Efektywne sposoby utrzymywania nawierzchni drogowych
Podział i zadania pojazdów do wiosenno-letniego oczyszczania ulic
Pojazdy do letniego oczyszczania ulic mogą pracować zarówno w dzień, jak i w nocy. W odróżnieniu od taboru wykorzystywanego podczas zimowego utrzymywania dróg, pojazdy te nie muszą w ciągu kilku godzin oczyścić wszystkich przypadających na nie ulic, natomiast swe zadania powinny wykonywać możliwie tanio. Zazwyczaj jedynie część ulic miasta jest mechanicznie oczyszczana codziennie. Resztę obsługuje się okresowo, według określonego harmonogramu. Dlatego tabor do pozazimowego oczyszczania ulic bywa ilościowo mniejszy od taboru wykorzystywanego w czasie zimy lub jego wydajność nie jest całkowicie wykorzystywana. Niektóre z tych pojazdów na sezon zimowy są przezbrajane w nadwozia do zwalczania śliskości na jezdniach, a niektóre stosowane są do zgarniania śniegu z zwieszonymi na nich pługami [1, 4].
Oczyszczanie ulic może być dokonywane samym zmywaniem, zmywanio-zamiataniem lub zamiataniem samozbiernym (zamiatanie kukrawężnikowe prawie nie jest stosowane, gdyż naraża otoczenie na intensywne pylenie) [2, 3].
Zmywanie oraz zmywanio-zamiatanie są najwydajniejsze. Zapewnia to duża prędkość robocza ruchu pojazdów oczyszczających, wynosząca 10 ÷ 15 km/h, podczas gdy zamiatarki samozbierne mogą rozwijać w czasie pracy prędkość około 5 ± 3 km/h. Zmywarko-zamiatarki, a tym bardziej zmywarki, są znacznie tańsze od zamiatarek samozbiernych, a ponadto po przezbrojeniu istnieje możliwość wykorzystania ich podwozi w sezonie zimowym. Podstawowe zalety tych metod to bezpylność oraz umiarkowana hałaśliwość.
Zamiatanie samozbierne – chociaż mniej wydajne i droższe – ma jednak tę zaletę, że umożliwia zbieranie zmiotek z oczyszczonej powierzchni.
Wprawdzie w dużych zamiatarkach samozbiernych istnieje układ wodny do zraszania strefy pracy szczotek, jednakże zużywają one znacznie mniej wody niż zmywarki i dlatego nie ma zakazu tankowania tych pojazdów wodą miejską.
Zmywarki – to najtańsze pojazdy do zmechanizowanego oczyszczania ulic. Do zasadniczych elementów ich nadwozia zalicza się zbiornik wodny oraz układ wodny. Zasadnicze wyposażenie zmywarki stanowią polewaki oraz listwa do wysokociśnieniowego mycia jezdni. Polewaki w zmywarce umożliwiają polewanie zieleni miejskiej w okresach suszy lub zraszanie ulic w upalne dni. Do zmywarki można podłączyć również wąż do bezpośredniego tłoczenia wody, na przykład w celu zatankowania wodą zbiorników zamiatarek pracujących w różnych częściach miasta. Dzięki temu zmywarka może służyć do przepompowywania wody lub uczestniczyć w akcji gaszenia pożaru. Wężem tym można również ręcznie zmywać place, chodniki i wiaty przystankowe.
Zmywarka może być zabudowana na podwoziu samochodowym i wtedy nazywana jest zmywarką samochodową. Może być też skonstruowana na specjalnym podwoziu, zachowując jednak cechy pojazdu specjalizowanego. Znane są również zmywarki oraz polewarko-zmywarki wykonywane jako nadwozia wymienne, zakładane na pojazdy przystosowane do przewozu kontenerów, tak zwane hakowce lub bramowce.
W różnych krajach budowane były także zmywarki samobieżne, znacznie różniące się od znanych nam samochodów ciężarowych (chociaż mogą w niej być stosowane liczne ich podzespoły, takie jak silnik, sprzęgło, skrzynia przekładniowa, układ hamulcowy, rama główna itp.). W porównaniu z samochodem ciężarowym, zmywarka taka ma bardzo ograniczoną prędkość maksymalną.
Nadwozie zmywarki jest tak wykonane, aby można je było prawie w komplecie zdemontować z podwozia samochodu ciężarowego i zastąpić na sezon zimowy nadwoziem do rozsypywania środków uszorstniających.
Zmywanie nawierzchni jezdni związane jest ze znacznym zużyciem wody. Jednostkowe zużycie wody jest równe wydajności zmywaków, a wyrażamy je w litrach lub w kilogramach na 1 m3 oczyszczonej powierzchni.
Zmywarko-zamiatarki: różnią się od zmywarek zastosowaniem dodatkowo szczotek. Dzięki nim mogą jednocześnie zmywać i zamiatać oczyszczaną nawierzchnię. Zwiększa to efekt czyszczenia. Najwięcej zalet wykazuje zmywarko-zamiatarka, w której strumienie wody kierowane są pod pracującą szczotkę – w pobliżu styku jej włosia z oczyszczaną powierzchnią. Włosie odrywa przylgnięte do oczyszczanej nawierzchni cząstki, a woda natychmiast je zmywa, dzięki czemu nie występuje pylenie. Poważną zaletą tej metody jest zmniejszenie zużycia wody, ponieważ w procesie czyszczenia strumieniowi wody pomaga włosie szczotki. Tym samym zasobem wody można więc oczyścić znacznie większą powierzchnię, niż to jest możliwie w przypadku samego zmywania. Ponadto pracujące w strumieniu wody włosie szczotki minimalnie się zużywa.
Zmywarko-zamiatarki są tak konstruowane, aby po zdemontowaniu nadwozia szczotka pozostała z podwoziem. Po zabudowaniu nadwozia do rozsypywania środków uszorstniających oraz zawieszeniu na przedniej płycie czołowej pługa odśnieżnego otrzymuje się pojazd uniwersalny, mogący zgarniać śnieg, zamiatać małe warstwy śniegu z niedużych opadów lub pozostałości śniegu po zgarnianiu (płużeniu). Może on także usuwać ślizgawicę.
Pojazdy do oczyszczania tuneli – stanowią najnowszą grupę pojazdów specjalnych. Ich zadaniem jest oczyszczanie stropów i ścian w ulicznych tunelach. Poza względami estetyczno-porządkowymi, ma to na celu zwiększenie efektu odbijania światła od ścian i stropów oraz zwiększenie przejrzystości opraw oświetleniowych, a w efekcie zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną.
Zamiatarki samozbierne – dzieli się je w zależności od metody załadunku zanieczyszczeń na [1]:
- zamiatarki podciśnieniowe zasysające zmiotki,
- zamiatarki elewatorowe z mechanicznym załadunkiem zmiotek.
Do pierwszej grupy zaliczane są zamiatarki, w których wentylator wysysa powietrze z zasobnika zmiotek, dzięki czemu są one zasysane ssawą i prowadzone przewodem ssawnym.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...