I Forum Dróg Publicznych
18-19 maja 2022 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się I Forum Dróg Publicznych zorganizowane przez redakcje „Magazynu Autostrady”, czasopisma „Mosty” oraz „Dróg Publicznych”. Lokalizacja Forum nie była przypadkowa swoim zasięgiem obejmowała region Polski Północnej. Kontynuacją wydarzenia będzie zaplanowana na południu kraju druga edycja wydarzenia. Patronat honorowy nad Forum objęli: wojewoda warmińsko-mazurski – Artur Chęciński, marszałek województwa kujawsko– -pomorskiego – Piotr Całbecki, marszałek województwa lubuskiego – Elżbieta Anny Polak, marszałek województwa mazowieckiego – Adam Struzik, marszałek województwa pomorskiego – Mieczysław Struk oraz marszałek województwa warmińsko-mazurskiego – Gustaw Marek Brzezia.
Pierwszy dzień Forum rozpoczęto od uroczystego przywitania gości. Następnie swój wykład wprowadzający przedstawił Jarosław Białk, Starosta Pucki, omawiając charakterystykę regionu Powiatu Puckiego i związane z nim inwestycje drogowe realizowane w latach 2014-2022.
Wystąpienia podczas I bloku
Następnie rozpoczął się blok pierwszy, zatytułowany „Projektowanie i budowa lokalnej infrastruktury. Rozwiązania technologiczne – innowacje i wdrożenia”. Tę część otwarła Agnieszka Kędzierska, przedstawicielka firmy LOTOS Asfalt, ze swoim wykładem na temat utrzymania nawierzchni z asfaltami modyfikowanymi i wysokomodyfikowanymi. Jako kolejni wystąpili reprezentanci Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego. Pierwszy głos zabrał Dominik Małasiewicz, tłumacząc, jak wykorzystać potencjał gruntów spoistych przy użyciu spoiw wapiennych i wapna palonego. Później Piotr Różycki zaprezentował zastosowanie wybranych kruszyw wapiennych do produkcji betonów mostowych. Kolejno referat dotyczący niezwykłego materiału budowlanego, jakim jest pianobeton, przedstawił Łukasz Chady, przedstawiciel firmy Pianobeton Wajm. Po wygłoszeniu wszystkich referatów słuchacze zadawali liczne pytania, wdając się także w merytoryczne dyskusje z prelegentami. Forum okazało się świetną platformą wymiany myśli i doświadczeń także poza salą wykładową. Liczne rozmowy z prelegentami oraz przedstawicielami firm partnerskich odbywały się również podczas przerw i czasu wolnego od prelekcji.
Wystąpienia podczas II bloku
Referaty podczas drugiego bloku traktowały o „Wpływie jakości stosowanych materiałów na trwałość lokalnej infrastruktury”. W tej części wydarzenia organizatorzy oddali głos: Piotrowi Mazurowskiemu, Tensar Polska, który omówił istotny temat ograniczenia zużycia kruszyw dzięki optymalizacji nawierzchni z wykorzystaniem georusztów heksagonalnych, a także Przemysławowi Kulmaczewskiemu, reprezentantowi grupy UNIBEP Oddział Infrastruktury, który w swoim wystąpieniu zaznaczył istotę użycia kruszyw polodowcowych w mieszance SMA, wskazując na łatwą dostępność, a jednocześnie innowacyjność tego rozwiązania. Prelegent przybliżył również znaczenie destruktu asfaltowego w drogownictwie, nazywając go „czarnym złotem”, za korzyści wynikające ze stosowania destruktu podał m.in.: zmniejszenie śladu węglowego, racjonalne i odpowiedzialne wykorzystanie surowców pochodzących z recyklingu oraz obniżenie kosztów budowy dróg. Jako ostatni wystąpił Sławomir Post, ADFORS Construction Products, Geotextiles, z wystąpieniem traktującym o korzyściach ze stosowania geosyntetyków w górnych warstwach asfaltowych.
Wystąpienia podczas III bloku
Trzeci blok wystąpień merytorycznych zatytułowany „Nawierzchnie drogowe. Przegląd realizacji i technologii – cz. I” rozpoczął Piotr Heinrich, przedstawiciel OAT, ze swoim wystąpieniem na temat nowoczesnych technologii napraw i utrzymania nawierzchni betonowych. Jako następny referat wygłosił dr inż. Maciej Maliszewski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, który na przykładzie doświadczeń warszawskich omówił technologię szybkiego remontu nawierzchni asfaltowej. W wystąpieniu przedstawił problem drogowy, jego realizację, a następnie ocenę stanu nawierzchni po remoncie w proponowanej formule. Prelegent omawiał także wybrane przykłady niepowodzeń i analizował ich przyczyny. Następnie głos zabrał przedstawiciel firmy Heller Consult, Jan Zieliński, który w swojej prezentacji odpowiedział na pytanie jak uzyskać niezbędne informacje do zarządzania drogami w 7 dni? Swoją wypowiedź oparł na pomiarze, analizie i ocenie stanu nawierzchni dróg, chodników i ścieżek dla rowerów na przykładzie diagnostyki ASPEN w Jastrzębiej Górze.
Całą sesję zakończył wykład specjalny „Rynek budowlany – ekonomia i perspektywy”, który przedstawił Jan Styliński. Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa zaprezentował m.in.: kluczowe wyzwania stojące przed polskim budownictwem, tj. odpływ pracowników z Ukrainy (co prawdopodobne będzie miało wpływ na opóźnienia na budowach) niedobór materiałów (przez co prawdopodobne wpłynie na opóźnienia na budowach), kolejna fala zwyżek cen materiałów budowlanych (wzrost kosztów), wzrost stóp procentowych (wzrost kosztów), zaostrzenie polityki gwarancyjnej i kredytowej przez instytucje finansowe, ryzyko fali upadłości w sektorze budownictwa oraz wyhamowanie inwestycji.
Gra terenowa
Pod koniec dnia odbyła się gra terenowa „ASPEN”, zorganizowana przez firmę Heller Consult. Chętni, zapoznani wcześniej ze specyfiką gry, po podziale na grupy udali się do realizacji poleconych im zadań. Każda osoba w grupie była odpowiedzialna za inną czynność, która miała doprowadzić drużynę do skutecznej analizy nawierzchni znajdującej się w obrębie gry. Do niezbędnych pomiarów uczestnikom posłużyły przygotowane przez organizatora: maszyny pomiarowe, pytania zamieszczone na mobilnej stronie gry oraz plan okolicznych dróg uwzględniający przydatne parametry.
Drugi dzień spotkania
Drugiego dnia podczas bloku IV nastąpiła kontynuacja tematu „Nawierzchnie drogowe. Przegląd realizacji i technologii – cz. II”. Jako pierwszy Przemysław Ostrowski (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych) omówił zagadnienie nowych nawierzchni asfaltowych dla dróg samorządowych. Następnie Agnieszka Kędzierska (LOTOS Asfalt) przedstawiła przyjazne dla środowiska technologie asfaltowe do budowy i utrzymania dróg samorządowych i rekreacyjnych. Na koniec sesji podsumowano wyniki analizy przeprowadzonej podczas gry terenowej „ASPEN”.
Ostatni blok zatytułowany „Bezpieczeństwo na drogach lokalnych. Praktyczne rozwiązania i przykłady realizacji” rozpoczęto wystąpieniem Marka Wierzchowskiego, z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który w swojej prezentacji zawarł praktyczne wskazówki oceny warunków BRD w obrębie przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów. Następnie, z referatem na temat serwisu stałych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wystąpił Michał Karkowski, reprezentujący Instytut Badawczy Dróg i Mostów, a zaraz po nim Tomasz Radzikowski z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, skupiając swoją wypowiedź wokół prognozowania ryzyka na sieci dróg wojewódzkich.
Organizatorzy dziękują uczestnikom za liczne przybycie, a prelegentom i firmom partnerskim za wsparcie. I Forum Dróg Publicznych zakończyło się sukcesem, który mamy nadzieję powtórzyć podczas kolejnej edycji odbywającej się 9-10 listopada na Podhalu.
Już teraz dołącz do uczestników kolejnej edycji! Dowiedz się więcej – TUTAJ
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
W artykule przedstawiono doświadczenia z wykonania i eksploatacji odcinka warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3, w której użyto granulatu asfaltowego. Dodatek granulatu dozowano metodą na zimno w ilości 15%. Pozyskano go w wyniku selektywnego frezowania istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki SMA. Wykonany odcinek potwierdza możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego nie tylko w warstwach podbudowy i wiążącej, ale również w warstwach ścieralnych. Obowiązujące wymagania w s...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...