Reklama

S7 Warszawa – Kraków, odc. węzeł Szczepanowice (z węzłem)– węzeł Widoma (z węzłem)

Opis kontraktu

W ramach odc. od węzła Widoma do węzła Szczepanowice wybudowano 13,1 km drogi ekspresowej z dwoma jezdniami. Każda po dwa pasy ruchu (z pozostawioną rezerwą na trzeci pas) o klasie technicznej – S i prędkości projektowej Vp – 100 km/h.
Powstały również urządzenia ochrony środowiska. W tym między innymi: pasy zieleni izolacyjnej, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe. Dodatkowo powstały przepusty oraz przejścia ekologiczne wraz z systemem ochronno-naprowadzającym, a także odprowadzającym wody opadowe. Powstały dwa węzły (Szczepanowice i Widoma). Jak również dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP-y Widoma) i Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Dodatkowo powstało dziesięć wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt, trzy przejazdy gospodarcze pod S7 i jedna estakada.

Cel inwestycji

Droga ekspresowa S7 powstała, by usprawnić ruch na kierunku północ – południe Polski. Całość połączy bezpośrednio Gdańsk, Warszawę i Kraków. Wybudowanie drogi ekspresowej S7 przyczyni się do: skrócenia czasu podróży, zwiększenia przepustowości i płynności ruchu. Jak również poprawy bezpieczeństwa ruchu na drodze istniejącej oraz zmniejszenia wypadkowości. Nastąpi również poprawa warunków życia mieszkańców miejscowości zlokalizowanych w sąsiedztwie istniejącej drogi krajowej nr 7. W związku z czym nastąpi aktywizacja gospodarcza terenów położonych w otoczeniu inwestycji. A przede wszystkim uporządkowania układu komunikacyjnego w północno -wschodnim obszarze miasta Krakowa oraz odciąży miasto z ruchu tranzytowego.

Przygotowała redakcja przy współpracy z GDDKiA Oddział w Krakowie
fot. GDDKiA Oddział w Krakowie

...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Komentarz firmy

Tomasz Pałasiński, dyrektor Oddziału GDDKiA w Krakowie

Pierwszy z odcinków drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa, czyli odcinek od węzła Szczepanowice do węzła Widoma, został oddany do użytku 4 października 2021 r. Od tego czasu kierowcy mogą bezpiecznie i komfortowo przejechać na odcinku 13,1 km, zjeżdżając z drogi krajowej nr 7 na drogę
ekspresową S7 na dwóch węzłach, które powstały w ramach tej inwestycji. Co ważne, omijają w ten sposób miasto Słomniki.
Według ostatnich pomiarów ruchu wykonanych przed uruchomieniem odcinka S7 Szczepanowice – Widoma, przez Słomniki, od granicy miasta do skrzyżowania z ul. Proszowicką (DW 775) przejeżdżało średnio na dobę 19 427 pojazdów. Oznaczało to wzrost natężenia ruchu na tym odcinku o 42% w stosunku do 2015 r., a co za tym idzie – tworzenie się zatorów w godzinach porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych. Ominięcie Słomnik drogą ekspresową to skrócenie czasu przejazdu dla pojazdów zmierzających w kierunku Warszawy, ale także ulga dla mieszkańców miasta. Codzienne spiętrzenia ruchu tranzytowego połączonego z lokalnym przeszło do historii.
Warto dodać, że, o czym niewiele się mówi, w ramach tej inwestycji powstało dodatkowo prawie 8 km dróg gminnych. Powstały dodatkowe jezdnie, rowy odwadniające, skrzyżowania i zjazdy. W pasie drogi ekspresowej wybudowano 3,3 km dróg dojazdowych ze zjazdami do pół. Aby zrealizować inwestycję, trzeba było wykopać 2 059 941 m3 materiału zimnego. Większość tego materiału, 1 694 481 m3, została wbudowana w nasyp drogowy.
Pozostałe odcinki S7 na północ Krakowa są w trakcie realizacji. Najbardziej zaawansowane prace mamy na odcinku S7 Moczydło – Miechów, gdzie wykonano 44% robót. Na tym 18,7 km odcinku z wykopu pozyskane będzie 3 658 395 m3 materiału ziemnego, z czego 3 084 604 m3 zostanie wbudowane w nasyp. Inwestycja wykonywana jest na obszarze Wyżyny Miechowskiej i duża ilość przetwarzanego materiału ziemnego wynika z ukształtowania terenu.

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.