Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych.
Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wielkość produkcji gorących i ciepłych mieszanek asfaltowych w UE w 2022 r, według European Asphalt Pavement Association (https://eapa.org/), wyniosła około 280 mln ton.
Głównym sposobem na poprawienie wytrzymałości i trwałości MMA jest modyfikacja asfaltu za pomocą polimerów. Wszystkie zmodyfikowane w ten sposób asfalty można podzielić na dwie duże grupy w zależności od metody modyfikacji:
1. Asfalty modyfikowane polimerami, w większości przypadków termoelastoplastycznymi:
– Asfalty modyfikowane;
– Asfalty wysokomodyfikowane;
2. Asfalty modyfikowane gumą, w większości przypadków uzyskiwanej w procesie recyklingu mechanicznego opon wycofanych z eksploatacji.
Doskonale wiadomo o skuteczności wykorzystania gumy z recyklingu opon (RG) zarówno pod względem wydłużenia trwałości nawierzchni drogowych, obniżenia kosztów ich budowy i utrzymania, a także kosztów użytkowania [1]. Jednak rozwój takich technologii asfaltowych nie jest tak szybki, jak można by oczekiwać.
Światowym liderem w zastosowaniu gumy pochodzącej z recyklingu mechanicznego zużytych opon do modyfikacji mieszanek asfaltowych są Stany Zjednoczone, w których w 2019 roku około 17 % RG zostało wykorzystane w produkcji mieszanek asfaltowych. W krajach UE sukcesy w tym zakresie są mniej znaczące. Jeśli na przykład w Hiszpanii wolumen ten wynosi około 5 %, to w Polsce są to projekty nieliczne.
W tym samym czasie polscy naukowcy i przedsiębiorstwa drogowe zrealizowały szereg projektów budowy nawierzchni drogowych z wykorzystaniem RG, które potwierdziły swoją skuteczność w długim okresie – do 18 lat [2, 3].
Polskie firmy zajmujące się recyklingiem mechanicznym opon wycofanych z eksploatacji stale się rozwijają, nie tylko technologicznie, ale także naukowo, aby dostarczać na rynek produkty najwyższej i stałej jakości. RECYKL O.O. S.A. to wiodący recykler opon w Polsce oraz drugi pod względem wolumenu produkcji w Europie. Firma posiada kluczowy w branży certyfikat ISCC Plus (International Sustainability and Carbon Certification), potwierdzający realizację celów zrównoważonego rozwoju przez produkty firmy pochodzące z recyklingu.
RECYKL O.O. S.A. jest producentem dodatku SMAPOL® do mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA), wytwarzanego z wysokiej wytrzymałości włókien syntetycznych wykorzystywanych w produkcji nowoczesnych opon.

SMAPOL® jest najbardziej opłacalnym sposobem poprawy właściwości fizyko-mechanicznych MMA wśród znanych odpowiedników o podobnym sposobie użycia.
RECYKL O.O. S.A. posiada zaawansowane technologicznie linie produkcyjne, pozwalające na wytwarzanie wysokiej jakości pudru gumowego GreenPowder® o wymaganym przez odbiorców uziarnieniu: 0,0-0,4-0,6-0,8 mm.


Rozwinięta powierzchnia każdej cząstki GreenPowder® pozwala osiągnąć wysoką wydajność procesów modyfikacji asfaltów gumą „na mokro” przy jednoczesnym obniżeniu kosztów energii zużywanej w procesie modyfikacji.
Jednocześnie RECYKL O.O. S.A. kontynuuje rozwój w kierunku poprawy jakości i funkcjonalności swoich produktów, wprowadzane są nowoczesne standardy jakości, wdrażane są innowacyjne rozwiązania technologiczne, stale realizowane są projekty badawczo-rozwojowe.
Polska może zająć wysokie miejsce w światowej praktyce przerobu i stosowania produktów recyklingu opon wycofanych z eksploatacji w budownictwie drogowym, co przyniesie krajowi poważne korzyści ekonomiczne i środowiskowe, jednak konieczne jest udoskonalenie prawa i norm dla szerszego wdrażania takich technologii.
W tym celu recyklerzy opon i drogowcy muszą wspólnie powiedzieć – Drogi dla opon, opony dla dróg!
Bibliografia
- Buttlar W. G., Rath P.: State of Knowledge Report on Rubber Modified Asphalt. US Tire Manufacturing Association. Washington, 2021, 108 p.
- Jurczak R.: Nawierzchnia z dodatkiem gumy (i włókien) po 18 latach eksploatacji. Drogownictwo, 2022, №. 2-3, 35-39.
- https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/files-pdf/2MFD_9_nawierzchnie_modyfikowane_guma_TPA.pdf
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”
10-12 marca 2025 r. odbyła się jubileuszowa, piąta edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej, skupio...

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...