Problematyka transportu kruszyw przenośnikami taśmowymi w górnictwie odkrywkowym
Problematyka przenośników taśmowych w górnictwie odkrywkowym
Konstrukcja przenośników taśmowych oraz ich zastosowanie wiążą się między innymi z ich zasilaniem, nawigacją czy strukturą taśm przenośnikowych, uważanych za najbardziej istotne w budowie przenośnika. Taśmy przenośnikowe różnią się trwałością, a także wytrzymałością, co związane jest z aktualnymi wymaganiami rynku, takimi jak np. energooszczędność czy szybkość eksploatacji materiału. Forma taśmy i tworzywo, z jakiego jest wykonana, nakreślają jej cechy fizykomechaniczne. To właśnie one określają, jaki typ taśmy możemy użyć podczas wydobycia surowca. W górnictwie odkrywkowym najczęściej stosuje się taśmy ogólnego zastosowania, których celem jest transport materiałów drobnych, sypkich, jak również ładunków jednostkowych, znajdujących się w temperaturach -25 a +60°C [10].
Taśma zbudowana jest z okładki górnej, dolnej i obrzeży chroniących rdzeń taśmy przed negatywnymi działaniem środowiska zewnętrznego. Ponadto bardzo często ma kształt niecki i znajduje się w zestawie krążników, nie ma końca, co wiąże się z tym, że przewija się cały czas.
Innym ograniczeniem odstawy materiałów przez przenośnik taśmowy jest kąt nachylenia, który może doprowadzić do utraty przyczepności taśmy. W wyniku tego surowiec może zsunąć się lub stoczyć.
Aktualnie dąży się do korzystania z długich przenośników o dużej efektywności. Wiąże się to z niezawodnością z ich systemu oraz prostą konstrukcją układów kontroli i sterowania. Istnieją również przenośniki taśmowe, które składają się z liny pędnej, przemieszczające siły osiowe za pomocą stalowej linki [9].
Zmiana konstrukcji obejmowała także zmianę taśmy, która miała za zadanie dobrze rozłożyć urobek. W tym przypadku zastosowano taśmę combi belt, na którą składały się między innymi stalowe linki, nylonowa osnowa i tkanina wzmacniająca. Taśma ta układa się dobrze na linach pędnych dzięki nieckowatemu kształtowi. Pomimo wydajności, jaka wynika z użytkowania tych przenośników, należy zastanowić się nad ograniczeniem, jakim jest sam wybór taśmy, a konkretniej – jej właściwości, jak również nad zależnością odporności taśmy z wytrzymałością jej połączeń, która może rozmijać się z oczekiwaniami eksploatacyjnymi [10].
Zadania przenośników taśmowych pełniących funkcję głównych ciągów odstawczych
Przenośniki taśmowe pełnią funkcję transportową. Mają one za zadanie przemieścić urobek do określonego miejsca. W kopalniach odkrywkowych miejscem docelowym transportu urobku są najczęściej zwałowiska, elektrownie bądź zakłady przeróbcze [3].
Za wykorzystaniem tego środka transportu jako głównego ciągu odstawczego przemawiają takie zalety, jak mała energochłonność, niskie koszty eksploatacji oraz niewielki nakład inwestycyjny. W porównaniu do innego środka transportu, jak np. wozów oponowych, przenośniki taśmowe są w pełni zautomatyzowane oraz odznaczają się cichą pracą, niską emisją spalin, co przekłada się również na to, że są bardziej przyjazne środowisku [7].
Transport taśmowy najchętniej wykorzystywany jest w przypadku dużej odległości transportowej oraz gdy urobek kierowany jest do zakładu przeróbczego bądź elektrowni. Ciąg odstawczy tego typu zapewnia bezustanny strumień nosiwa o odpowiedniej wydajności, co z kolei zapewnia ciągłość pracy np. elektrowni [5].
Dobrym, rodzimym przykładem jest kopalnia oraz elektrownia „Bełchatów”, w której łączna długość przenośników taśmowych przekracza 120 km, w niektórych przypadkach taśmociągi mogą służyć również jako akumulator urobku.
Przenośniki taśmowe współpracują z maszynami urabiającymi oraz zwałowarkami, taki układ technologiczny określa się mianem K-T-Z, a po rozwinięciu: Koparka – Taśmociąg – Zwałowarka. Taśmociągi pełnią główną rolę w odstawie urobku zarówno podczas usuwania nadkładu, jak i podczas wydobycia surowca [1].
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W następnym etapie – projektowania konstrukcji, na podstawie przyjętych grup nośności podłoża, katalog przewiduje możliwość doboru gotowych rozwiązań – wzmocnienia podłoża poprzez jego ulepszenie lub zastosowanie dolnych warstw konstrukcyjnych. Jeżeli podłoże zostanie ocenione w sposób niewłaściwy – charakteryzuje się gorszymi parametrami mechanicznymi (m.in.: Φ, Cu, E1, E2, Mo, M) niż przyjęte dla grup G2, G3 i G4 (wymagających wzmocnienia) – proponowane typowe rozwiązanie się nie sprawdzi i...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Korekta niwelety w trakcie realizacji inwestycji Jak już wspomniano przy opisie odwodnienia, w trakcie realizacji inwestycji, w fazie początkowej, na etapie rozbiórki istniejącej konstrukcji drogi i korytowania pod nową konstrukcję, doszło do znacznych górniczych osiadań terenu, konieczna była korekta niwelety drogi. Na pewnym krótkim odcinku pogłębiono korytowanie, aby zapewnić właściwe spadki podłużne, na innych odcinkach nieznacznie podniesiono niweletę, zasypując kamieniem kopalnianym (łu...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...