Przebudowa drogi wojewódzkiej DW 929
Przedmiotem realizacji była przebudowa drogi wojewódzkiej nr 929, zlokalizowanej na terenie województwa śląskiego, w powiecie rybnickim, w gminie Świerklany, na odcinku od granicy miasta Rybnika do skrzyżowania z DW 932 w Świerklanach.
Decyzja o remoncie drogi wojewódzkiej DW 929 została podjęta ze względu na jej bardzo zły stan techniczny, spowodowany m.in. szkodami górniczymi występującymi na tym terenie. Kontrakt na wykonanie tego zadania został podpisany między ZDW w Katowicach a wykonawcą – firmą Eurovia Polska S.A. w 2020 r. Konsultantem ws. realizacji została firma PROKOM Construction Sp. z o.o. Koszt inwestycji opiewał na 56 534 996, 27 zł. Droga oficjalnie została oddana do użytku pod koniec 2021 r.
Opis inwestycji
Zakres rozwiązań dla inwestycji obejmował przebudowę drogi wojewódzkiej DW 929. Inwestycja polegała na rozbudowie układu drogowego wraz z budową nowej i przebudową istniejącej infrastruktury. Ok. 4 km odcinek został w zasadzie rozebrany i zbudowany od nowa. Po przebudowie droga DW 929 spełnia najwyższe parametry techniczne. Została również przystosowana do nacisku osi wynoszącego 11,5 t, co mogło być możliwe dzięki wgłębnej wymianie istniejących warstw konstrukcyjnych. Z racji faktu, że droga przebiega przez tereny szkód górniczych, wykonano zabezpieczenie jej konstrukcji przy pomocy materaców geosyntetycznych. Do budowy nawierzchni zastosowano asfalt wysokomodyfikowany, otrzymując tym samym nawierzchnię długowieczną (perpetual pavement) o zakładanej trwałości 50 lat i obniżonej emisji dającej obniżenie hałasu od 3 do 5 decybeli.
W r...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Wojciech Sorociak, Eurovia Polska S.A.
W maju 2020 roku Eurovia Polska S.A. pozyskała do realizacji zadanie pn. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 929 od granicy miasta na prawach powiatu Rybnik do węzła Świerklany”. Zadanie realizowane było w formule buduj, jednak zamawiający oczekiwał od wykonawcy doboru odpowiedniego rozwiązania wzmocnienia podłoża. Specjalne wymagania były podyktowane faktem, że przedmiotowy odcinek drogi zlokalizowany jest w rejonie objętym wpływami szkód górniczych kategorii od 3 do 5, jak również deformacjami nieciągłymi.
Mając świadomość oczekiwań zamawiającego oraz potencjalnych trudności realizacyjnych – w trakcie realizacji konieczne było zapewnienie dojazdu do prywatnych posesji, w tym do zakładów pracy – przystępując do przetargu, podjęto decyzję o zaproszeniu do współpracy firmę Tensar Polska Sp. z o.o.
Poszukiwane było rozwiązanie, które pozwoliłoby wykonać wzmocnienie podłoża i zabezpieczenie przed wpływami szkód górniczych w innej formie niż klasyczny materac lub półmaterac. Tradycyjne rozwiązania, wymagające wstępnego naciągu geosyntetyku przy realizacji robót metodą „połówkową”, były w tej sytuacji niemożliwe do wykonania.
Ponadto potrzebne było rozwiązanie, które przy określonej miąższości warstw konstrukcyjnych nawierzchni pozwoliłoby zaoferować zamawiającemu konstrukcję o podwyższonej jakości w stosunku do rozwiązań „katalogowych”, charakteryzującą się wtórnym modułem odkształcenia na warstwie podbudowy E2 = 280 MPa (jedno z kryteriów pozacenowych wyboru oferty).
Współpraca z firmą Tensar zaowocowała opracowaniem technologii, która była zarówno wygodna dla wykonawcy, ograniczyła trudności organizacyjne oraz pozwoliła na zapewnienie najwyższej jakości wykonywanych robót. Finalnym efektem jest komfortowa i bezpieczna droga wojewódzka, która przez następne dziesięciolecia ma za zadanie niezawodnie służyć jej użytkownikom.Tomasz Kulczycki, Tensar Polska Sp. z o.o.
Jako zespół Tensar Polska po raz kolejny mamy dużo satysfakcji z naszego wkładu w realizację tak ważnej dla rozwoju regionu śląskiego inwestycji drogowej. Było to możliwe dzięki partnerskiej współpracy z Generalnym Wykonawcą już na wczesnym etapie realizacji inwestycji. Współpraca pozwoliła na wykorzystanie doświadczenia naszego zespołu projektowego oraz na zastosowanie jednego z nowatorskich rozwiązań dostarczanych przez naszą firmę.
Dostarczone rozwiązanie w postaci zabezpieczenia konstrukcji drogowej na odcinkach prognozowanych szkód górniczych kategorii III-V zostało zrealizowane poprzez stabilizację kruszywa georusztami wielokierunkowymi Tensar. W zależności od kategorii szkód górniczych konstrukcje różniły się liczbą wkładek geosyntetycznych oraz ich umiejscowieniem w konstrukcji drogowej.
Głównym atutem naszego rozwiązania była możliwość wykonywania robót połówkowo, co było kluczowe ze względu na prowadzenie robót budowlanych w terenie zabudowanym z koniecznością utrzymania przejezdności oraz możliwością dojazdów do posesji. Jest to możliwe dzięki unikalnej funkcji stabilizacji, w ramach której pracują georuszty wielokierunkowe. Nie bez znaczenia była również doceniana przez wykonawcę łatwość i szybkość zabudowy naszych materiałów. Zastosowanie georusztu w funkcji stabilizacji pozwoliło również na uzyskanie wysokiego wymagania postawionego dla wtórnego modułu odkształcenia E2 = 280 MPa oraz równomierności zagęszczenia kruszywa dla poszczególnych warstw konstrukcji.
To dla nas ogromny zaszczyt mieć wkład w budowę nowoczesnych i trwałych dróg w tak wymagającym, ze względu na warunki górnicze, regionie województwa śląskiego.Ryszard Pacer, rzecznik prasowy ZDW w Katowicach
Stan techniczny DW 929 przed przebudową był bardzo zły. Nie tylko zwykła eksploatacja zdegradowała konstrukcję. Przyczyniły się do tego także szkody górnicze. Na długości prawie 3 km stan nawierzchni był oceniany jako „krytyczny”. Nawierzchnia była bardzo zdeformowana. W wielu miejscach odwodnienie drogi nie działało sprawnie, przez co droga była zalewana podczas deszczu. W efekcie czego powstawały przełomy, a jezdnia się zapadała.
Brak było sygnalizacji świetlnej, zatok autobusowych, odpowiedniego oświetlenia drogi i segregacji ruchu drogowego, czyli poboczy, przejść dla pieszych. Chodniki były tylko w niektórych miejscach i do tego w złym stanie technicznym.
Warto zauważyć, że na tej drodze przeciętne natężenie ruchu to 7,2 tys. pojazdów na dobę. Jest ono wyższe niż średnie na całej sieci dróg wojewódzkich administrowanych przez ZDW w Katowicach, które wynosi 4,9 tys. pojazdów na dobę.
Znaczenie DW 929 wzrosło znacznie po uruchomieniu autostrady A1, przez co stała się elementem bazowej sieci TEN-T, uznawanej przez Unię Europejską za istotny element systemu komunikacyjnego.
Po przebudowie DW 929 między Rybnikiem a Świerklanami spełnia najwyższe, współczesne parametry techniczne. Dzięki temu poprawiły się bezpieczeństwo uczestników ruchu i jakość życia mieszkańców gminy Świerklany. Dostęp do terenów inwestycyjnych, infrastruktury społecznej i gospodarczej jest lepszy. Obniżyły się koszty bieżącego utrzymania drogi z uwagi na zastosowanie zaawansowanego technologicznie asfaltu wysokomodyfikowanego.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
W artykule przedstawiono doświadczenia z wykonania i eksploatacji odcinka warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3, w której użyto granulatu asfaltowego. Dodatek granulatu dozowano metodą na zimno w ilości 15%. Pozyskano go w wyniku selektywnego frezowania istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki SMA. Wykonany odcinek potwierdza możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego nie tylko w warstwach podbudowy i wiążącej, ale również w warstwach ścieralnych. Obowiązujące wymagania w s...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...