Problematyka transportu kruszyw przenośnikami taśmowymi w górnictwie odkrywkowym
Ogólny podział przenośników taśmowych w górnictwie odkrywkowym
W górnictwie odkrywkowym można spotkać wiele rodzajów przenośników taśmowych. Każdy z nich pełni inną funkcję. Może być to związane między innymi z odmiennymi warunkami pracy czy samą budową przenośnika. Ich budowa różni się w zależności od tego, czy są zabudowane w maszynie, czy pełnią one prostą funkcję odstawczą – przenośniki poziomowe.
Przenośniki taśmowe są wykorzystywane w wielu maszynach. Jedną z nich są koparki kołowe, służące do urabiania surowca sypkiego. W maszynie tej wykorzystywanych jest kilka typów przenośników taśmowych: odbierający urobek z koła wielonaczyniowego (a), teleskopowo-ładujący (b), zrzutowy (c), ścierowy (d), wygarniający urobek spod zbiornika przesypowego (e) [1]. Każdy z tych przenośników, oprócz teleskopowego ładującego, ma zamontowane boczne blachy prowadzące zabezpieczające urobek przed wypadaniem poza trasę przenośnika.
Koparki kołowe typu zwartego wyposażone są w przenośniki taśmowe mające taśmę o szerokości do 1,8 m i prędkości do 5 m/s. Największe z koparek mają przenośniki taśmowe, których szerokość sięga 3,2 m, a prędkość taśmy dochodzi do 5 m/s. Szybkość taśmy jest ograniczona, aby jej nie uszkodzić oraz ze względu na duże bryły urobku [1]. Przenośniki taśmowe znajdujące się w koparkach czy zwałowarkach mają długość 100-250 m.
Przenośniki taśmowe pełniące funkcję głównych ciągów odstawczych wyznaczane są pod względem sposobu zabudowania. Należą do nich przenośniki:
- stacjonarne, instalowane na dłuższy czas,
- przejezdne, przesuwne.
Przenośniki stacjonarne zaopatrywane są w stację czołową stacjonarną bądź czołową przesuwną/przejezdną poruszającą się na szynach. Zaś przenośniki taśmowe przejezdne posiadają stację czołową przesuwną na nienapędzanych podwoziach gąsienicowych. Ponadto przesuwane są za pomocą transporterów gąsienicowych. Przenośnik taśmowy przesuwny dostosowany jest do przesuwania poprzecznego podczas wydobycia.
Przenośniki taśmowe można także rozróżnić ze względu na kształt taśmy nośnej. Najbardziej typowym rozwiązaniem jest zastosowanie płaskiego kształtu taśmy, jednakże w przypadku szerokiej taśmy stosuje się kształt nieckowy. Uzyskuje się go dzięki zastosowaniu zestawu dwukrążkowego bądź trójkrążkowego o nachyleniu krążników pod kątem 40-45° [1].
W przypadku zwiększonych kątów nachylenia przenośnika stosuje się taśmę korytkową z progami, w ten sposób zabezpieczamy urobek przed staczaniem się.
Czynniki wpływające na dobór przenośników taśmowych
Dobranie odpowiedniego przenośnika taśmowego jest zależne od wielu aspektów, jednak na jego ogólny kształt ma wpływ kilka decydujących czynników, jak właściwości przewożonego materiału, wymagany kąt nachylenia lub konieczność ochrony środowiska. Główny element roboczy przenośnika to taśma, której dobór związany jest między innymi z rodzajem transportowanego materiału. Jego właściwości określają: kształt niecki taśmy, jej skład oraz charakterystykę, prędkość czy szerokość [1].
Charakterystyka nosiwa składa się z takich własności, jak: łatwość samostaczania się, uziarnienie, ostrość krawędzi, przylepność, gęstość bądź skłonność do zmiany pod wpływem warunków atmosferycznych. Czynniki te określają gęstość usypową czy maksymalne nachylenie, które nie będzie powodować samostaczania się materiału. Wpływają one na rodzaj zastosowanej taśmy, jej prędkość oraz zastosowanie obudowy. Typ wykorzystanej taśmy oraz jej prędkość zmienia się pod wpływem kąta, pod którym będzie miała miejsce odstawa. Dla kąta 20° używa się zazwyczaj taśmy płaskiej, dla większego kąta są to już taśmy z progami, wzorami na okładce, taśmy przykrywające lub skrzynkowe. Dla kąta odstawy wynoszącego 90° stosuje się przenośniki kubełkowe lub kieszeniowe [2].
Napędy przenośników taśmowych
Głównym zadaniem mechanizmu napędowego jest wprawianie w ruch taśmy przenośnikowej. Do osiągnięcia tego celu konieczne jest zastosowanie silników o mocy, która pokona opory ruchu przenośnika oraz utrzyma ją w wymaganej przez nas prędkości. Ważnym aspektem jest także zapewnienie jak najłagodniejszego rozruchu w celu uzyskania jak najmniejszego napięcia taśmy. Kolejną funkcją napędu przenośnika jest możliwość hamowania. Jest to konieczne dla przenośników pracujących pod nachyleniem i pozwala na regulację prędkości taśmociągów pracujących na upadzie oraz możliwości utrzymania przenośnika w bezruchu niezależnie od kąta nachylenia [1].
Napędy przenośników (rys. 1) muszą odznaczać się mocną budową, gwarantującą jak najmniej awaryjną pracę. Są one narażone na duże ilości rozruchów bądź hamowań, dlatego konieczne jest stosowanie układów diagnostyki oraz odpowiedniego chłodzenia w celu zmniejszenia nagrzania lub hałasu napędu. Napęd musi zapewniać odpowiednie sprzężenie cierne z taśmą, tak by nadać taśmie siłę pociągową bez większych strat w energii oraz przy jak najmniejszym jej napięciu. W przypadku, kiedy taśma spełnia tylko zadanie nośnika, a jest ona napędzana przez inne medium, jak np. łańcuch bądź lina, napędy muszą być do tego specjalnie dostosowane. Mechanizm napędowy zamontowany jest zazwyczaj w stacji czołowej, lecz w niektórych rozwiązaniach usytuowany jest on również w stacji końcowej [1].
Aby wspomóc pracę przenośnika, możliwe jest zastosowanie napędów pośrednich. Napęd na stacji czołowej lub zwrotnej może być jedno- albo wielobębnowy. Napędy wielobębnowe stosuje się w celu zwiększenia kąta opasania taśmy, co zwiększa tarcie pomiędzy nią a okładką bębna, dając większe sprzężenie cierne. Zastosowanie kilku bębnów napędowych powoduje jednak powstanie problemu, jakim jest ich nierównomierna praca. Prowadzi to do różnego obciążenia na bębnach oraz straty energii, a przyczyna tego kłopotu może leżeć na przykład w różnych charakterystykach silników, właściwościach taśmy, niezgodnym przełożeniu obu przekładni bądź też w złej budowie napędu. W celu wyeliminowania tego problemu stosuje się specjalne rozruchowe systemy [1].
Warunki określające kierunek modernizacji przenośników taśmowych
Do transportu materiałów w kopalniach odkrywkowych wykorzystuje się przenośniki taśmowe, których największym mankamentem jest pobór mocy. Mimo że to często najbardziej opłacalny środek transportu surowców, do jego utrzymania przeznaczana jest ponad połowa energii wykorzystywanej w całej kopalni. Odpowiednia modernizacja przenośnika, mająca na celu zmniejszenie jego poboru pomocy, pozwoliłaby nie tylko zaoszczędzić mnóstwo środków finansowych kopalni, lecz także zmniejszyć emisję trujących substancji do środowiska [3].
Dobrym przykładem do opisania sposobu usprawnienia przenośnika jest kopalnia odkrywkowa w Bełchatowie, w której długość taśmociągów wynosi ponad 120 km. W związku z tym konieczna jest ich dokładna analiza, której celem jest określenie strat energii w każdym jego elemencie składowym [3].
Głównym elementem pobierającym energię w przenośniku taśmowym jest jego napęd. To właśnie obniżenie jego mocy, przy zachowaniu tej samej prędkości taśmy, jest zadaniem naukowców. Można tego dokonać, wykorzystując badanie oraz analizę oporów ruchu na drodze taśmy. Do zmierzenia oraz późniejszego porównywania oporów można zastosować metodę polegającą na określeniu drogi, jaką pokona taśma po odłączeniu napędu [5].
Wg badań przedstawionych w pracy [3] największy opór w działaniu przenośnika stawiają krążniki, a dokładnie opór przy toczeniu się na nich taśmy (We) oraz ich obracaniu (Wk), choć dodać trzeba także opory związane z falowaniem urobku (Wf), przeginaniem się taśmy (Wr) oraz tarciem na styku taśmy i krążnika (Ws). Udział oporów zaznaczono na wykresie (rys. 2).
Opór generowany przez krążnik zależy od jego konstrukcji, rozstawu oraz zastosowanego uszczelnienia [5]. W kopalniach odkrywkowych, prowadzących eksploatację na rozległym obszarze, wykorzystywanych może być kilkaset tysięcy krążników i jak przedstawiają wyniki badań, ulepszenie ich znacząco wpłynęłoby na pobór mocy napędu. Opór powstały na styku taśmy z krążnikiem można zmniejszyć poprzez zmianę właściwości taśmy, a w szczególności zmianę okładki bieżnej [5].
Sposób realizacji przyjętej koncepcji modernizacji
Opór toczenia taśmy po krążnikach może wynosić nawet 60% wszystkich oporów generowanych w drodze taśmociągu i według analiz przedstawionych w pracy [5] zmiana grubości 14-milimetrowej okładki bieżnej taśmy na taśmę o połowę cieńszą (2), przy zastosowaniu energooszczędnej mieszanki gumowej o zmienionych właściwościach (7), dałaby zadowalający efekt w postaci zmniejszonego oporu (8) (rys. 4). Badania dowiodły, że największy spadek oporu można uzyskać poprzez poprawę oporu obracania się krążników, a konkretnie – dobranie najkorzystniejszego smaru, zmianę uszczelnienia na ferromagnetyczne oraz zwiększenie dokładności jego wykonania, a także w wyniku polepszenia mocowania łożyska (9) (rys. 4) [5]. Oszczędność mocy napędu można uzyskać poprzez zmianę w cięgnie górnym przegubowych zestawów krążników na sztywne (1), zmianę kąta niecki z 45° na 40° (4) lub na 35° (6) oraz jak największe obniżenie zbiegania bocznego taśmy (3) (rys. 3).
Podsumowanie
Przenośniki taśmowe służą do transportu materiałów, głównie sypkich, jak również ziarnistych. Są one bardzo wydajne, koszty eksploatacji przy użyciu przenośników taśmowych są także niskie. Podczas wydobycia surowca utrzymuje się stała prędkość przenosin surowców. Wadą użytkowania przenośników taśmowych jest bardzo duży koszt taśmy przenośnikowej, która również często się zużywa.
Przenośniki taśmowe, oprócz przenoszenia materiału, wspomagają pracę linii produkcyjnych. Ich budowa jest zależna od zadań, miejsca ich instalacji czy warunków pracy, w jakich się znajdują. Można spotkać się z przenośnikami taśmowymi pracującymi z koparkami kołowymio dbierającymi urobek z koła wielonaczyniowego, teleskopowo-ładującymi, zrzutowymi, ścierowymi czy wygarniającymi urobek spod zbiornika przesypowego. Ponadto występują również przenośniki taśmowe stacjonarne – instalowane do pracy przez dłuższy czas, oraz przenośniki taśmowe przesuwne, na podwoziu gąsienicowym.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Na co warto zwracać uwagę podczas oceny podłoża gruntowego? Jednym z czynników mających wpływ na określenie warunków złożonych jest występowanie w podłożu nasypów niekontrolowanych (zapis wg [5]). Zgodnie z PN-EN ISO 14688-1:2018 [3] jest to nasyp z gruntów antropogenicznych lub materiałów skalnych ułożony bez kontroli inżynierskiej. Jego przeciwieństwem jest nasyp budowlany, który podlega kontroli inżynierskiej. Wcześniej, wg normy PN-B-02480:1986 [2], obowiązywał podział na: nasypy budowlan...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Zmiany współrzędnych punktów terenowych W wyniku prowadzonej eksploatacji górniczej tworzy się niecka osiadań. Obniżenia terenu mają różną wartość w różnych miejscach drogi. Nie można więc posługiwać się bezwzględnymi rzędnymi wysokościowymi, co utrudnia realizację inwestycji. W przedmiotowym przypadku teren w rejonie ul. Kruczej lokalnie obniżył się w stosunku do dokumentacji projektowej o ponad 2 m. Jak rozwiązano problem – wykonawca wykonał pomiary geodezyjne, projektant skorygował niwelet...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...