Reklama

Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. II

Wiadukt/łącznica w ciągu ulicy Mełgiewskiej w Lublinie

Klasa nośności I wg normy PN-66/B-02015. Wiadukt został wybudowany w 1978 r. Zadaniem wiaduktu jest przekierowania ruchu z alei Tysiąclecia w kierunku ulicy Mełgiewskiej. Wiadukt jest siedmioprzęsłowy, o schemacie statycznym pomostu ciągłym, a dokładniej uciąglonym płytą ustroju nośnego. Posadowienie przyczółków i filarów jest na trzech rzędach wbijanych pali żelbetowych. Wykonano przyczółki pełnościenne, filary ścianowe monolityczne z odkosami ku górze, górą oczep z obustronnymi wspornikami (fot. 9).

Pomost wykonano z belek prefabrykowanych WBS, belki stężono poprzecznicami monolitycznymi w środku rozpiętości przęseł. Belki WBS są połączone żelbetową płytą pomostu o grubości 14 cm, przy czym w szczycie niewielkiego łuku pionowego jest dylatacja jednomodułowa wykonana według projektu indywidualnego. Dylatacja modułowa dzieli pomost na dwa odcinki pomostu ciągłego. Płyta uciąglaająca jest pogrubiona do 22 cm. Ten rodzaj uciąglenia jest nazywany niepełnym uciągleniem. Długość wiaduktu wynosi 132,63 m, rozpiętości przęseł: 2x18,15 + 18,35 + 2x21 + 3x18 m. Szerokość wiaduktu: 9,8 m, w tym szerokość jezdni o nawierzchni bitumicznej 7 m jest ograniczona krawężnikami kamiennymi. Nawierzchnia bitumiczna jest dwuwarstwowa: od góry, beton asfaltowy 5 cm + asfalt lany 3 cm. Zamontowano kapy z gzymsami, na których zamontowano bariero-poręcze stalowe. Nawierzchnia na kapach wykonana z asfaltu lanego o grubości 3 cm. Brak chodników dla pieszych. Łożyska ruchome stalowe wałkowe, łożyska stałe stalowe styczne. Wiadukt nie był remontowany, natomiast były prowadzone doraźne naprawy.

Stan urządzeń dylatacyjnych – niepokojący (3), stan hydroizolacji – niedostateczny (0).

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Które wyzwania związane z ochroną zabytkowych konstrukcji mostowych w Polsce uważa Pan za najistotniejsze? Arkadiusz Madaj: Za najistotniejsze uważam stworzenie kryteriów kwalifikacji obiektów jako obiekty zabytkowe oraz opracowanie ogólnych zasad ich utrzymania, w tym remontów czy przebudowy, oraz ustalenie sposobu oceny ich przydatności do dal...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.