Kontynuacja projektowania i budowa obwodnicy Iłży w ciągu DK9
Przedmiotem artykułu jest opis obwodnicy Iłży budowanej w ciągu drogi krajowej DK9 na odcinku od km 0+381,32 do km 7+200. Odcinek ten stanowi fragment drogi krajowej nr 9 Radom – Rzeszów od km 32+880 (0+381,32) do km 39+980 (7+200), oraz zlokalizowany jest na terenie województwa mazowieckiego, w powiecie radomskim, na terenie gminy Iłża.
Jest to inwestycja o znaczeniu regionalnym, przewidziana do realizacji w perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2014-2020. Umowa na rozpoczęcie budowy została podpisana 18 października 2018 r. Zamawiającym jest GDDKiA Oddział w Warszawie. Inżynierem kontraktu jest firma Multiconsult Polska Sp. z o.o., a wykonawcą INTERCOR Sp. z o.o. Zakończenie budowy planuje się na 2022 r. Wartość realizacji to 184 miliony 972 tysiące 461 zł.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Jarosław Wąsowski, Dyrektor GDDKiA Oddział w Warszawie
Zbliżamy się do zakończenia prac związanych z budową obwodnicy Iłży w ciągu DK9. Zaawansowanie rzeczowe sięga prawie 90%. Trwają prace wykończeniowe na obiektach inżynierskich, układana jest konstrukcja nawierzchni. Ponadto prowadzone są roboty związane z odwodnieniem trasy i przebudową urządzeń podziemnych. Na koniec pozostaną: wykonanie oznakowania poziomego, montaż urządzeń BRD i nasadzenia zieleni. Nowa trasa ma ponad 7 km długości. Będzie to droga klasy GP o zmiennym przekroju, z dwoma lub trzema pasami ruchu w układzie 2+1 na części odcinka. Dostęp do niej będzie ograniczony, poprzez dwa węzły drogowe: na przecięciu z drogą powiatową (kierunek Pakosław) – węzeł Iłża Północ oraz na włączeniu w istniejący ślad DK9 – Iłża Południe. Plan jest taki, by z końcem wakacji kierowcy mogli korzystać z nowej trasy. Ominą w ten sposób przejazd przez ciasno zabudowaną Iłżę, a mieszkańcy będą mogli w końcu odetchnąć od uciążliwego ruchu.Marzena Chmielewska Project Manager, Multiconsult Polska
Budowa obwodnicy Iłży jest inwestycją ważną i potrzebną dla usprawnienia ruchu w regionie, poprawy bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców. Jako Inżynier Kontraktu jesteśmy odpowiedzialni za nadzór nad tą realizacją oraz za zarządzanie kontraktem. Do naszych obowiązków należą więc: kontrola wykonywanych prac projektowych i budowlanych, ich zgodność z dokumentacją, przepisami prawa oraz normami, kontrola bezpieczeństwa, jakości stosowanych materiałów, prawidłowości rozliczeń, a także rozpatrywanie roszczeń stron. Choć dla postronnego obserwatora rola, którą pełnimy, może nie wydawać się kluczowa, to trzeba powiedzieć, że dla prawidłowego i sprawnego przebiegu inwestycji jest niezwykle istotna. Obecność Inżyniera Konsultanta na budowie jest niezbędna przede wszystkim z punktu widzenia Inwestora/Zamawiającego, ponieważ stanowi on profesjonalne wsparcie i świadczy pomoc w rozstrzyganiu kwestii kluczowych dla realizacji przedsięwzięcia infrastrukturalnego. Nasz zespół na rynku obecny jest od 30 lat. Nadzorowaliśmy powstanie ponad 400 km koncesyjnych autostrad, obecnie jesteśmy zaangażowani m.in. w realizację trasy S7 oraz trzech odcinków S19, w tym fragmentu obejmującego 2-kilometrowy tunel w okolicy Rzeszowa. Doświadczony Inżynier potrafi sprostać niejednemu wyzwaniu, a tych na budowach, jak wszyscy wiemy, nie brakuje. W przypadku obwodnicy Iłży mamy do czynienia z nadzorem nad pracami związanymi z budową 7-kilometrowego odcinka drogi oraz posadowieniem 10 obiektów inżynierskich. Nadzorowane roboty dotyczą również infrastruktury kolejowej – przebudowy linii kolei wąskotorowej Starachowice Wschodnie – Iłża na odcinku Pastwiska – Błaziny Dolne oraz zadań związanych z koniecznością ochrony walorów środowiskowych doliny rzeki Iłżanki. Powoli wkraczamy w etap finalizacji prac budowlanych. Zgodnie z założeniami kontraktowymi droga zostanie oddana do użytku w sierpniu tego roku.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...