Reklama
art. sponsorowany

Drogi dla opon, opony dla dróg!

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych.

Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wielkość produkcji gorących i ciepłych mieszanek asfaltowych w UE w 2022 r, według European Asphalt Pavement Association (https://eapa.org/), wyniosła około 280 mln ton.

Głównym sposobem na poprawienie wytrzymałości i trwałości MMA jest modyfikacja asfaltu za pomocą polimerów. Wszystkie zmodyfikowane w ten sposób asfalty można podzielić na dwie duże grupy w zależności od metody modyfikacji:

1. Asfalty modyfikowane polimerami, w większości przypadków termoelastoplastycznymi:

– Asfalty modyfikowane;

– Asfalty wysokomodyfikowane;

2. Asfalty modyfikowane gumą, w większości przypadków uzyskiwanej w procesie recyklingu mechanicznego opon wycofanych z eksploatacji.

Doskonale wiadomo o skuteczności wykorzystania gumy z recyklingu opon (RG) zarówno pod względem wydłużenia trwałości nawierzchni drogowych, obniżenia kosztów ich budowy i utrzymania, a także kosztów użytkowania [1]. Jednak rozwój takich technologii asfaltowych nie jest tak szybki, jak można by oczekiwać.

Światowym liderem w zastosowaniu gumy pochodzącej z recyklingu mechanicznego zużytych opon do modyfikacji mieszanek asfaltowych są Stany Zjednoczone, w których w 2019 roku około 17 % RG zostało wykorzystane w produkcji mieszanek asfaltowych. W krajach UE sukcesy w tym zakresie są mniej znaczące. Jeśli na przykład w Hiszpanii wolumen ten wynosi około 5 %, to w Polsce są to projekty nieliczne.

W tym samym czasie polscy naukowcy i przedsiębiorstwa drogowe zrealizowały szereg projektów budowy nawierzchni drogowych z wykorzystaniem RG, które potwierdziły swoją skuteczność w długim okresie – do 18 lat [2, 3].

Polskie firmy zajmujące się recyklingiem mechanicznym opon wycofanych z eksploatacji stale się rozwijają, nie tylko technologicznie, ale także naukowo, aby dostarczać na rynek produkty najwyższej i stałej jakości. RECYKL O.O. S.A. to wiodący recykler opon w Polsce oraz drugi pod względem wolumenu produkcji w Europie. Firma posiada kluczowy w branży certyfikat ISCC Plus (International Sustainability and Carbon Certification), potwierdzający realizację celów zrównoważonego rozwoju przez produkty firmy pochodzące z recyklingu.

RECYKL O.O. S.A. jest producentem dodatku SMAPOL® do mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA), wytwarzanego z wysokiej wytrzymałości włókien syntetycznych wykorzystywanych w produkcji nowoczesnych opon.

SMAPOL® jest najbardziej opłacalnym sposobem poprawy właściwości fizyko-mechanicznych MMA wśród znanych odpowiedników o podobnym sposobie użycia.

RECYKL O.O. S.A. posiada zaawansowane technologicznie linie produkcyjne, pozwalające na wytwarzanie wysokiej jakości pudru gumowego GreenPowder® o wymaganym przez odbiorców uziarnieniu: 0,0-0,4-0,6-0,8 mm.

Rozwinięta powierzchnia każdej cząstki GreenPowder® pozwala osiągnąć wysoką wydajność procesów modyfikacji asfaltów gumą „na mokro” przy jednoczesnym obniżeniu kosztów energii zużywanej w procesie modyfikacji.

Jednocześnie RECYKL O.O. S.A. kontynuuje rozwój w kierunku poprawy jakości i funkcjonalności swoich produktów, wprowadzane są nowoczesne standardy jakości, wdrażane są innowacyjne rozwiązania technologiczne, stale realizowane są projekty badawczo-rozwojowe.

Polska może zająć wysokie miejsce w światowej praktyce przerobu i stosowania produktów recyklingu opon wycofanych z eksploatacji w budownictwie drogowym, co przyniesie krajowi poważne korzyści ekonomiczne i środowiskowe, jednak konieczne jest udoskonalenie prawa i norm dla szerszego wdrażania takich technologii.

W tym celu recyklerzy opon i drogowcy muszą wspólnie powiedzieć – Drogi dla opon, opony dla dróg!

Bibliografia

  1. Buttlar W. G., Rath P.: State of Knowledge Report on Rubber Modified Asphalt. US Tire Manufacturing Association. Washington, 2021, 108 p.
  2. Jurczak R.: Nawierzchnia z dodatkiem gumy (i włókien) po 18 latach eksploatacji. Drogownictwo, 2022, №. 2-3, 35-39.
  3. https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/files-pdf/2MFD_9_nawierzchnie_modyfikowane_guma_TPA.pdf

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.