Obrotowy most w Nowakowie
5 lipca br. rozpoczął się ruch kołowy przez most nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo. Obiekt pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe w kwietniu, uzyskał niezbędne zgody i został dopuszczony do użytkowania.
Budowa mostu w Nowakowie jest jednym z elementów drugiego etapu „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Inwestorem przedsięwzięcia jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą jest firma Budimex SA. Wartość kontraktu wynosi 574 073 648,82 zł brutto.
Zakończona we wrześniu 2022 r. na Mierzei Wiślanej pierwsza część budowy 23 km drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, tak jak i jej etap drugi, to nie koniec całej inwestycji. W ramach trzeciego etapu zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8200 m oraz wystawiono nowe oznakowanie nawigacyjne.
Opis inwestycji
Most obrotowy w Nowakowie o dł. 103 m to konstrukcja stalowa. Pośrodku na głównej podporze umieszczone jest specjalne łożysko, dzięki któremu most obraca się w osi pionowej w ciągu ok. 2 min. Cała konstrukcja waży ponad 650 t. Jest to najdłuższy z trzech mostów obrotowych zaprojektowanych i wybudowanych w ramach drogi wodnej.
W ramach tego kontraktu na rzece Elbląg wykonano także obudowę brzegów na odcinku o długości około 10,4 km i roboty czerpalne na odcinku 3,8 km. Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg zostały obudowane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Umocnienie brzegów zrealizowano w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem. Ponadto w celu ułatwienia dostępu do rzeki budowane są dwie przystanie niskie na rzędnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
mgr inż. Barbara Olczyk
Zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycji oraz Pełnomocnik Dyrektora ds. realizacji budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką GdańskąZakończona we wrześniu 2022 roku część budowy dwudziestotrzykilometrowej drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, to jak wiadomo jeszcze nie koniec całej inwestycji pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, której inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni. Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym był pierwszym etapem, jaki został zrealizowany w ramach programu wieloletniego. Cały czas trwają prace związane z kolejnymi etapami. Z samego Kanału Żeglugowego, od jego otwarcia, skorzystało już ponad tysiąc jednostek, w większości o mniejszym zanurzeniu, z uwagi na realizacje kolejnych etapów, które umożliwią żeglugę statkom o docelowych parametrach.
Budowę nowego, najdłuższego, ponad stumetrowego mostu obrotowego w miejscowości Nowakowo, w odległości ok. 650 m w kierunku południowym od istniejącego mostu pontonowego, zrealizowano w ramach II etapu inwestycji. Wraz z budową nowej przeprawy mostowej została również zaprojektowana budowa nowego odcinka drogi powiatowej, wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg oraz dróg dojazdowych do obsługi nieruchomości. Od 5 lipca br. most jest już dostępny dla ruchu kołowego. Dzięki uwzględnieniu budowy mostu w naszej inwestycji została zlikwidowana poważna przeszkoda nawigacyjna, jaką był most pontonowy służący dotychczas do komunikacji w Wyspą Nowakowską. Zniknął problem z otwieraniem/zamykaniem tej przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Teraz zarówna żegluga, jak i ruch kołowy będą mogły odbywać się bez zakłóceń.
W II etapie na rzece Elbląg jest również przebudowywany tor wodny na odcinku o długości około 10,4 km. Celem jest uzyskanie 60 m szerokości na rzece, a w rejonie miejscowości Nowakowo 40 m (mierzonej w dnie). Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg zostaną obudowane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem, a tor wodny zabezpieczany skarpą podwodną. Ponadto w celu ułatwienia dostępu do rzeki wybudowano dwie przystanie niskie na rzędnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek. Ta część obejmuje również przebudowę staw nawigacyjnych LGW i PGW.
mgr inż. Maciej Nadolny
Projektant, Mosty Gdańsk Sp. z o.o.Most Obrotowy w Nowakowie był niezwykłym wyzwaniem projektowym. Jest to również wyjątkowy obiekt w skali naszego kraju. Długość obiektu wynosi 103 m (2 x 51,5 m), co czyni go najdłuższym mostem obrotowym w Polsce i jednym z największych i najcięższych ruchomych w kraju.
Na konstrukcję nośną składają się dwa kratownicowe dźwigary o przekroju skrzynkowym i zmiennej wysokości, co pozwoliło na znaczną redukcję masy konstrukcji przy jednoczesnym zachowaniu sztywności. Płytę pomostu zaprojektowano w formie lekkiej płyty ortotropowej. Z uwagi na pracę wspornikową każdego z 51,5 m przęseł zostały one podwieszone do pylona stalowymi skrzynkowymi odciągami. Dzięki tym zabiegom udało się uzyskać lekką, zaledwie 650-tonową konstrukcję o rozpiętości ponad 100 m.
W projekcie dużym wyzwaniem było precyzyjne określenie wszystkich stanów, w których znajduje się konstrukcja w trakcie eksploatacji, począwszy od stanu spoczynkowego na podporach technicznych (odstawczych) przez obrót, po stan użytkowy przy uwzględnieniu zmiennych warunków atmosferycznych. W każdym ze stanów konstrukcja musiała zachować się w sposób przewidywalny, z zachowaniem precyzji wymaganej w układach mechanicznych odpowiadających za obrót oraz ryglowanie obiektu. Było to szczególnie ważne, aby zapewnić trwałość, ciągłość i bezpieczeństwo funkcjonowania przeprawy.
Sprostanie temu wyzwaniu wymagało wielu niestandardowych rozwiązań konstrukcyjnych z zakresu konstrukcji mostowych, układów mechanicznych oraz zaawansowanego systemu sterowania. Zastosowano materiały oraz urządzenia niewykorzystywane w tradycyjnych obiektach mostowych. Kluczowa była więc ścisła koordynacja pomiędzy wszystkimi branżami oraz doświadczenie osób zaangażowanych w proces projektowy. Jednocześnie przy tak złożonej konstrukcji i funkcji obiektu została stworzona lekka forma, wpisująca się pod względem architektonicznym w otaczający krajobraz.
Wykorzystane rozwiązania z całą pewnością umożliwiły rozwój inżynierii mostowej w dziedzinie obiektów zwodzonych poprzez liczne badania, opracowania naukowe oraz literaturę opisującą techniczne aspekty powstałej konstrukcji. Liczę, że most obrotowy w Nowakowie posłuży w przyszłości jako inspiracja do realizacji podobnych konstrukcji w Polsce i na świecie.
Cieszę się niezmiernie, że udało się z sukcesem zrealizować tak wymagające i nietypowe w skali kraju przedsięwzięcie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
W artykule przedstawiono doświadczenia z wykonania i eksploatacji odcinka warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3, w której użyto granulatu asfaltowego. Dodatek granulatu dozowano metodą na zimno w ilości 15%. Pozyskano go w wyniku selektywnego frezowania istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki SMA. Wykonany odcinek potwierdza możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego nie tylko w warstwach podbudowy i wiążącej, ale również w warstwach ścieralnych. Obowiązujące wymagania w s...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...