I Forum Dróg Publicznych
18-19 maja 2022 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się I Forum Dróg Publicznych zorganizowane przez redakcje „Magazynu Autostrady”, czasopisma „Mosty” oraz „Dróg Publicznych”. Lokalizacja Forum nie była przypadkowa swoim zasięgiem obejmowała region Polski Północnej. Kontynuacją wydarzenia będzie zaplanowana na południu kraju druga edycja wydarzenia. Patronat honorowy nad Forum objęli: wojewoda warmińsko-mazurski – Artur Chęciński, marszałek województwa kujawsko– -pomorskiego – Piotr Całbecki, marszałek województwa lubuskiego – Elżbieta Anny Polak, marszałek województwa mazowieckiego – Adam Struzik, marszałek województwa pomorskiego – Mieczysław Struk oraz marszałek województwa warmińsko-mazurskiego – Gustaw Marek Brzezia.
Pierwszy dzień Forum rozpoczęto od uroczystego przywitania gości. Następnie swój wykład wprowadzający przedstawił Jarosław Białk, Starosta Pucki, omawiając charakterystykę regionu Powiatu Puckiego i związane z nim inwestycje drogowe realizowane w latach 2014-2022.
Wystąpienia podczas I bloku
Następnie rozpoczął się blok pierwszy, zatytułowany „Projektowanie i budowa lokalnej infrastruktury. Rozwiązania technologiczne – innowacje i wdrożenia”. Tę część otwarła Agnieszka Kędzierska, przedstawicielka firmy LOTOS Asfalt, ze swoim wykładem na temat utrzymania nawierzchni z asfaltami modyfikowanymi i wysokomodyfikowanymi. Jako kolejni wystąpili reprezentanci Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego. Pierwszy głos zabrał Dominik Małasiewicz, tłumacząc, jak wykorzystać potencjał gruntów spoistych przy użyciu spoiw wapiennych i wapna palonego. Później Piotr Różycki zaprezentował zastosowanie wybranych kruszyw wapiennych do produkcji betonów mostowych. Kolejno referat dotyczący niezwykłego materiału budowlanego, jakim jest pianobeton, przedstawił Łukasz Chady, przedstawiciel firmy Pianobeton Wajm. Po wygłoszeniu wszystkich referatów słuchacze zadawali liczne pytania, wdając się także w merytoryczne dyskusje z prelegentami. Forum okazało się świetną platformą wymiany myśli i doświadczeń także poza salą wykładową. Liczne rozmowy z prelegentami oraz przedstawicielami firm partnerskich odbywały się również podczas przerw i czasu wolnego od prelekcji.
Wystąpienia podczas II bloku
Referaty podczas drugiego bloku traktowały o „Wpływie jakości stosowanych materiałów na trwałość lokalnej infrastruktury”. W tej części wydarzenia organizatorzy oddali głos: Piotrowi Mazurowskiemu, Tensar Polska, który omówił istotny temat ograniczenia zużycia kruszyw dzięki optymalizacji nawierzchni z wykorzystaniem georusztów heksagonalnych, a także Przemysławowi Kulmaczewskiemu, reprezentantowi grupy UNIBEP Oddział Infrastruktury, który w swoim wystąpieniu zaznaczył istotę użycia kruszyw polodowcowych w mieszance SMA, wskazując na łatwą dostępność, a jednocześnie innowacyjność tego rozwiązania. Prelegent przybliżył również znaczenie destruktu asfaltowego w drogownictwie, nazywając go „czarnym złotem”, za korzyści wynikające ze stosowania destruktu podał m.in.: zmniejszenie śladu węglowego, racjonalne i odpowiedzialne wykorzystanie surowców pochodzących z recyklingu oraz obniżenie kosztów budowy dróg. Jako ostatni wystąpił Sławomir Post, ADFORS Construction Products, Geotextiles, z wystąpieniem traktującym o korzyściach ze stosowania geosyntetyków w górnych warstwach asfaltowych.
Wystąpienia podczas III bloku
Trzeci blok wystąpień merytorycznych zatytułowany „Nawierzchnie drogowe. Przegląd realizacji i technologii – cz. I” rozpoczął Piotr Heinrich, przedstawiciel OAT, ze swoim wystąpieniem na temat nowoczesnych technologii napraw i utrzymania nawierzchni betonowych. Jako następny referat wygłosił dr inż. Maciej Maliszewski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, który na przykładzie doświadczeń warszawskich omówił technologię szybkiego remontu nawierzchni asfaltowej. W wystąpieniu przedstawił problem drogowy, jego realizację, a następnie ocenę stanu nawierzchni po remoncie w proponowanej formule. Prelegent omawiał także wybrane przykłady niepowodzeń i analizował ich przyczyny. Następnie głos zabrał przedstawiciel firmy Heller Consult, Jan Zieliński, który w swojej prezentacji odpowiedział na pytanie jak uzyskać niezbędne informacje do zarządzania drogami w 7 dni? Swoją wypowiedź oparł na pomiarze, analizie i ocenie stanu nawierzchni dróg, chodników i ścieżek dla rowerów na przykładzie diagnostyki ASPEN w Jastrzębiej Górze.
Całą sesję zakończył wykład specjalny „Rynek budowlany – ekonomia i perspektywy”, który przedstawił Jan Styliński. Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa zaprezentował m.in.: kluczowe wyzwania stojące przed polskim budownictwem, tj. odpływ pracowników z Ukrainy (co prawdopodobne będzie miało wpływ na opóźnienia na budowach) niedobór materiałów (przez co prawdopodobne wpłynie na opóźnienia na budowach), kolejna fala zwyżek cen materiałów budowlanych (wzrost kosztów), wzrost stóp procentowych (wzrost kosztów), zaostrzenie polityki gwarancyjnej i kredytowej przez instytucje finansowe, ryzyko fali upadłości w sektorze budownictwa oraz wyhamowanie inwestycji.
Gra terenowa
Pod koniec dnia odbyła się gra terenowa „ASPEN”, zorganizowana przez firmę Heller Consult. Chętni, zapoznani wcześniej ze specyfiką gry, po podziale na grupy udali się do realizacji poleconych im zadań. Każda osoba w grupie była odpowiedzialna za inną czynność, która miała doprowadzić drużynę do skutecznej analizy nawierzchni znajdującej się w obrębie gry. Do niezbędnych pomiarów uczestnikom posłużyły przygotowane przez organizatora: maszyny pomiarowe, pytania zamieszczone na mobilnej stronie gry oraz plan okolicznych dróg uwzględniający przydatne parametry.
Drugi dzień spotkania
Drugiego dnia podczas bloku IV nastąpiła kontynuacja tematu „Nawierzchnie drogowe. Przegląd realizacji i technologii – cz. II”. Jako pierwszy Przemysław Ostrowski (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych) omówił zagadnienie nowych nawierzchni asfaltowych dla dróg samorządowych. Następnie Agnieszka Kędzierska (LOTOS Asfalt) przedstawiła przyjazne dla środowiska technologie asfaltowe do budowy i utrzymania dróg samorządowych i rekreacyjnych. Na koniec sesji podsumowano wyniki analizy przeprowadzonej podczas gry terenowej „ASPEN”.
Ostatni blok zatytułowany „Bezpieczeństwo na drogach lokalnych. Praktyczne rozwiązania i przykłady realizacji” rozpoczęto wystąpieniem Marka Wierzchowskiego, z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który w swojej prezentacji zawarł praktyczne wskazówki oceny warunków BRD w obrębie przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów. Następnie, z referatem na temat serwisu stałych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wystąpił Michał Karkowski, reprezentujący Instytut Badawczy Dróg i Mostów, a zaraz po nim Tomasz Radzikowski z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, skupiając swoją wypowiedź wokół prognozowania ryzyka na sieci dróg wojewódzkich.
Organizatorzy dziękują uczestnikom za liczne przybycie, a prelegentom i firmom partnerskim za wsparcie. I Forum Dróg Publicznych zakończyło się sukcesem, który mamy nadzieję powtórzyć podczas kolejnej edycji odbywającej się 9-10 listopada na Podhalu.
Już teraz dołącz do uczestników kolejnej edycji! Dowiedz się więcej – TUTAJ
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...