Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych.
Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wielkość produkcji gorących i ciepłych mieszanek asfaltowych w UE w 2022 r, według European Asphalt Pavement Association (https://eapa.org/), wyniosła około 280 mln ton.
Głównym sposobem na poprawienie wytrzymałości i trwałości MMA jest modyfikacja asfaltu za pomocą polimerów. Wszystkie zmodyfikowane w ten sposób asfalty można podzielić na dwie duże grupy w zależności od metody modyfikacji:
1. Asfalty modyfikowane polimerami, w większości przypadków termoelastoplastycznymi:
– Asfalty modyfikowane;
– Asfalty wysokomodyfikowane;
2. Asfalty modyfikowane gumą, w większości przypadków uzyskiwanej w procesie recyklingu mechanicznego opon wycofanych z eksploatacji.
Doskonale wiadomo o skuteczności wykorzystania gumy z recyklingu opon (RG) zarówno pod względem wydłużenia trwałości nawierzchni drogowych, obniżenia kosztów ich budowy i utrzymania, a także kosztów użytkowania [1]. Jednak rozwój takich technologii asfaltowych nie jest tak szybki, jak można by oczekiwać.
Światowym liderem w zastosowaniu gumy pochodzącej z recyklingu mechanicznego zużytych opon do modyfikacji mieszanek asfaltowych są Stany Zjednoczone, w których w 2019 roku około 17 % RG zostało wykorzystane w produkcji mieszanek asfaltowych. W krajach UE sukcesy w tym zakresie są mniej znaczące. Jeśli na przykład w Hiszpanii wolumen ten wynosi około 5 %, to w Polsce są to projekty nieliczne.
W tym samym czasie polscy naukowcy i przedsiębiorstwa drogowe zrealizowały szereg projektów budowy nawierzchni drogowych z wykorzystaniem RG, które potwierdziły swoją skuteczność w długim okresie – do 18 lat [2, 3].
Polskie firmy zajmujące się recyklingiem mechanicznym opon wycofanych z eksploatacji stale się rozwijają, nie tylko technologicznie, ale także naukowo, aby dostarczać na rynek produkty najwyższej i stałej jakości. RECYKL O.O. S.A. to wiodący recykler opon w Polsce oraz drugi pod względem wolumenu produkcji w Europie. Firma posiada kluczowy w branży certyfikat ISCC Plus (International Sustainability and Carbon Certification), potwierdzający realizację celów zrównoważonego rozwoju przez produkty firmy pochodzące z recyklingu.
RECYKL O.O. S.A. jest producentem dodatku SMAPOL® do mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA), wytwarzanego z wysokiej wytrzymałości włókien syntetycznych wykorzystywanych w produkcji nowoczesnych opon.

SMAPOL® jest najbardziej opłacalnym sposobem poprawy właściwości fizyko-mechanicznych MMA wśród znanych odpowiedników o podobnym sposobie użycia.
RECYKL O.O. S.A. posiada zaawansowane technologicznie linie produkcyjne, pozwalające na wytwarzanie wysokiej jakości pudru gumowego GreenPowder® o wymaganym przez odbiorców uziarnieniu: 0,0-0,4-0,6-0,8 mm.


Rozwinięta powierzchnia każdej cząstki GreenPowder® pozwala osiągnąć wysoką wydajność procesów modyfikacji asfaltów gumą „na mokro” przy jednoczesnym obniżeniu kosztów energii zużywanej w procesie modyfikacji.
Jednocześnie RECYKL O.O. S.A. kontynuuje rozwój w kierunku poprawy jakości i funkcjonalności swoich produktów, wprowadzane są nowoczesne standardy jakości, wdrażane są innowacyjne rozwiązania technologiczne, stale realizowane są projekty badawczo-rozwojowe.
Polska może zająć wysokie miejsce w światowej praktyce przerobu i stosowania produktów recyklingu opon wycofanych z eksploatacji w budownictwie drogowym, co przyniesie krajowi poważne korzyści ekonomiczne i środowiskowe, jednak konieczne jest udoskonalenie prawa i norm dla szerszego wdrażania takich technologii.
W tym celu recyklerzy opon i drogowcy muszą wspólnie powiedzieć – Drogi dla opon, opony dla dróg!
Bibliografia
- Buttlar W. G., Rath P.: State of Knowledge Report on Rubber Modified Asphalt. US Tire Manufacturing Association. Washington, 2021, 108 p.
- Jurczak R.: Nawierzchnia z dodatkiem gumy (i włókien) po 18 latach eksploatacji. Drogownictwo, 2022, №. 2-3, 35-39.
- https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/files-pdf/2MFD_9_nawierzchnie_modyfikowane_guma_TPA.pdf
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...