Aktualne trendy w zabezpieczaniu robót drogowych na drogach szybkiego ruchu
Schematy zabezpieczenia robót, ewolucja schematów
Od momentu oddania autostrady do ruchu, tj. od 22 grudnia 2007 r., operator prowadzi działania na drodze w oparciu o zatwierdzone schematy uproszczonej organizacji ruchu. Na koncesyjnym odcinku autostrady A1 stosuje się trzy projekty uproszczonej organizacji ruchu (schematy robót, komunikaty informacyjne, schematy z progami tymczasowymi), które podzielono na następujące rodzaje działań:
• planowane prace związane z utrzymaniem autostrady oraz naprawami awaryjnymi lub remontami (utrzymanie),
• prace związane z zabezpieczeniem miejsca nieprzewidzianego zdarzenia, awarii, wypadku lub kolizji (bezpieczeństwo). Prace utrzymaniowe dodatkowo podzielono w następujący sposób:
• roboty szybko postępujące,
• roboty krótko trwające,
• roboty długo trwające.
W początkowej fazie schematy dotyczyły doraźnych prac utrzymaniowych oraz zabezpieczenia drobnych awarii pojazdów, w miarę postępu czasu schematy wzbogacono o rozwiązania związane z remontami cząstkowymi. Duży wpływ na rozwój schematów mają też nietypowe zdarzenia drogowe i awarie pojazdów. Na rys. 2 przedstawiono ewolucję schematów z podziałem na poszczególne lata. Wszystkie rozwiązania brd na czas robót przed wdrożeniem podlegają badaniu wpływu robót drogowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Ostrzeganie o robotach i zagrożeniu na drodze za pomocą znaków zmiennej treści
Na autostradzie A1 od 2013 r. stosowane są mobilne tablice ze znakami zmiennej treści, tzw. MVMS, w pierwszym okresie służyły jako alternatywne rozwiązania dla tablic wczesnego ostrzegania U-27 oraz tablic zamykających U-26a i U-26b. W kolejnych latach po rozszerzeniu parku maszynowego tablice używa się również do wyświetlania komunikatów informacyjnych dla użytkowników. Komunikaty na znakach zmiennej treści wyświetlane są wg ściśle określonych priorytetów wskazanych we Wzorcowych komunikatach na znaki o zmiennej treści w ramach modułu 3.2.1.14.4, tzn. w przypadku, gdy co najmniej dwa komunikaty będą wyświetlane na danym urządzeniu, w pierwszej kolejności wyświetlany będzie komunikat o najwyższym priorytecie, informujący o wypadku drogowym. Przy standardowym stosowaniu ZZT znaki używane są do informowania o: wykonywaniu prac utrzymaniowych, wyłączeniu z ruchu odcinka międzywęzłowego spowodowanego zdarzeniem drogowym, informowaniu podróżnych o długim czasie oczekiwania, zamknięciu łącznicy spowodowanym zdarzeniem drogowym. Zmiany w komunikatach na znakach informacyjnych zmiennej treści (ZZT/VMS) dokonywane są przez operatorów Centrum Kontroli Ruchu za pomocą modemu do zdalnego zarządzania. Zmiany dokonywane są na bieżąco po zasięgnięciu informacji z systemów zarządzania drogą, poboru opłat oraz służb autostradowych. Decyzja o konieczności ustawienia ZZT jest podejmowana w sytuacjach, gdy jego ustawienie w sposób istotny zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Komunikacja z użytkownikiem
Jednym z ważnych aspektów, jeśli nie najważniejszym, jest komunikacja z użytkownikiem planującym podróż oraz jadącym autostradą. Planowanie podroży ma na celu wyznaczenie bezpiecznego, płynnego przejazdu daną drogą, natomiast dla jadącego użytkownika najważniejsze są bieżące informacje o sytuacji na drodze.
W tym celu komunikaty o sytuacji na drodze przekazywane są użytkownikom za pomocą:
• profilu autostrady na Twitterze: www.twitter.com/Amber- One_A1,
• komunikatów drogowych w Radiu Gdańsk na 103,7 FM; Radiu PiK 100,1 FM,
• znaków zmiennej treści ustawianych wzdłuż autostrady w taki sposób, aby umożliwić kierowcom podjęcie decyzji o wcześniejszym opuszczeniu autostrady,
• informacji wywieszanej na podajnikach biletów na wjazdach na autostradę.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...