Aktualne trendy w zabezpieczaniu robót drogowych na drogach szybkiego ruchu
Schematy zabezpieczenia robót, ewolucja schematów
Od momentu oddania autostrady do ruchu, tj. od 22 grudnia 2007 r., operator prowadzi działania na drodze w oparciu o zatwierdzone schematy uproszczonej organizacji ruchu. Na koncesyjnym odcinku autostrady A1 stosuje się trzy projekty uproszczonej organizacji ruchu (schematy robót, komunikaty informacyjne, schematy z progami tymczasowymi), które podzielono na następujące rodzaje działań:
• planowane prace związane z utrzymaniem autostrady oraz naprawami awaryjnymi lub remontami (utrzymanie),
• prace związane z zabezpieczeniem miejsca nieprzewidzianego zdarzenia, awarii, wypadku lub kolizji (bezpieczeństwo). Prace utrzymaniowe dodatkowo podzielono w następujący sposób:
• roboty szybko postępujące,
• roboty krótko trwające,
• roboty długo trwające.
W początkowej fazie schematy dotyczyły doraźnych prac utrzymaniowych oraz zabezpieczenia drobnych awarii pojazdów, w miarę postępu czasu schematy wzbogacono o rozwiązania związane z remontami cząstkowymi. Duży wpływ na rozwój schematów mają też nietypowe zdarzenia drogowe i awarie pojazdów. Na rys. 2 przedstawiono ewolucję schematów z podziałem na poszczególne lata. Wszystkie rozwiązania brd na czas robót przed wdrożeniem podlegają badaniu wpływu robót drogowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Ostrzeganie o robotach i zagrożeniu na drodze za pomocą znaków zmiennej treści
Na autostradzie A1 od 2013 r. stosowane są mobilne tablice ze znakami zmiennej treści, tzw. MVMS, w pierwszym okresie służyły jako alternatywne rozwiązania dla tablic wczesnego ostrzegania U-27 oraz tablic zamykających U-26a i U-26b. W kolejnych latach po rozszerzeniu parku maszynowego tablice używa się również do wyświetlania komunikatów informacyjnych dla użytkowników. Komunikaty na znakach zmiennej treści wyświetlane są wg ściśle określonych priorytetów wskazanych we Wzorcowych komunikatach na znaki o zmiennej treści w ramach modułu 3.2.1.14.4, tzn. w przypadku, gdy co najmniej dwa komunikaty będą wyświetlane na danym urządzeniu, w pierwszej kolejności wyświetlany będzie komunikat o najwyższym priorytecie, informujący o wypadku drogowym. Przy standardowym stosowaniu ZZT znaki używane są do informowania o: wykonywaniu prac utrzymaniowych, wyłączeniu z ruchu odcinka międzywęzłowego spowodowanego zdarzeniem drogowym, informowaniu podróżnych o długim czasie oczekiwania, zamknięciu łącznicy spowodowanym zdarzeniem drogowym. Zmiany w komunikatach na znakach informacyjnych zmiennej treści (ZZT/VMS) dokonywane są przez operatorów Centrum Kontroli Ruchu za pomocą modemu do zdalnego zarządzania. Zmiany dokonywane są na bieżąco po zasięgnięciu informacji z systemów zarządzania drogą, poboru opłat oraz służb autostradowych. Decyzja o konieczności ustawienia ZZT jest podejmowana w sytuacjach, gdy jego ustawienie w sposób istotny zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Komunikacja z użytkownikiem
Jednym z ważnych aspektów, jeśli nie najważniejszym, jest komunikacja z użytkownikiem planującym podróż oraz jadącym autostradą. Planowanie podroży ma na celu wyznaczenie bezpiecznego, płynnego przejazdu daną drogą, natomiast dla jadącego użytkownika najważniejsze są bieżące informacje o sytuacji na drodze.
W tym celu komunikaty o sytuacji na drodze przekazywane są użytkownikom za pomocą:
• profilu autostrady na Twitterze: www.twitter.com/Amber- One_A1,
• komunikatów drogowych w Radiu Gdańsk na 103,7 FM; Radiu PiK 100,1 FM,
• znaków zmiennej treści ustawianych wzdłuż autostrady w taki sposób, aby umożliwić kierowcom podjęcie decyzji o wcześniejszym opuszczeniu autostrady,
• informacji wywieszanej na podajnikach biletów na wjazdach na autostradę.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
Zgodnie z normą PN-EN 206 [4] do wytwarzania betonu (kompozytu o matrycy cementowej) mogą być stosowane następujące kruszywa: Kruszywa budowlane stanowią bardzo zróżnicowaną grupę materiałów, zarówno ze względu na pochodzenie, jak i techniczne własności oraz kształt i wymiary ziaren. I tak, pod względem uziarnienia, kruszywa dzielone są na [2, 3]: Ze względu na gęstość ziaren kruszywa budowlane dzieli się na [3, 13]: W betonach lekkich, stosowanych we współczesnym budownictwie, dominują krusz...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Praktyczne aspekty wzmacniania warstw asfaltowych kompozytem wieloosiowym na przykładzie realizacji remontowanej drogi wojewódzkiej
Sczepność międzywarstwowa Obecnie nie ma żadnego dokumentu krajowego, który pełniłby rolę wytycznych w zakresie sczepności międzywarstwowej z uwzględnieniem geosyntetyków. Jedyny dokument funkcjonujący w przestrzeni publicznej to instrukcja GDDKiA [4], która nie odnosi się jednak do sytuacji, w której pomiędzy warstwami asfaltowymi został wbudowany geosyntetyk, szczególnie tak specyficzny, jakim jest kompozyt, działający dodatkowo w funkcji STR i B, dla którego kontrolowane obniżenie sczepnoś...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...