Reklama

Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. II

W przypadkach pęknięć na powłoce ochronnej można z łatwością odspoić powłokę wraz ze skorodowanym betonem (fot. 3 g).

Do oceny odspojonej powłoki ochronnej pobrano próbkę o powierzchni ~9 x 10 cm, pokazaną na fot. 4. Grubość powłoki ochronnej wyznaczono przez pomiar suwmiarką, uzyskując oszacowanie w wymiarze ~1,8 mm. Połączenie powierzchni powłoki ochronnej z betonem było przynajmniej dobre. Odspojenie fragmentu powłoki było możliwe za pomocą ostrego narzędzia. Przedmiotowy fragment powłoki poddano ciśnieniu słupa wody o wysokości 1 m przez 24 h. Po tym czasie próbę przerwano. Powłoka nie przepuszczała wody.

Zniszczenie powłoki wystąpiło przez zniszczenie betonu otuliny zbrojenia, przy czym zaobserwowano, że beton ulegał rozwarstwieniom i pęczniał. Wewnątrz był wilgotny. Miejscami otulina osypywała się, odsłaniając skorodowane zbrojenie.

Podsumowując – brak właściwej hydroizolacji chodników dla pieszych skutkował gromadzeniem wody, a dokładniej słabych kwasów, i korozję betonu w szczelnym płaszczu powłoki ochronnej. Korozja betonu spowodowała niszczenie powłoki ochronnej. Przypomnijmy, że podczas remontu przęsło nurtowe zostało wzmocnione dodatkowym betonem zbrojonym dobudowanym od spodu belek w belkach skrajnych podczas remontu w 1997 r.

Wiadukt nad linią kolejową w Chełmie

Nie ma dokumentacji technicznej projektu obiektu z 1974 r. Istnieją fragmenty rysunków technicznych z widokami z boku wzdłuż wiaduktu. Przyczółki oznaczono literami A i B. Filary oznaczono cyframi (rys. 1).

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.