Reklama

Efektywne sposoby utrzymywania nawierzchni drogowych

Zmywanie

Zmywanie – polega na wyrzucaniu przez pojazd (polewaczkę) pod dużym ciśnieniem strug wody, skierowanych możliwie stycznie do oczyszczanej nawierzchni. Jest to metoda oczyszczania bezpylnego. Jej wadę stanowi ograniczony zasób wody w pojeździe, umożliwiający oczyszczenie krótkiego odcinka ulicy, po przejściu którego konieczne jest ponowne tankowanie pojazdu wodą. Hałaśliwość pracy jest niewiele większa od hałaśliwości jazdy ciężkiego samochodu ciężarowego. Metoda ta charakteryzuje się znaczną wydajnością (dzięki znaczniej prędkości pojazdu oczyszczającego) oraz przeciętnym stopniem oczyszczania nawierzchni. Znacznie lepszy efekt uzyskuje się, jeśli zmywanie przeprowadza się (paradoksalnie) podczas lub po deszczu. Jedną z zalet omawianej metody jest możliwość częściowego oczyszczania jezdni również w strefie zajętej przez parkujące przy chodniku pojazdy, wadą zaś – zwiększone zamulanie wpustów ulicznych zmywanymi z jezdni zanieczyszczeniami.

Zamiatanie

Zamiatanie – metoda ta jest najpowszechniej stosowana, jest dość wydajna oraz niezbyt hałaśliwa. Polega ona za zamiataniu jezdni w kierunku ku krawężnikowi chodnika. Po dokonaniu tego zabiegu niezbędne jest zebranie lub zmycie do wpustu kanalizacyjnego zmiotek z pasma przykrawężnikowego lub – co obecnie się praktykuje, zebranie zanieczyszczeń dodatkowo z pasma przykrawężnikowego i umieszczenie ich w zbiorniku zamiatarki lub na skrzyni wywrotki holującej zamiatarkę. Do zamiatania stosuje się szczotki walcowe lub talerzowe. Dla zapobieżenia pyleniu pojazd (zamiatarka) zrasza nawierzchnię jezdni przed szczotką oraz w jej rejonie. Szczotki z uwagi na ścieranie dość szybko ulegają zużyciu, a czynności związane z ich wymianą wymagają przestojów zamiatarek. Ze względów konstrukcyjnych w zamiatarkach podciśnieniowych średnica szczotki walcowej nie może być zbyt duża (do około 0,4 m), natomiast jedynie szczotki walcowe o znacznie większej średnicy, tak jak na przykład w zamiatarkach elewatorowych, mogą dobrze spełniać swoje zadania. Poważną wadę zamiatania stanowi silne pylenie, któremu w niewielkim stopniu przeciwdziała wspomniane zraszanie.

Zmywanio-zamiatanie

Zmywanio-zamiatanie polega na zamiataniu ku krawężnikom, z jednoczesnym skierowaniem silnych strumieni wody ze zmywaków w miejsce styku szczotki z zamiataną jezdnią. Efektywność takiego oczyszczania jest wyjątkowo duża. Metoda ta nad pozostałymi ma tę przewagę, że zapewnia całkowitą bezpylność oczyszczania. Hałaśliwość pracy tą metodą nie jest większa niż przy samym zmywaniu, natomiast większe są nieco koszty eksploatacyjne, z racji wyższej ceny pojazdu i zużywania się szczotek. Należy jednak podkreślić, że dzięki pracy szczotek na mokro ich zużycie jest mniejsze niż przy zamiataniu na sucho.

Podobnie jak zmywanie i zamiatanie, zmywanio-zamiatanie powoduje większe zamulanie wpustów ulicznych zanieczyszczeniami zmywanymi z jezdni. Należy też pamiętać, że brak właściwych punktów poboru wody zwiększa koszty oczyszczania tą metodą. Natomiast zaletą tej metody jest możliwość przezbrojenia przystosowanych do niej pojazdów w nadwozia do rozsypywania środków uszorstniających oraz możliwość zawieszenia na nich pługów odśnieżnych [1].

Zamiatarki samozbierne – w tym przypadku zamiatarki same zbierają zanieczyszczenia przez ich zassanie lub na zasadzie wykorzystania dynamicznego efektu pracy włosia szczotki. W ostatnim przypadku bywa stosowane uzupełniające odsysanie powietrza ze strefy szczotki zbierającej.

Szczotki podające nie są zabezpieczone odsysaniem i z tego powodu stanowią strefę znacznego pylenia. W zamiatarce pracującej na zasadzie zasysania zmiotek jeszcze większe pylenie może powstać w strefie wydechu powietrza z układu zasysającego, jeśli obsługa nie zapewni właściwej regulacji jego pracy.

Samochodowa zamiatarka samozbierna w ruchu roboczym zazwyczaj osiąga prędkość około 3 ÷ 5 km/h.

Dobre wykorzystanie zamiatarek samozbiernych jest możliwe jedynie w przypadku właściwego zorganizowania punktów przeładunku i wywozu zmiotek. Wiąże się to z zagadnieniem gromadzenia i wywozu nieczystości stałych.

Metoda oczyszczania jezdni z jednoczesnym zbieraniem zmiotek jest bardzo wydajna, dzięki czemu znalazła szerokie zastosowanie. Wady istniejących obecnie rozwiązań konstrukcyjnych zamiatarek samozbiernych stanowią znaczne pylenie oraz hałaśliwość pracy (w przypadku zbierania zmiotek metodą odsysania).

Polewanie – polewanie ulic w upalne dni stanowi zabieg klimatyzacyjny, którego wykonywanie jest zalecane przedsiębiorstwom zajmującym się oczyszczaniem dróg, choć zabieg ten nie zawsze jest związany z oczyszczaniem ulic. Zabieg ten równie dobrze może być wykonywany na zlecenie przedsiębiorstw zajmujących się utrzymaniem zieleni miejskiej, w celu zapobieżenia nadmiernemu wysuszeniu roślinności rosnącej w rejonie pasów drogowych, szczególnie w czasie suszy.

Zmechanizowane oczyszczanie chodników – aby zamiatarki mogły pracować wydajnie, oczyszczane przez nie chodniki muszą spełniać określone warunki. Dotoczy to zarówno rodzaju nawierzchni chodnika, jak i jej zagospodarowania. Mała wydajność niedużych pojazdów do zmechanizowanego oczyszczania chodników jest przyczyną dość wysokich kosztów jednostkowych oczyszczania chodników w porównaniu z analogicznymi kosztami oczyszczania jezdni.

Wywiady

Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa

Czy jako członek Rady Ekspertów ds. Drogowych mógłby Pan wskazać konkretne obszary, które wymagają szczególnej uwagi i działań w kontekście rozwoju infrastruktury drogowej? Jan Styliński: Szczególnej uwagi wymaga kilka istotnych kwestii. Po pierwsze, kwestie kontraktowe, a zwłaszcza mechanizm waloryzacji, który w sposób nadmierny przenosi na wyk...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.