Reklama

Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji

W artykule przedstawiono doświadczenia z wykonania i eksploatacji odcinka warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3, w której użyto granulatu asfaltowego. Dodatek granulatu dozowano metodą na zimno w ilości 15%. Pozyskano go w wyniku selektywnego frezowania istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki SMA. Wykonany odcinek potwierdza możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego nie tylko w warstwach podbudowy i wiążącej, ale również w warstwach ścieralnych. Obowiązujące wymagania w stosunku do mieszanki SMA zostały w pełni spełnione. Po upływie pięciu lat znajduje się ona w bardzo dobrym stanie technicznym.

Udane próby zastosowania granulatu asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych przeznaczonych do warstwy podbudowy i wiążącej [1] pozwoliły na jego wykorzystanie również w mieszance SMA. Chodzi o odcinek doświadczalny długości ok. 400 m. W ramach rozbudowy drogi krajowej nr 3 na odcinku Miękowo – Rzęśnica wykonano pierwszy w Polsce fragment drogi ekspresowej, w której do warstwy ścieralnej zastosowano granulat asfaltowy. Wykonawcą robót była spółka akcyjna Budimex, a nadzór nad realizacją robót w imieniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pełniło Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych Eko-Inwest S.A. Dodatek granulatu asfaltowego dozowano metodą „na zimno” w ilości 15%. To najprostszy i najtańszy sposób dodawania granulatu do mieszanek mineralno-asfaltowych, ponieważ nie wymaga dużych zmian w instalacji na wytwórni mieszanek bitumicznych (WMB). Wadą takiego sposobu produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych jest jednak ograniczenie ilości dodawanego granulatu maksymalnie do 20-30%. W tej metodzie kruszywo musi być podgrzane do wyższych temperatur niż przy standardowej produkcji mieszanek. Wynika to z konieczności dostarczenia dodatkowego ciepła, które jest potrzebne do odparowania wody z granulatu.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.