotyczące optymalizacji budowy obiektów mostowych oraz związane z szeroko rozumianymi zagadnieniami dotyczących kosztów budowy obiektów. Jest to tematyka, która powinna być moim zdaniem szerzej poruszana na naszej konferencji.
W ramach każdej sesji odbywała się dyskusja nad treścią zaprezentowanych referatów. Prowadzona dyskusja pozwoliła na wymianę myśli dotyczących zagadnień poruszanymi w referatach, a mających swoje przełożenie na aktualne problemy związane z budową, utrzymaniem i przebudową mostów. W czasie dyskusji podkreślano znaczenie wdrażania nowych technologii w przeglądach obiektów mostowych, cyfryzacji dokumentowania wyników przeglądów, jak również w tworzeniu tzw. bliźniaków cyfrowych mostów. Zwracano uwagę na prawidłową budowę obiektów z punktu widzenia podniesienia ich trwałości, a także na skuteczne prowadzenia napraw i remontów mostów i wiaduktów. Ożywioną dyskusję wywołały również zagadnienia dotyczące prawidłowej instalacji tzw. urządzeń obcych na mostach, a w istniejących obiektach na ich konieczną przebudowę w taki sposób, by nie powodowały one wyraźnego pogorszenia warunków eksploatacji, i co bardzo ważne, utrzymania mostów.
W ramach konferencji odbył się bardzo interesujący panel dyskusyjny, poświęcony obiektom zabytkowym znajdujących się w sieci polskich dróg kołowych i kolejowych. Wprowadzeniem do dyskusji były referaty wygłoszone przez prof. B. Rymszę oraz prof. J. Biliszczuka. Mediatorami w dyskusji byli m.in. Piotr Bruss – Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji, Region Zachodni PKP PLK S.A., Jerzy Szałygin – Kierownik Wydziału Ekspertów Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków oraz Katarzyna Dziura – zastępca Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Celem tego panelu było zaprezentowanie problemów jaki ma z obiektami inżynierskimi uznanymi za zabytkowe (wpisanymi do rejestracji zabytków) administracja drogowa i kolejowa, projektanci i wykonawcy. Panel ten został poprzedzony sesją II, w której projektanci i eksperci przedstawili kilka wybranych tematów związanych z oceną nośności, przebudową i utrzymaniem obiektów uznanych za zabytkowe. W referatach wprowadzających w dyskusję przestawiono uwarunkowania formalno-prawne związane z ochroną zabytków, formy ochrony zabytków i zasady ewidencji zabytków, a także zaprezentowano wiele starych obiektów, z przesłaniem do uczestników panelu, by podjąć próbę odpowiedzi na pytanie, które obiekty uznać za zabytkowe, a jeśli nawet nie uznamy je za zabytkowe – jak z nimi postępować. W tym kontekście padła propozycja, by np. przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego powołać stosowny zespół specjalistów: historyków, architektów, inżynierów mostowców, którzy by zajęli się tym problemem. W dyskusji ścierały się poglądy co do tego, jakie i w oparciu o jakie kryteria zaliczyć obiekty do zabytkowych, które wymagają specjalnego traktowania w procesie remontu i utrzymania. Ponadto wywołany został temat „typowych” obiektów zabytkowych, o wielokrotnie powtarzanych rozwiązaniach konstrukcyjnych i materiałowych – czy należy zachować je wszystkie, czy tylko obiekty reprezentatywne, jako świadkowie historii, a pozostałe rozebrać? Kolejnym istotnym zasygnalizowanym problemem było to, jak podchodzić do remontu i przebudowy obiektów uznanych za zabytkowe, m.in. czy w ramach remontu zachować jedynie formę obiektu czy wszystkie elementy konstrukcyjne i wyposażenia. Mam nadzieję, że dyskusja ta stanie się początkiem odpowiedniej kodyfikacji związanej z kwalifikacją obiektów mostowych jako obiekty zabytkowe, które wymagające ochrony prawnej, jaka powinna być forma tej opieki wraz podaniem zasad postępowania z takimi obiektami. Kodeks ten powinien uwzględniać konieczność zachowania obiektów związanych z materialnym dziedzictwem ludzkości, umożliwiając jednocześnie rozwój społeczeństw i nie hamować postępu w zakresie infrastruktury drogowej i kolejowej. Brak odpowiednich, precyzyjnych przepisów w tym zakresie, jak wynikało z dyskusji, „utrudnia życie” praktycznie wszystkim, którzy mają styczność z obiektami starymi (zabytkowymi): konserwatorom zabytków, administracji drogowej i kolejowej, inwestorom, projektantom i wykonawcom.
W czasie trwania seminarium ogłoszone wyniki konkursu ZMRP na Dzieło Mostowe Roku, a laureatom wręczono stosowne dyplomy i statuetki. W tegorocznej edycji nagrody w poszczególnych kategoriach otrzymali:
– za konstrukcję obiektu mostowego: MOST PRZEZ WISŁĘ W CIĄGU LINII KOLEJOWEJ E30 W KRAKOWIE (Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Południowy; projekt: STRABAG Sp. z o.o. – Koncepcja Architektoniczno – Konstrukcyjna, BBF Sp. z o.o. – Projekt Wyjściowy, E&C Sp. z o.o. – Projekt Zamienny; wykonawca: STRABAG Sp. z o.o.
– za rewitalizację obiektu mostowego: WIADUKT NAD UL. GRZEGÓRZECKĄ / DIETLA W CIĄGU LINII KOLEJOWEJ E30 W KRAKOWIE (Inwestor: Polskie Linie Kolejowe S.A., Centrum Realizacji Inwestycji Region Południowy; projekt: BBF Sp. z o.o. – Projekt Wyjściowy, TOP Projekt Sp. z o.o. – Projekt Zamienny; wykonawca: STRABAG Sp. z o.o.)
– za wdrożenie nowych technologii: WIADUKT KOLEJOWY W KM 4+787 LINII NR 1 NA TERENIE PRZEBUDOWANEJ STACJI WARSZAWA ZACHODNIA (inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Centrum Realizacji Inwestycji w Warszawie; projekt: Top Projekt Sp. z o.o. – Projekt Budowlany i Wykonawczy, Prodesign Sp. z o.o. – Projekt Technologiczny; wykonawca: Budimex S.A., Mostostal Kraków S.A. – Podwykonawca)
Kończąc to krótkie sprawozdanie zapraszam na kolejne seminarium, które planowane jest w Poznaniu w dniach 05 – 06 czerwca 2025 roku. W ramach panelu dyskusyjnego planujemy poruszyć zagadnienia związane z ochroną środowiska, w kontekście budowy i remontu obiektów inżynierskich. Dlatego jesteśmy zainteresowani zgłaszaniem referatów dotyczących tej problematyki. Zapraszam również do zgłaszania innych referatów naukowych i technicznych, w tym prezentujących osiągniecia biur projektów i firm wykonawczych. Taka prezentacja jest doskonałą promocją biura lub firmy.
Arkadiusz MADAJ
Przewodniczący komitetu organizacyjnego
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...