Efektywne sposoby utrzymywania nawierzchni drogowych
Podział i zadania pojazdów do wiosenno-letniego oczyszczania ulic
Pojazdy do letniego oczyszczania ulic mogą pracować zarówno w dzień, jak i w nocy. W odróżnieniu od taboru wykorzystywanego podczas zimowego utrzymywania dróg, pojazdy te nie muszą w ciągu kilku godzin oczyścić wszystkich przypadających na nie ulic, natomiast swe zadania powinny wykonywać możliwie tanio. Zazwyczaj jedynie część ulic miasta jest mechanicznie oczyszczana codziennie. Resztę obsługuje się okresowo, według określonego harmonogramu. Dlatego tabor do pozazimowego oczyszczania ulic bywa ilościowo mniejszy od taboru wykorzystywanego w czasie zimy lub jego wydajność nie jest całkowicie wykorzystywana. Niektóre z tych pojazdów na sezon zimowy są przezbrajane w nadwozia do zwalczania śliskości na jezdniach, a niektóre stosowane są do zgarniania śniegu z zwieszonymi na nich pługami [1, 4].
Oczyszczanie ulic może być dokonywane samym zmywaniem, zmywanio-zamiataniem lub zamiataniem samozbiernym (zamiatanie kukrawężnikowe prawie nie jest stosowane, gdyż naraża otoczenie na intensywne pylenie) [2, 3].
Zmywanie oraz zmywanio-zamiatanie są najwydajniejsze. Zapewnia to duża prędkość robocza ruchu pojazdów oczyszczających, wynosząca 10 ÷ 15 km/h, podczas gdy zamiatarki samozbierne mogą rozwijać w czasie pracy prędkość około 5 ± 3 km/h. Zmywarko-zamiatarki, a tym bardziej zmywarki, są znacznie tańsze od zamiatarek samozbiernych, a ponadto po przezbrojeniu istnieje możliwość wykorzystania ich podwozi w sezonie zimowym. Podstawowe zalety tych metod to bezpylność oraz umiarkowana hałaśliwość.
Zamiatanie samozbierne – chociaż mniej wydajne i droższe – ma jednak tę zaletę, że umożliwia zbieranie zmiotek z oczyszczonej powierzchni.
Wprawdzie w dużych zamiatarkach samozbiernych istnieje układ wodny do zraszania strefy pracy szczotek, jednakże zużywają one znacznie mniej wody niż zmywarki i dlatego nie ma zakazu tankowania tych pojazdów wodą miejską.
Zmywarki – to najtańsze pojazdy do zmechanizowanego oczyszczania ulic. Do zasadniczych elementów ich nadwozia zalicza się zbiornik wodny oraz układ wodny. Zasadnicze wyposażenie zmywarki stanowią polewaki oraz listwa do wysokociśnieniowego mycia jezdni. Polewaki w zmywarce umożliwiają polewanie zieleni miejskiej w okresach suszy lub zraszanie ulic w upalne dni. Do zmywarki można podłączyć również wąż do bezpośredniego tłoczenia wody, na przykład w celu zatankowania wodą zbiorników zamiatarek pracujących w różnych częściach miasta. Dzięki temu zmywarka może służyć do przepompowywania wody lub uczestniczyć w akcji gaszenia pożaru. Wężem tym można również ręcznie zmywać place, chodniki i wiaty przystankowe.
Zmywarka może być zabudowana na podwoziu samochodowym i wtedy nazywana jest zmywarką samochodową. Może być też skonstruowana na specjalnym podwoziu, zachowując jednak cechy pojazdu specjalizowanego. Znane są również zmywarki oraz polewarko-zmywarki wykonywane jako nadwozia wymienne, zakładane na pojazdy przystosowane do przewozu kontenerów, tak zwane hakowce lub bramowce.
W różnych krajach budowane były także zmywarki samobieżne, znacznie różniące się od znanych nam samochodów ciężarowych (chociaż mogą w niej być stosowane liczne ich podzespoły, takie jak silnik, sprzęgło, skrzynia przekładniowa, układ hamulcowy, rama główna itp.). W porównaniu z samochodem ciężarowym, zmywarka taka ma bardzo ograniczoną prędkość maksymalną.
Nadwozie zmywarki jest tak wykonane, aby można je było prawie w komplecie zdemontować z podwozia samochodu ciężarowego i zastąpić na sezon zimowy nadwoziem do rozsypywania środków uszorstniających.
Zmywanie nawierzchni jezdni związane jest ze znacznym zużyciem wody. Jednostkowe zużycie wody jest równe wydajności zmywaków, a wyrażamy je w litrach lub w kilogramach na 1 m3 oczyszczonej powierzchni.
Zmywarko-zamiatarki: różnią się od zmywarek zastosowaniem dodatkowo szczotek. Dzięki nim mogą jednocześnie zmywać i zamiatać oczyszczaną nawierzchnię. Zwiększa to efekt czyszczenia. Najwięcej zalet wykazuje zmywarko-zamiatarka, w której strumienie wody kierowane są pod pracującą szczotkę – w pobliżu styku jej włosia z oczyszczaną powierzchnią. Włosie odrywa przylgnięte do oczyszczanej nawierzchni cząstki, a woda natychmiast je zmywa, dzięki czemu nie występuje pylenie. Poważną zaletą tej metody jest zmniejszenie zużycia wody, ponieważ w procesie czyszczenia strumieniowi wody pomaga włosie szczotki. Tym samym zasobem wody można więc oczyścić znacznie większą powierzchnię, niż to jest możliwie w przypadku samego zmywania. Ponadto pracujące w strumieniu wody włosie szczotki minimalnie się zużywa.
Zmywarko-zamiatarki są tak konstruowane, aby po zdemontowaniu nadwozia szczotka pozostała z podwoziem. Po zabudowaniu nadwozia do rozsypywania środków uszorstniających oraz zawieszeniu na przedniej płycie czołowej pługa odśnieżnego otrzymuje się pojazd uniwersalny, mogący zgarniać śnieg, zamiatać małe warstwy śniegu z niedużych opadów lub pozostałości śniegu po zgarnianiu (płużeniu). Może on także usuwać ślizgawicę.
Pojazdy do oczyszczania tuneli – stanowią najnowszą grupę pojazdów specjalnych. Ich zadaniem jest oczyszczanie stropów i ścian w ulicznych tunelach. Poza względami estetyczno-porządkowymi, ma to na celu zwiększenie efektu odbijania światła od ścian i stropów oraz zwiększenie przejrzystości opraw oświetleniowych, a w efekcie zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną.
Zamiatarki samozbierne – dzieli się je w zależności od metody załadunku zanieczyszczeń na [1]:
- zamiatarki podciśnieniowe zasysające zmiotki,
- zamiatarki elewatorowe z mechanicznym załadunkiem zmiotek.
Do pierwszej grupy zaliczane są zamiatarki, w których wentylator wysysa powietrze z zasobnika zmiotek, dzięki czemu są one zasysane ssawą i prowadzone przewodem ssawnym.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
Kruszywa w budownictwie komunikacyjnym Osobną grupę stanowią kruszywa (odpady przemysłowe) wykorzystywane w budownictwie komunikacyjnym (np. jako podbudowy drogowe) oraz do rekultywacji terenów poprzemysłowych – na ogół znacznie zdegradowanych [12]. W szeroko pojętym budownictwie, także komunikacyjnym, wyróżnia się następujące podstawowe rodzaje kruszyw [8]: W literaturze przedmiotu wyróżnia się jeszcze tzw. kruszywa odpadowe, do których zalicza się kruszywa pochodzenia mineralnego z dowolneg...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Praktyczne aspekty wzmacniania warstw asfaltowych kompozytem wieloosiowym na przykładzie realizacji remontowanej drogi wojewódzkiej
Sczepność międzywarstwowa Obecnie nie ma żadnego dokumentu krajowego, który pełniłby rolę wytycznych w zakresie sczepności międzywarstwowej z uwzględnieniem geosyntetyków. Jedyny dokument funkcjonujący w przestrzeni publicznej to instrukcja GDDKiA [4], która nie odnosi się jednak do sytuacji, w której pomiędzy warstwami asfaltowymi został wbudowany geosyntetyk, szczególnie tak specyficzny, jakim jest kompozyt, działający dodatkowo w funkcji STR i B, dla którego kontrolowane obniżenie sczepnoś...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...