Obwodnica Niemodlina
Komfortowy układ pasów i jezdni
Obwodnica o długości ok. 11,5 km omija Niemodlin po południowej i wschodniej stronie. Jej trasa rozpoczyna się przed Brzęczkowicami i wpina do obecnego przebiegu DK46 tuż przed autostradą A4 i węzłem Opole Zachód. Na początkowym, blisko 5-kilometrowym odcinku, jest to odcinek trasy z układem pasów 2+1. Przed węzłem Niemodlin rozpoczyna się dwujezdniowy odcinek z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni.
DK46 z nowym obiektem
Dużym wyzwaniem przy realizacji tej inwestycji była budowa obiektu inżynierskiego MGP-7. Jest to estakada w ciągu DK46 rozciągająca się nad rzeką Ścinawą Niemodlińską, stawem hodowlanym, drogą dojazdową oraz przejściem dla zwierząt. Długość całkowita estakady wynosi 296,4 m. Obiekt wykonano w formie siedmioprzęsłowej ciągłej konstrukcji belkowej, o ustroju nośnym płytowo belkowym. Wykonano dwie niezależne konstrukcje, osobne dla każdej z nitek drogi. Na zewnętrznych krawędziach obiektu zamontowano wykonane z drewna ekrany przeciwolśnioniowe o wysokości 2,4 m.
Sprawna komunikacja dzięki dwóm węzłom
Na trasie obwodnicy Niemodlina powstały dwa węzły drogowe (Niemodlin i Sosnówka) oraz 18 obiektów inżynierskich. Węzeł Niemodlin zlokalizowany jest na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 405 i zapewnia relacje na trasie Opole – Nysa – Niemodlin – Tułowice. Węzeł Sosnówka zapewnia relacje na trasie Opole – Nysa – Niemodlin – Wawelno. W ramach węzła wykonano łącznik, który komunikuje węzeł „Sosnówka” z istniejącą drogą krajową nr 46 za pomocą ronda turbinowego.
Przygotowała redakcja
przy w...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Rafał Pydych, dyrektor Oddziału GDDKiA Oddział w Opolu
Ta niezwykle ważna dla województwa opolskiego inwestycja została oddana do użytku w listopadzie ubiegłego roku (wcześniej oddaliśmy do ruchu obwodnice Myśliny w ciągu DK46 oraz Nysy w ciągu DK41/46). Przygotowania do budowy obwodnicy Niemodlina trwały kilka lat. We wrześniu 2010 r. otrzymaliśmy decyzję środowiskową, a w maju 2018 r. podpisaliśmy umowę z wykonawcą robót.
Ten komfortowy i bezpieczny odcinek nowej, bardzo malowniczej trasy możemy przejechać w ok. 7 minut, co znacznie skraca czas podróży. Przypominamy kierowcom o stosowaniu się do przepisów ruchu drogowego, w szczególności o dostosowaniu prędkości do ograniczeń wynikających z prawa o ruchu drogowym oraz panujących warunków na drodze! Obwodnica w znaczny sposób skróci czas podróżujących na odcinku pomiędzy Opolem a Kłodzkiem oraz w ruchu międzynarodowym między Polską a Czechami. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój gospodarczy terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie drogi krajowej nr 46 oraz w całym województwie opolskim.
Należy też zaznaczyć, że w związku z bliskim sąsiedztwem obszaru Natura 2000 Bory Niemodlińskie na terenie inwestycji wzdłuż odcinków, gdzie stwierdzono największą aktywność nietoperzy, zaprojektowano specjalne ekrany mające na celu chronić trasy ich przelotów. Ekrany o wysokości 4,5 m wykonano z siatki plecionej z włókien polimerowych, a ich łączna długość wynosi 1140 m.
GDDKiA realizuje obecnie trzy kolejne tego typu inwestycje w woj. opolskim. Są to obwodnice Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40, Olesna w ciągu S11 i Praszki w ciągu DK42. Łączna długość tych zadań realizowanych w systemie Projektuj i buduj wynosi blisko 52 km.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...