Przebudowa drogi wojewódzkiej DW 929
Przedmiotem realizacji była przebudowa drogi wojewódzkiej nr 929, zlokalizowanej na terenie województwa śląskiego, w powiecie rybnickim, w gminie Świerklany, na odcinku od granicy miasta Rybnika do skrzyżowania z DW 932 w Świerklanach.
Decyzja o remoncie drogi wojewódzkiej DW 929 została podjęta ze względu na jej bardzo zły stan techniczny, spowodowany m.in. szkodami górniczymi występującymi na tym terenie. Kontrakt na wykonanie tego zadania został podpisany między ZDW w Katowicach a wykonawcą – firmą Eurovia Polska S.A. w 2020 r. Konsultantem ws. realizacji została firma PROKOM Construction Sp. z o.o. Koszt inwestycji opiewał na 56 534 996, 27 zł. Droga oficjalnie została oddana do użytku pod koniec 2021 r.
Opis inwestycji
Zakres rozwiązań dla inwestycji obejmował przebudowę drogi wojewódzkiej DW 929. Inwestycja polegała na rozbudowie układu drogowego wraz z budową nowej i przebudową istniejącej infrastruktury. Ok. 4 km odcinek został w zasadzie rozebrany i zbudowany od nowa. Po przebudowie droga DW 929 spełnia najwyższe parametry techniczne. Została również przystosowana do nacisku osi wynoszącego 11,5 t, co mogło być możliwe dzięki wgłębnej wymianie istniejących warstw konstrukcyjnych. Z racji faktu, że droga przebiega przez tereny szkód górniczych, wykonano zabezpieczenie jej konstrukcji przy pomocy materaców geosyntetycznych. Do budowy nawierzchni zastosowano asfalt wysokomodyfikowany, otrzymując tym samym nawierzchnię długowieczną (perpetual pavement) o zakładanej trwałości 50 lat i obniżonej emisji dającej obniżenie hałasu od 3 do 5 decybeli.
W r...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Wojciech Sorociak, Eurovia Polska S.A.
W maju 2020 roku Eurovia Polska S.A. pozyskała do realizacji zadanie pn. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 929 od granicy miasta na prawach powiatu Rybnik do węzła Świerklany”. Zadanie realizowane było w formule buduj, jednak zamawiający oczekiwał od wykonawcy doboru odpowiedniego rozwiązania wzmocnienia podłoża. Specjalne wymagania były podyktowane faktem, że przedmiotowy odcinek drogi zlokalizowany jest w rejonie objętym wpływami szkód górniczych kategorii od 3 do 5, jak również deformacjami nieciągłymi.
Mając świadomość oczekiwań zamawiającego oraz potencjalnych trudności realizacyjnych – w trakcie realizacji konieczne było zapewnienie dojazdu do prywatnych posesji, w tym do zakładów pracy – przystępując do przetargu, podjęto decyzję o zaproszeniu do współpracy firmę Tensar Polska Sp. z o.o.
Poszukiwane było rozwiązanie, które pozwoliłoby wykonać wzmocnienie podłoża i zabezpieczenie przed wpływami szkód górniczych w innej formie niż klasyczny materac lub półmaterac. Tradycyjne rozwiązania, wymagające wstępnego naciągu geosyntetyku przy realizacji robót metodą „połówkową”, były w tej sytuacji niemożliwe do wykonania.
Ponadto potrzebne było rozwiązanie, które przy określonej miąższości warstw konstrukcyjnych nawierzchni pozwoliłoby zaoferować zamawiającemu konstrukcję o podwyższonej jakości w stosunku do rozwiązań „katalogowych”, charakteryzującą się wtórnym modułem odkształcenia na warstwie podbudowy E2 = 280 MPa (jedno z kryteriów pozacenowych wyboru oferty).
Współpraca z firmą Tensar zaowocowała opracowaniem technologii, która była zarówno wygodna dla wykonawcy, ograniczyła trudności organizacyjne oraz pozwoliła na zapewnienie najwyższej jakości wykonywanych robót. Finalnym efektem jest komfortowa i bezpieczna droga wojewódzka, która przez następne dziesięciolecia ma za zadanie niezawodnie służyć jej użytkownikom.Tomasz Kulczycki, Tensar Polska Sp. z o.o.
Jako zespół Tensar Polska po raz kolejny mamy dużo satysfakcji z naszego wkładu w realizację tak ważnej dla rozwoju regionu śląskiego inwestycji drogowej. Było to możliwe dzięki partnerskiej współpracy z Generalnym Wykonawcą już na wczesnym etapie realizacji inwestycji. Współpraca pozwoliła na wykorzystanie doświadczenia naszego zespołu projektowego oraz na zastosowanie jednego z nowatorskich rozwiązań dostarczanych przez naszą firmę.
Dostarczone rozwiązanie w postaci zabezpieczenia konstrukcji drogowej na odcinkach prognozowanych szkód górniczych kategorii III-V zostało zrealizowane poprzez stabilizację kruszywa georusztami wielokierunkowymi Tensar. W zależności od kategorii szkód górniczych konstrukcje różniły się liczbą wkładek geosyntetycznych oraz ich umiejscowieniem w konstrukcji drogowej.
Głównym atutem naszego rozwiązania była możliwość wykonywania robót połówkowo, co było kluczowe ze względu na prowadzenie robót budowlanych w terenie zabudowanym z koniecznością utrzymania przejezdności oraz możliwością dojazdów do posesji. Jest to możliwe dzięki unikalnej funkcji stabilizacji, w ramach której pracują georuszty wielokierunkowe. Nie bez znaczenia była również doceniana przez wykonawcę łatwość i szybkość zabudowy naszych materiałów. Zastosowanie georusztu w funkcji stabilizacji pozwoliło również na uzyskanie wysokiego wymagania postawionego dla wtórnego modułu odkształcenia E2 = 280 MPa oraz równomierności zagęszczenia kruszywa dla poszczególnych warstw konstrukcji.
To dla nas ogromny zaszczyt mieć wkład w budowę nowoczesnych i trwałych dróg w tak wymagającym, ze względu na warunki górnicze, regionie województwa śląskiego.Ryszard Pacer, rzecznik prasowy ZDW w Katowicach
Stan techniczny DW 929 przed przebudową był bardzo zły. Nie tylko zwykła eksploatacja zdegradowała konstrukcję. Przyczyniły się do tego także szkody górnicze. Na długości prawie 3 km stan nawierzchni był oceniany jako „krytyczny”. Nawierzchnia była bardzo zdeformowana. W wielu miejscach odwodnienie drogi nie działało sprawnie, przez co droga była zalewana podczas deszczu. W efekcie czego powstawały przełomy, a jezdnia się zapadała.
Brak było sygnalizacji świetlnej, zatok autobusowych, odpowiedniego oświetlenia drogi i segregacji ruchu drogowego, czyli poboczy, przejść dla pieszych. Chodniki były tylko w niektórych miejscach i do tego w złym stanie technicznym.
Warto zauważyć, że na tej drodze przeciętne natężenie ruchu to 7,2 tys. pojazdów na dobę. Jest ono wyższe niż średnie na całej sieci dróg wojewódzkich administrowanych przez ZDW w Katowicach, które wynosi 4,9 tys. pojazdów na dobę.
Znaczenie DW 929 wzrosło znacznie po uruchomieniu autostrady A1, przez co stała się elementem bazowej sieci TEN-T, uznawanej przez Unię Europejską za istotny element systemu komunikacyjnego.
Po przebudowie DW 929 między Rybnikiem a Świerklanami spełnia najwyższe, współczesne parametry techniczne. Dzięki temu poprawiły się bezpieczeństwo uczestników ruchu i jakość życia mieszkańców gminy Świerklany. Dostęp do terenów inwestycyjnych, infrastruktury społecznej i gospodarczej jest lepszy. Obniżyły się koszty bieżącego utrzymania drogi z uwagi na zastosowanie zaawansowanego technologicznie asfaltu wysokomodyfikowanego.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...