Efektywne sposoby utrzymywania nawierzchni drogowych
Zmywanie
Zmywanie – polega na wyrzucaniu przez pojazd (polewaczkę) pod dużym ciśnieniem strug wody, skierowanych możliwie stycznie do oczyszczanej nawierzchni. Jest to metoda oczyszczania bezpylnego. Jej wadę stanowi ograniczony zasób wody w pojeździe, umożliwiający oczyszczenie krótkiego odcinka ulicy, po przejściu którego konieczne jest ponowne tankowanie pojazdu wodą. Hałaśliwość pracy jest niewiele większa od hałaśliwości jazdy ciężkiego samochodu ciężarowego. Metoda ta charakteryzuje się znaczną wydajnością (dzięki znaczniej prędkości pojazdu oczyszczającego) oraz przeciętnym stopniem oczyszczania nawierzchni. Znacznie lepszy efekt uzyskuje się, jeśli zmywanie przeprowadza się (paradoksalnie) podczas lub po deszczu. Jedną z zalet omawianej metody jest możliwość częściowego oczyszczania jezdni również w strefie zajętej przez parkujące przy chodniku pojazdy, wadą zaś – zwiększone zamulanie wpustów ulicznych zmywanymi z jezdni zanieczyszczeniami.
Zamiatanie
Zamiatanie – metoda ta jest najpowszechniej stosowana, jest dość wydajna oraz niezbyt hałaśliwa. Polega ona za zamiataniu jezdni w kierunku ku krawężnikowi chodnika. Po dokonaniu tego zabiegu niezbędne jest zebranie lub zmycie do wpustu kanalizacyjnego zmiotek z pasma przykrawężnikowego lub – co obecnie się praktykuje, zebranie zanieczyszczeń dodatkowo z pasma przykrawężnikowego i umieszczenie ich w zbiorniku zamiatarki lub na skrzyni wywrotki holującej zamiatarkę. Do zamiatania stosuje się szczotki walcowe lub talerzowe. Dla zapobieżenia pyleniu pojazd (zamiatarka) zrasza nawierzchnię jezdni przed szczotką oraz w jej rejonie. Szczotki z uwagi na ścieranie dość szybko ulegają zużyciu, a czynności związane z ich wymianą wymagają przestojów zamiatarek. Ze względów konstrukcyjnych w zamiatarkach podciśnieniowych średnica szczotki walcowej nie może być zbyt duża (do około 0,4 m), natomiast jedynie szczotki walcowe o znacznie większej średnicy, tak jak na przykład w zamiatarkach elewatorowych, mogą dobrze spełniać swoje zadania. Poważną wadę zamiatania stanowi silne pylenie, któremu w niewielkim stopniu przeciwdziała wspomniane zraszanie.
Zmywanio-zamiatanie
Zmywanio-zamiatanie polega na zamiataniu ku krawężnikom, z jednoczesnym skierowaniem silnych strumieni wody ze zmywaków w miejsce styku szczotki z zamiataną jezdnią. Efektywność takiego oczyszczania jest wyjątkowo duża. Metoda ta nad pozostałymi ma tę przewagę, że zapewnia całkowitą bezpylność oczyszczania. Hałaśliwość pracy tą metodą nie jest większa niż przy samym zmywaniu, natomiast większe są nieco koszty eksploatacyjne, z racji wyższej ceny pojazdu i zużywania się szczotek. Należy jednak podkreślić, że dzięki pracy szczotek na mokro ich zużycie jest mniejsze niż przy zamiataniu na sucho.
Podobnie jak zmywanie i zamiatanie, zmywanio-zamiatanie powoduje większe zamulanie wpustów ulicznych zanieczyszczeniami zmywanymi z jezdni. Należy też pamiętać, że brak właściwych punktów poboru wody zwiększa koszty oczyszczania tą metodą. Natomiast zaletą tej metody jest możliwość przezbrojenia przystosowanych do niej pojazdów w nadwozia do rozsypywania środków uszorstniających oraz możliwość zawieszenia na nich pługów odśnieżnych [1].
Zamiatarki samozbierne – w tym przypadku zamiatarki same zbierają zanieczyszczenia przez ich zassanie lub na zasadzie wykorzystania dynamicznego efektu pracy włosia szczotki. W ostatnim przypadku bywa stosowane uzupełniające odsysanie powietrza ze strefy szczotki zbierającej.
Szczotki podające nie są zabezpieczone odsysaniem i z tego powodu stanowią strefę znacznego pylenia. W zamiatarce pracującej na zasadzie zasysania zmiotek jeszcze większe pylenie może powstać w strefie wydechu powietrza z układu zasysającego, jeśli obsługa nie zapewni właściwej regulacji jego pracy.
Samochodowa zamiatarka samozbierna w ruchu roboczym zazwyczaj osiąga prędkość około 3 ÷ 5 km/h.
Dobre wykorzystanie zamiatarek samozbiernych jest możliwe jedynie w przypadku właściwego zorganizowania punktów przeładunku i wywozu zmiotek. Wiąże się to z zagadnieniem gromadzenia i wywozu nieczystości stałych.
Metoda oczyszczania jezdni z jednoczesnym zbieraniem zmiotek jest bardzo wydajna, dzięki czemu znalazła szerokie zastosowanie. Wady istniejących obecnie rozwiązań konstrukcyjnych zamiatarek samozbiernych stanowią znaczne pylenie oraz hałaśliwość pracy (w przypadku zbierania zmiotek metodą odsysania).
Polewanie – polewanie ulic w upalne dni stanowi zabieg klimatyzacyjny, którego wykonywanie jest zalecane przedsiębiorstwom zajmującym się oczyszczaniem dróg, choć zabieg ten nie zawsze jest związany z oczyszczaniem ulic. Zabieg ten równie dobrze może być wykonywany na zlecenie przedsiębiorstw zajmujących się utrzymaniem zieleni miejskiej, w celu zapobieżenia nadmiernemu wysuszeniu roślinności rosnącej w rejonie pasów drogowych, szczególnie w czasie suszy.
Zmechanizowane oczyszczanie chodników – aby zamiatarki mogły pracować wydajnie, oczyszczane przez nie chodniki muszą spełniać określone warunki. Dotoczy to zarówno rodzaju nawierzchni chodnika, jak i jej zagospodarowania. Mała wydajność niedużych pojazdów do zmechanizowanego oczyszczania chodników jest przyczyną dość wysokich kosztów jednostkowych oczyszczania chodników w porównaniu z analogicznymi kosztami oczyszczania jezdni.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Czy jako członek Rady Ekspertów ds. Drogowych mógłby Pan wskazać konkretne obszary, które wymagają szczególnej uwagi i działań w kontekście rozwoju infrastruktury drogowej? Jan Styliński: Szczególnej uwagi wymaga kilka istotnych kwestii. Po pierwsze, kwestie kontraktowe, a zwłaszcza mechanizm waloryzacji, który w sposób nadmierny przenosi na wyk...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
Zasada działania georadaru Georadar (ang. ground penetrating radar – GPR) wykorzystuje zasadę transmisji i odbicia fal elektromagnetycznych o wysokiej częstotliwości w zakresie od 10 MHz do 2,6 GHz, która umożliwia mapowanie (lokalizację) obiektów znajdujących się na pewnej głębokości w stosunku do powierzchni ziemi (rys. 1). Oprócz samego wykrycia obiektów znajdujących się pod ziemią georadar pozwala także na oszacowanie głębokości elementu lub pustki, co jest przydatne w trakcie robót budow...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Zasady stosowania sygnalizacji Sygnalizacja świetlna jest stosowana w robotach drogowych wtedy, gdy te roboty będą prowadzone na odcinku przez dłuższy czas, a ograniczenia w ruchu spowodowane zawężeniem będą powodować znaczne utrudnienia w ruchu, które są najczęściej odczuwalne przez powstawanie znacznych kolejek pojazdów, które przedkładają się na straty czasu pojazdów oczekujących na przejazd przez odcinek zawężony (rys. 1). Zgodnie z [3] stosowanie sygnalizacji dla ruchu wahadłowego jest k...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
Opolskie W województwie opolskim wiele istotnych zmian miało miejsce w układzie komunikacyjnym, głównie dzięki budowie nowych obwodnic i rozbudowie istniejącej sieci dróg. W 2023 r. kierowcy mogli korzystać z nowo oddanej obwodnicy Olesna w ciągu S11. Do użytku oddano też obwodnicę Praszki w ciągu DK45. Trwały też prace przygotowawcze oraz przetargi na kolejne odcinki dróg, m.in. rozbudowa drogi S11, obwodnice Brzegu, Prudnika, Sidziny i Lędzin. W 2023 r. zakończono prace przy rozbudowie kilk...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...