Most Tumski we Wrocławiu odnowiony
Zakres prac
Remont miał za zadanie przede wszystkim naprawić wieloletnie uszkodzenia mostu, m.in. również te z czasów II wojny światowej. Największym problemem konstrukcji była korozja elementów, które należało wymienić, a cały obiekt zabezpieczyć. Most został najpierw wypiaskowany do stopnia SA 2,5, a następnie kilkukrotnie pomalowany. Przed każdym malowaniem sprawdzane były warunki atmosferyczne i mierzona grubość powłoki malarskiej. Zabezpieczenie antykorozyjne wykonano w trzech warstwach. Powłoka antykorozyjna, zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków, ma kolor głębokiej zieleni.
Wykonawca wyczyścił i naprawił kamienne powierzchnie podpór skrajnych filaru, wykonano nowe ścianki zapleczne (żelbetowe z okładziną z płytek granitowych) i płaszcz żelbetowy ławy, izolację ścianki zaplecznej, wyczyszczono łożyska. Wymieniono sposób mocowania balustrad, a także skorodowane części w kratownicy. Zachowano pierwotną wysokość balustrad – 90 cm (choć przepisy nakazują 120 cm) ze względu na to, że most jest obiektem zabytkowym. Uzupełnione zostały ubytki dźwigarów.
Nawierzchnia
Wymianie uległa również nawierzchnia jezdni i chodników, a także izolacja pomostu. Górna część płyty została zabezpieczona systemem z żywicy epoksydowej poliuretanowej, warstwa wyrównująca z betonu lekkiego, płynna izolacja powstała na bazie gumy i bitumu. Zaprawa mineralna do układania kostki kamiennej ma grubość 3 cm, a sama kostka kamienna ma wymiary 60 x 80 x 60 mm. Kostka była cięta i ułożona w sposób, który daje większy komfort użytkowania.
Całkowicie nowe elementy stalowe to: płyty chodnikowe, blachy policzkowe, krawężniki stalowe, koryta dylatacji, sączki. Chodniki wykonano z beton...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Obecny Most Tumski, zwany też Katedralnym (Pons Cathedralis), jest usytuowany w miejscu przeprawy wzmiankowanej już w XI wieku. Obiekt został zaprojektowany przez Alfreda von Scholza i wzniesiony w latach 1888-1889. Posiada konstrukcję stalową nitowaną, wykonaną w konstrukcji kratownicowej systemu Gerbera, wzmocnioną sztywnym cięgnem, wieszakami i arkadą portalową. Konstrukcja ta opiera się na dwóch granitowych przyczółkach kamiennych, boniowanych, o fakturze rustykalnej. Konstrukcję stalową przygotowała huta w Rudzianach (Pielahütte), a zmontował ją zakład G. Ruffera z Wrocławia. Prace kamieniarskie wykonała firma Granit und Quarz, a nieistniejącą płycinę nad arkadą, arkady oraz maszty wykonała firma Gustawa Trelenberga. Uzupełnieniem kompozycji mostu są dwie rzeźby ustawione w 1893 r. od strony Wyspy Piaskowej – z postaciami św. Jadwigi i św. Jana Chrzciciela – patronów Dolnego Śląska i Wrocławia, autorstwa G. Grünenberga. W okresie międzywojennym z nieznanych przyczyn usunięto maszty oraz tablicę znajdującą się nad arkadą. 15.10.1976 r. most został wpisany do rejestru zabytków miasta Wrocławia decyzją nr A/1652/327/Wm jako wybitny przykład konstrukcji mostowej o dużych walorach estetycznych. W listopadzie 2017 r. Miejski Konserwator Zabytków wydał pozwolenie konserwatorskie na remont i konserwację Mostu Tumskiego wraz z rekonstrukcją latarń na podstawie projektu budowlanego autorstwa mgr. inż. Ryszarda Wodyńskiego z zespołem (projekt budowlany) oraz programu konserwatorskiego autorstwa mgr Henryka Klameckiego. Projekt ten został opracowany z uwzględnieniem wcześniejszych zaleceń konserwatorskich zalecających m.in.: naprawę konstrukcji mostu z zachowaniem pierwotnego kształt konstrukcji oraz sposobu łączenia elementów (nitowaniem), zachowanie lub wykonanie nowej nawierzchni jezdni mostu na wzór dotychczasowej z kostki granitowej, odtworzenie kolorystyki konstrukcji stalowej, odtworzenie wyglądu pierwotnych latarni zintegrowanych z konstrukcją mostu na podstawie fotografii archiwalnych. archiwalnych. Most został pomalowany na kolor RAL 7073 – na wzór odnalezionego pierwotnego koloru na konstrukcji, natomiast powłoka antykorozyjna – na kolor głębokiej zieleni.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...