Reklama

Budowa obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu DK15

Obiekty inżynierskie

W ramach inwestycji wybudowanych zostanie 14 obiektów inżynierskich: 9 wiaduktów, 1 przejście dla zwierząt górne, 3 przejścia dla zwierząt dolne oraz most nad rzeką Wel. Most ten jest największym obiektem na obwodnicy. Ma on konstrukcję żelbetową, sprężoną o przekroju skrzynkowym wysokości 3,5 m. Nośność użytkowa obiektu wynosi 42 t, a projektowana nośność normowa – 50 t. Długość całkowita mostu to 267,30 m a szerokość 15,98 m. Most zaprojektowano o rozpiętościach 43,0 m + 3 x 60,0 m + 42,5 m.

Podpory mostu stanowią 2 przyczółki żelbetowe masywne z pilastrami i ze skrzydłami oraz 4 filary dwusłupowe utwierdzone w ławach żelbetowych.

Ze względu na złożone warunki gruntowe (grunty organiczne w postaci torfów, namułów i humusów w strefie przypowierzchniowej, niżej – grunty spoiste w postaci piasków z przewarstwieniami, a na jeszcze większych głębokościach grunty niespoiste, m.in. w postaci glin i piasków gliniastych) podpory mostu posadowiono na 113 palach Franki o średnicy Ø 610 mm, na głębokość od 5,5 m do 17 m poniżej fundamentów i łącznej długości ponad 1,5 km.

Przygotowała redakcja przy współpracy z GDDKiA Oddział w Olsztynie

fot. GDDKiA Oddział w Olsztynie
przeczytaj również: Powstanie mała obwodnica Ełku

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Komentarz firmy

Jarosław Kaczor
zastępca Dyrektora Oddziału GDDKiA w Olsztynie ds. Inwestycji
Budowa obwodnicy jest inwestycją o znaczeniu krajowym, jest przewidziana do realizacji w perspektywie finansowej UE 2014-2020 oraz znajduje się na liście inwestycji wymienionych w załączniku nr 1 do PBDK 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), stanowiącej załącznik do Uchwały nr 156/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r. Będzie to droga klasy GP o przekroju 2+1. Inwestycja jest realizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Dzięki budowie obwodnicy z Nowego Miasta Lubawskiego zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy, który dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje bardzo znaczną uciążliwość dla mieszkańców w postaci wypadków, hałasu, spalin i wibracji. Nakładając się na ruch miejski, prowadzi on do poważnego zatłoczenia ulic. Obwodnica przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu i podniesienia bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji.

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.