Efektywne sposoby utrzymywania nawierzchni drogowych
Zmywanie
Zmywanie – polega na wyrzucaniu przez pojazd (polewaczkę) pod dużym ciśnieniem strug wody, skierowanych możliwie stycznie do oczyszczanej nawierzchni. Jest to metoda oczyszczania bezpylnego. Jej wadę stanowi ograniczony zasób wody w pojeździe, umożliwiający oczyszczenie krótkiego odcinka ulicy, po przejściu którego konieczne jest ponowne tankowanie pojazdu wodą. Hałaśliwość pracy jest niewiele większa od hałaśliwości jazdy ciężkiego samochodu ciężarowego. Metoda ta charakteryzuje się znaczną wydajnością (dzięki znaczniej prędkości pojazdu oczyszczającego) oraz przeciętnym stopniem oczyszczania nawierzchni. Znacznie lepszy efekt uzyskuje się, jeśli zmywanie przeprowadza się (paradoksalnie) podczas lub po deszczu. Jedną z zalet omawianej metody jest możliwość częściowego oczyszczania jezdni również w strefie zajętej przez parkujące przy chodniku pojazdy, wadą zaś – zwiększone zamulanie wpustów ulicznych zmywanymi z jezdni zanieczyszczeniami.
Zamiatanie
Zamiatanie – metoda ta jest najpowszechniej stosowana, jest dość wydajna oraz niezbyt hałaśliwa. Polega ona za zamiataniu jezdni w kierunku ku krawężnikowi chodnika. Po dokonaniu tego zabiegu niezbędne jest zebranie lub zmycie do wpustu kanalizacyjnego zmiotek z pasma przykrawężnikowego lub – co obecnie się praktykuje, zebranie zanieczyszczeń dodatkowo z pasma przykrawężnikowego i umieszczenie ich w zbiorniku zamiatarki lub na skrzyni wywrotki holującej zamiatarkę. Do zamiatania stosuje się szczotki walcowe lub talerzowe. Dla zapobieżenia pyleniu pojazd (zamiatarka) zrasza nawierzchnię jezdni przed szczotką oraz w jej rejonie. Szczotki z uwagi na ścieranie dość szybko ulegają zużyciu, a czynności związane z ich wymianą wymagają przestojów zamiatarek. Ze względów konstrukcyjnych w zamiatarkach podciśnieniowych średnica szczotki walcowej nie może być zbyt duża (do około 0,4 m), natomiast jedynie szczotki walcowe o znacznie większej średnicy, tak jak na przykład w zamiatarkach elewatorowych, mogą dobrze spełniać swoje zadania. Poważną wadę zamiatania stanowi silne pylenie, któremu w niewielkim stopniu przeciwdziała wspomniane zraszanie.
Zmywanio-zamiatanie
Zmywanio-zamiatanie polega na zamiataniu ku krawężnikom, z jednoczesnym skierowaniem silnych strumieni wody ze zmywaków w miejsce styku szczotki z zamiataną jezdnią. Efektywność takiego oczyszczania jest wyjątkowo duża. Metoda ta nad pozostałymi ma tę przewagę, że zapewnia całkowitą bezpylność oczyszczania. Hałaśliwość pracy tą metodą nie jest większa niż przy samym zmywaniu, natomiast większe są nieco koszty eksploatacyjne, z racji wyższej ceny pojazdu i zużywania się szczotek. Należy jednak podkreślić, że dzięki pracy szczotek na mokro ich zużycie jest mniejsze niż przy zamiataniu na sucho.
Podobnie jak zmywanie i zamiatanie, zmywanio-zamiatanie powoduje większe zamulanie wpustów ulicznych zanieczyszczeniami zmywanymi z jezdni. Należy też pamiętać, że brak właściwych punktów poboru wody zwiększa koszty oczyszczania tą metodą. Natomiast zaletą tej metody jest możliwość przezbrojenia przystosowanych do niej pojazdów w nadwozia do rozsypywania środków uszorstniających oraz możliwość zawieszenia na nich pługów odśnieżnych [1].
Zamiatarki samozbierne – w tym przypadku zamiatarki same zbierają zanieczyszczenia przez ich zassanie lub na zasadzie wykorzystania dynamicznego efektu pracy włosia szczotki. W ostatnim przypadku bywa stosowane uzupełniające odsysanie powietrza ze strefy szczotki zbierającej.
Szczotki podające nie są zabezpieczone odsysaniem i z tego powodu stanowią strefę znacznego pylenia. W zamiatarce pracującej na zasadzie zasysania zmiotek jeszcze większe pylenie może powstać w strefie wydechu powietrza z układu zasysającego, jeśli obsługa nie zapewni właściwej regulacji jego pracy.
Samochodowa zamiatarka samozbierna w ruchu roboczym zazwyczaj osiąga prędkość około 3 ÷ 5 km/h.
Dobre wykorzystanie zamiatarek samozbiernych jest możliwe jedynie w przypadku właściwego zorganizowania punktów przeładunku i wywozu zmiotek. Wiąże się to z zagadnieniem gromadzenia i wywozu nieczystości stałych.
Metoda oczyszczania jezdni z jednoczesnym zbieraniem zmiotek jest bardzo wydajna, dzięki czemu znalazła szerokie zastosowanie. Wady istniejących obecnie rozwiązań konstrukcyjnych zamiatarek samozbiernych stanowią znaczne pylenie oraz hałaśliwość pracy (w przypadku zbierania zmiotek metodą odsysania).
Polewanie – polewanie ulic w upalne dni stanowi zabieg klimatyzacyjny, którego wykonywanie jest zalecane przedsiębiorstwom zajmującym się oczyszczaniem dróg, choć zabieg ten nie zawsze jest związany z oczyszczaniem ulic. Zabieg ten równie dobrze może być wykonywany na zlecenie przedsiębiorstw zajmujących się utrzymaniem zieleni miejskiej, w celu zapobieżenia nadmiernemu wysuszeniu roślinności rosnącej w rejonie pasów drogowych, szczególnie w czasie suszy.
Zmechanizowane oczyszczanie chodników – aby zamiatarki mogły pracować wydajnie, oczyszczane przez nie chodniki muszą spełniać określone warunki. Dotoczy to zarówno rodzaju nawierzchni chodnika, jak i jej zagospodarowania. Mała wydajność niedużych pojazdów do zmechanizowanego oczyszczania chodników jest przyczyną dość wysokich kosztów jednostkowych oczyszczania chodników w porównaniu z analogicznymi kosztami oczyszczania jezdni.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Jakie są główne cele Zespołu ds. Mostowych Obiektów Zabytkowych i jakie działania planuje podjąć w pierwszej kolejności? W jaki sposób Zespół zamierza popularyzować wiedzę o wartości historycznej i inżynieryjnej mostów zabytkowych wśród społeczeństwa? Arkadiusz Madaj: Podstawowym celem zespołu jest, mówiąc potocznym językiem, „uporządkowanie” sp...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. II
W przypadkach pęknięć na powłoce ochronnej można z łatwością odspoić powłokę wraz ze skorodowanym betonem (fot. 3 g). Do oceny odspojonej powłoki ochronnej pobrano próbkę o powierzchni ~9 x 10 cm, pokazaną na fot. 4. Grubość powłoki ochronnej wyznaczono przez pomiar suwmiarką, uzyskując oszacowanie w wymiarze ~1,8 mm. Połączenie powierzchni powłoki ochronnej z betonem było przynajmniej dobre. Odspojenie fragmentu powłoki było możliwe za pomocą ostrego narzędzia. Przedmiotowy fragment powłoki ...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...