Obrotowy most w Nowakowie
5 lipca br. rozpoczął się ruch kołowy przez most nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo. Obiekt pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe w kwietniu, uzyskał niezbędne zgody i został dopuszczony do użytkowania.
Budowa mostu w Nowakowie jest jednym z elementów drugiego etapu „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Inwestorem przedsięwzięcia jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą jest firma Budimex SA. Wartość kontraktu wynosi 574 073 648,82 zł brutto.
Zakończona we wrześniu 2022 r. na Mierzei Wiślanej pierwsza część budowy 23 km drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, tak jak i jej etap drugi, to nie koniec całej inwestycji. W ramach trzeciego etapu zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8200 m oraz wystawiono nowe oznakowanie nawigacyjne.
Opis inwestycji
Most obrotowy w Nowakowie o dł. 103 m to konstrukcja stalowa. Pośrodku na głównej podporze umieszczone jest specjalne łożysko, dzięki któremu most obraca się w osi pionowej w ciągu ok. 2 min. Cała konstrukcja waży ponad 650 t. Jest to najdłuższy z trzech mostów obrotowych zaprojektowanych i wybudowanych w ramach drogi wodnej.
W ramach tego kontraktu na rzece Elbląg wykonano także obudowę brzegów na odcinku o długości około 10,4 km i roboty czerpalne na odcinku 3,8 km. Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg zostały obudowane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Umocnienie brzegów zrealizowano w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem. Ponadto w celu ułatwienia dostępu do rzeki budowane są dwie przystanie niskie na rzędnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
mgr inż. Barbara Olczyk
Zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycji oraz Pełnomocnik Dyrektora ds. realizacji budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką GdańskąZakończona we wrześniu 2022 roku część budowy dwudziestotrzykilometrowej drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, to jak wiadomo jeszcze nie koniec całej inwestycji pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, której inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni. Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym był pierwszym etapem, jaki został zrealizowany w ramach programu wieloletniego. Cały czas trwają prace związane z kolejnymi etapami. Z samego Kanału Żeglugowego, od jego otwarcia, skorzystało już ponad tysiąc jednostek, w większości o mniejszym zanurzeniu, z uwagi na realizacje kolejnych etapów, które umożliwią żeglugę statkom o docelowych parametrach.
Budowę nowego, najdłuższego, ponad stumetrowego mostu obrotowego w miejscowości Nowakowo, w odległości ok. 650 m w kierunku południowym od istniejącego mostu pontonowego, zrealizowano w ramach II etapu inwestycji. Wraz z budową nowej przeprawy mostowej została również zaprojektowana budowa nowego odcinka drogi powiatowej, wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg oraz dróg dojazdowych do obsługi nieruchomości. Od 5 lipca br. most jest już dostępny dla ruchu kołowego. Dzięki uwzględnieniu budowy mostu w naszej inwestycji została zlikwidowana poważna przeszkoda nawigacyjna, jaką był most pontonowy służący dotychczas do komunikacji w Wyspą Nowakowską. Zniknął problem z otwieraniem/zamykaniem tej przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Teraz zarówna żegluga, jak i ruch kołowy będą mogły odbywać się bez zakłóceń.
W II etapie na rzece Elbląg jest również przebudowywany tor wodny na odcinku o długości około 10,4 km. Celem jest uzyskanie 60 m szerokości na rzece, a w rejonie miejscowości Nowakowo 40 m (mierzonej w dnie). Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg zostaną obudowane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem, a tor wodny zabezpieczany skarpą podwodną. Ponadto w celu ułatwienia dostępu do rzeki wybudowano dwie przystanie niskie na rzędnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek. Ta część obejmuje również przebudowę staw nawigacyjnych LGW i PGW.
mgr inż. Maciej Nadolny
Projektant, Mosty Gdańsk Sp. z o.o.Most Obrotowy w Nowakowie był niezwykłym wyzwaniem projektowym. Jest to również wyjątkowy obiekt w skali naszego kraju. Długość obiektu wynosi 103 m (2 x 51,5 m), co czyni go najdłuższym mostem obrotowym w Polsce i jednym z największych i najcięższych ruchomych w kraju.
Na konstrukcję nośną składają się dwa kratownicowe dźwigary o przekroju skrzynkowym i zmiennej wysokości, co pozwoliło na znaczną redukcję masy konstrukcji przy jednoczesnym zachowaniu sztywności. Płytę pomostu zaprojektowano w formie lekkiej płyty ortotropowej. Z uwagi na pracę wspornikową każdego z 51,5 m przęseł zostały one podwieszone do pylona stalowymi skrzynkowymi odciągami. Dzięki tym zabiegom udało się uzyskać lekką, zaledwie 650-tonową konstrukcję o rozpiętości ponad 100 m.
W projekcie dużym wyzwaniem było precyzyjne określenie wszystkich stanów, w których znajduje się konstrukcja w trakcie eksploatacji, począwszy od stanu spoczynkowego na podporach technicznych (odstawczych) przez obrót, po stan użytkowy przy uwzględnieniu zmiennych warunków atmosferycznych. W każdym ze stanów konstrukcja musiała zachować się w sposób przewidywalny, z zachowaniem precyzji wymaganej w układach mechanicznych odpowiadających za obrót oraz ryglowanie obiektu. Było to szczególnie ważne, aby zapewnić trwałość, ciągłość i bezpieczeństwo funkcjonowania przeprawy.
Sprostanie temu wyzwaniu wymagało wielu niestandardowych rozwiązań konstrukcyjnych z zakresu konstrukcji mostowych, układów mechanicznych oraz zaawansowanego systemu sterowania. Zastosowano materiały oraz urządzenia niewykorzystywane w tradycyjnych obiektach mostowych. Kluczowa była więc ścisła koordynacja pomiędzy wszystkimi branżami oraz doświadczenie osób zaangażowanych w proces projektowy. Jednocześnie przy tak złożonej konstrukcji i funkcji obiektu została stworzona lekka forma, wpisująca się pod względem architektonicznym w otaczający krajobraz.
Wykorzystane rozwiązania z całą pewnością umożliwiły rozwój inżynierii mostowej w dziedzinie obiektów zwodzonych poprzez liczne badania, opracowania naukowe oraz literaturę opisującą techniczne aspekty powstałej konstrukcji. Liczę, że most obrotowy w Nowakowie posłuży w przyszłości jako inspiracja do realizacji podobnych konstrukcji w Polsce i na świecie.
Cieszę się niezmiernie, że udało się z sukcesem zrealizować tak wymagające i nietypowe w skali kraju przedsięwzięcie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...