Efektywne sposoby utrzymywania nawierzchni drogowych
Podział i zadania pojazdów do wiosenno-letniego oczyszczania ulic
Pojazdy do letniego oczyszczania ulic mogą pracować zarówno w dzień, jak i w nocy. W odróżnieniu od taboru wykorzystywanego podczas zimowego utrzymywania dróg, pojazdy te nie muszą w ciągu kilku godzin oczyścić wszystkich przypadających na nie ulic, natomiast swe zadania powinny wykonywać możliwie tanio. Zazwyczaj jedynie część ulic miasta jest mechanicznie oczyszczana codziennie. Resztę obsługuje się okresowo, według określonego harmonogramu. Dlatego tabor do pozazimowego oczyszczania ulic bywa ilościowo mniejszy od taboru wykorzystywanego w czasie zimy lub jego wydajność nie jest całkowicie wykorzystywana. Niektóre z tych pojazdów na sezon zimowy są przezbrajane w nadwozia do zwalczania śliskości na jezdniach, a niektóre stosowane są do zgarniania śniegu z zwieszonymi na nich pługami [1, 4].
Oczyszczanie ulic może być dokonywane samym zmywaniem, zmywanio-zamiataniem lub zamiataniem samozbiernym (zamiatanie kukrawężnikowe prawie nie jest stosowane, gdyż naraża otoczenie na intensywne pylenie) [2, 3].
Zmywanie oraz zmywanio-zamiatanie są najwydajniejsze. Zapewnia to duża prędkość robocza ruchu pojazdów oczyszczających, wynosząca 10 ÷ 15 km/h, podczas gdy zamiatarki samozbierne mogą rozwijać w czasie pracy prędkość około 5 ± 3 km/h. Zmywarko-zamiatarki, a tym bardziej zmywarki, są znacznie tańsze od zamiatarek samozbiernych, a ponadto po przezbrojeniu istnieje możliwość wykorzystania ich podwozi w sezonie zimowym. Podstawowe zalety tych metod to bezpylność oraz umiarkowana hałaśliwość.
Zamiatanie samozbierne – chociaż mniej wydajne i droższe – ma jednak tę zaletę, że umożliwia zbieranie zmiotek z oczyszczonej powierzchni.
Wprawdzie w dużych zamiatarkach samozbiernych istnieje układ wodny do zraszania strefy pracy szczotek, jednakże zużywają one znacznie mniej wody niż zmywarki i dlatego nie ma zakazu tankowania tych pojazdów wodą miejską.
Zmywarki – to najtańsze pojazdy do zmechanizowanego oczyszczania ulic. Do zasadniczych elementów ich nadwozia zalicza się zbiornik wodny oraz układ wodny. Zasadnicze wyposażenie zmywarki stanowią polewaki oraz listwa do wysokociśnieniowego mycia jezdni. Polewaki w zmywarce umożliwiają polewanie zieleni miejskiej w okresach suszy lub zraszanie ulic w upalne dni. Do zmywarki można podłączyć również wąż do bezpośredniego tłoczenia wody, na przykład w celu zatankowania wodą zbiorników zamiatarek pracujących w różnych częściach miasta. Dzięki temu zmywarka może służyć do przepompowywania wody lub uczestniczyć w akcji gaszenia pożaru. Wężem tym można również ręcznie zmywać place, chodniki i wiaty przystankowe.
Zmywarka może być zabudowana na podwoziu samochodowym i wtedy nazywana jest zmywarką samochodową. Może być też skonstruowana na specjalnym podwoziu, zachowując jednak cechy pojazdu specjalizowanego. Znane są również zmywarki oraz polewarko-zmywarki wykonywane jako nadwozia wymienne, zakładane na pojazdy przystosowane do przewozu kontenerów, tak zwane hakowce lub bramowce.
W różnych krajach budowane były także zmywarki samobieżne, znacznie różniące się od znanych nam samochodów ciężarowych (chociaż mogą w niej być stosowane liczne ich podzespoły, takie jak silnik, sprzęgło, skrzynia przekładniowa, układ hamulcowy, rama główna itp.). W porównaniu z samochodem ciężarowym, zmywarka taka ma bardzo ograniczoną prędkość maksymalną.
Nadwozie zmywarki jest tak wykonane, aby można je było prawie w komplecie zdemontować z podwozia samochodu ciężarowego i zastąpić na sezon zimowy nadwoziem do rozsypywania środków uszorstniających.
Zmywanie nawierzchni jezdni związane jest ze znacznym zużyciem wody. Jednostkowe zużycie wody jest równe wydajności zmywaków, a wyrażamy je w litrach lub w kilogramach na 1 m3 oczyszczonej powierzchni.
Zmywarko-zamiatarki: różnią się od zmywarek zastosowaniem dodatkowo szczotek. Dzięki nim mogą jednocześnie zmywać i zamiatać oczyszczaną nawierzchnię. Zwiększa to efekt czyszczenia. Najwięcej zalet wykazuje zmywarko-zamiatarka, w której strumienie wody kierowane są pod pracującą szczotkę – w pobliżu styku jej włosia z oczyszczaną powierzchnią. Włosie odrywa przylgnięte do oczyszczanej nawierzchni cząstki, a woda natychmiast je zmywa, dzięki czemu nie występuje pylenie. Poważną zaletą tej metody jest zmniejszenie zużycia wody, ponieważ w procesie czyszczenia strumieniowi wody pomaga włosie szczotki. Tym samym zasobem wody można więc oczyścić znacznie większą powierzchnię, niż to jest możliwie w przypadku samego zmywania. Ponadto pracujące w strumieniu wody włosie szczotki minimalnie się zużywa.
Zmywarko-zamiatarki są tak konstruowane, aby po zdemontowaniu nadwozia szczotka pozostała z podwoziem. Po zabudowaniu nadwozia do rozsypywania środków uszorstniających oraz zawieszeniu na przedniej płycie czołowej pługa odśnieżnego otrzymuje się pojazd uniwersalny, mogący zgarniać śnieg, zamiatać małe warstwy śniegu z niedużych opadów lub pozostałości śniegu po zgarnianiu (płużeniu). Może on także usuwać ślizgawicę.
Pojazdy do oczyszczania tuneli – stanowią najnowszą grupę pojazdów specjalnych. Ich zadaniem jest oczyszczanie stropów i ścian w ulicznych tunelach. Poza względami estetyczno-porządkowymi, ma to na celu zwiększenie efektu odbijania światła od ścian i stropów oraz zwiększenie przejrzystości opraw oświetleniowych, a w efekcie zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną.
Zamiatarki samozbierne – dzieli się je w zależności od metody załadunku zanieczyszczeń na [1]:
- zamiatarki podciśnieniowe zasysające zmiotki,
- zamiatarki elewatorowe z mechanicznym załadunkiem zmiotek.
Do pierwszej grupy zaliczane są zamiatarki, w których wentylator wysysa powietrze z zasobnika zmiotek, dzięki czemu są one zasysane ssawą i prowadzone przewodem ssawnym.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...