Efektywne sposoby utrzymywania nawierzchni drogowych
Zmywanie
Zmywanie – polega na wyrzucaniu przez pojazd (polewaczkę) pod dużym ciśnieniem strug wody, skierowanych możliwie stycznie do oczyszczanej nawierzchni. Jest to metoda oczyszczania bezpylnego. Jej wadę stanowi ograniczony zasób wody w pojeździe, umożliwiający oczyszczenie krótkiego odcinka ulicy, po przejściu którego konieczne jest ponowne tankowanie pojazdu wodą. Hałaśliwość pracy jest niewiele większa od hałaśliwości jazdy ciężkiego samochodu ciężarowego. Metoda ta charakteryzuje się znaczną wydajnością (dzięki znaczniej prędkości pojazdu oczyszczającego) oraz przeciętnym stopniem oczyszczania nawierzchni. Znacznie lepszy efekt uzyskuje się, jeśli zmywanie przeprowadza się (paradoksalnie) podczas lub po deszczu. Jedną z zalet omawianej metody jest możliwość częściowego oczyszczania jezdni również w strefie zajętej przez parkujące przy chodniku pojazdy, wadą zaś – zwiększone zamulanie wpustów ulicznych zmywanymi z jezdni zanieczyszczeniami.
Zamiatanie
Zamiatanie – metoda ta jest najpowszechniej stosowana, jest dość wydajna oraz niezbyt hałaśliwa. Polega ona za zamiataniu jezdni w kierunku ku krawężnikowi chodnika. Po dokonaniu tego zabiegu niezbędne jest zebranie lub zmycie do wpustu kanalizacyjnego zmiotek z pasma przykrawężnikowego lub – co obecnie się praktykuje, zebranie zanieczyszczeń dodatkowo z pasma przykrawężnikowego i umieszczenie ich w zbiorniku zamiatarki lub na skrzyni wywrotki holującej zamiatarkę. Do zamiatania stosuje się szczotki walcowe lub talerzowe. Dla zapobieżenia pyleniu pojazd (zamiatarka) zrasza nawierzchnię jezdni przed szczotką oraz w jej rejonie. Szczotki z uwagi na ścieranie dość szybko ulegają zużyciu, a czynności związane z ich wymianą wymagają przestojów zamiatarek. Ze względów konstrukcyjnych w zamiatarkach podciśnieniowych średnica szczotki walcowej nie może być zbyt duża (do około 0,4 m), natomiast jedynie szczotki walcowe o znacznie większej średnicy, tak jak na przykład w zamiatarkach elewatorowych, mogą dobrze spełniać swoje zadania. Poważną wadę zamiatania stanowi silne pylenie, któremu w niewielkim stopniu przeciwdziała wspomniane zraszanie.
Zmywanio-zamiatanie
Zmywanio-zamiatanie polega na zamiataniu ku krawężnikom, z jednoczesnym skierowaniem silnych strumieni wody ze zmywaków w miejsce styku szczotki z zamiataną jezdnią. Efektywność takiego oczyszczania jest wyjątkowo duża. Metoda ta nad pozostałymi ma tę przewagę, że zapewnia całkowitą bezpylność oczyszczania. Hałaśliwość pracy tą metodą nie jest większa niż przy samym zmywaniu, natomiast większe są nieco koszty eksploatacyjne, z racji wyższej ceny pojazdu i zużywania się szczotek. Należy jednak podkreślić, że dzięki pracy szczotek na mokro ich zużycie jest mniejsze niż przy zamiataniu na sucho.
Podobnie jak zmywanie i zamiatanie, zmywanio-zamiatanie powoduje większe zamulanie wpustów ulicznych zanieczyszczeniami zmywanymi z jezdni. Należy też pamiętać, że brak właściwych punktów poboru wody zwiększa koszty oczyszczania tą metodą. Natomiast zaletą tej metody jest możliwość przezbrojenia przystosowanych do niej pojazdów w nadwozia do rozsypywania środków uszorstniających oraz możliwość zawieszenia na nich pługów odśnieżnych [1].
Zamiatarki samozbierne – w tym przypadku zamiatarki same zbierają zanieczyszczenia przez ich zassanie lub na zasadzie wykorzystania dynamicznego efektu pracy włosia szczotki. W ostatnim przypadku bywa stosowane uzupełniające odsysanie powietrza ze strefy szczotki zbierającej.
Szczotki podające nie są zabezpieczone odsysaniem i z tego powodu stanowią strefę znacznego pylenia. W zamiatarce pracującej na zasadzie zasysania zmiotek jeszcze większe pylenie może powstać w strefie wydechu powietrza z układu zasysającego, jeśli obsługa nie zapewni właściwej regulacji jego pracy.
Samochodowa zamiatarka samozbierna w ruchu roboczym zazwyczaj osiąga prędkość około 3 ÷ 5 km/h.
Dobre wykorzystanie zamiatarek samozbiernych jest możliwe jedynie w przypadku właściwego zorganizowania punktów przeładunku i wywozu zmiotek. Wiąże się to z zagadnieniem gromadzenia i wywozu nieczystości stałych.
Metoda oczyszczania jezdni z jednoczesnym zbieraniem zmiotek jest bardzo wydajna, dzięki czemu znalazła szerokie zastosowanie. Wady istniejących obecnie rozwiązań konstrukcyjnych zamiatarek samozbiernych stanowią znaczne pylenie oraz hałaśliwość pracy (w przypadku zbierania zmiotek metodą odsysania).
Polewanie – polewanie ulic w upalne dni stanowi zabieg klimatyzacyjny, którego wykonywanie jest zalecane przedsiębiorstwom zajmującym się oczyszczaniem dróg, choć zabieg ten nie zawsze jest związany z oczyszczaniem ulic. Zabieg ten równie dobrze może być wykonywany na zlecenie przedsiębiorstw zajmujących się utrzymaniem zieleni miejskiej, w celu zapobieżenia nadmiernemu wysuszeniu roślinności rosnącej w rejonie pasów drogowych, szczególnie w czasie suszy.
Zmechanizowane oczyszczanie chodników – aby zamiatarki mogły pracować wydajnie, oczyszczane przez nie chodniki muszą spełniać określone warunki. Dotoczy to zarówno rodzaju nawierzchni chodnika, jak i jej zagospodarowania. Mała wydajność niedużych pojazdów do zmechanizowanego oczyszczania chodników jest przyczyną dość wysokich kosztów jednostkowych oczyszczania chodników w porównaniu z analogicznymi kosztami oczyszczania jezdni.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...