Nowe podejście do szacowania głębokości przemarzania gruntu – wyzwanie czy już konieczność?

Obecne skutki zmian klimatycznych stają się widoczne praktycznie w każdym aspekcie naszego życia, w tym również w budownictwie drogowym. Do oddziaływań klimatycznych zalicza się nie tylko przejściowe anomalie pogodowe czy ekstremalne zjawiska meteorologiczne, ale przede wszystkim skutki długoterminowe, związane np. ze zmianami ilości opadów czy występowaniem skrajnych temperatur w poszczególnych porach roku. Częstość występowania tych zjawisk oraz utrzymujący się trend skłaniają do refleksji nad oceną wpływu obserwowanych zjawisk na przyjmowane założenia projektowe.

Zagadnienie trwałości konstrukcji, w tym drogowych, w kontekście widocznych zmian klimatycznych (trend permanentny) oraz skutki tych zmian widoczne w postaci ekstremalnych zjawisk pogodowych (sytuacje przejściowe) wskazują na konieczność uwzględnienia ich w projektowaniu. Wynika to m.in. z dyrektywy unijnej (M/515 EN z 2012), która wskazuje na konieczność budowy i utrzymania infrastruktury bardziej odpornej na zmiany klimatu, poprzez zmiany i dostosowanie zapisów dotyczących standardów stosowanych w sektorach priorytetowych, tj. transporcie, energetyce i budownictwie. W tym kontekście podejmowane są różne prace mające na celu dostosowanie poszczególnych norm i przepisów w aspekcie zmian klimatycznych. W ITB prace te zainicjował prof. Żurański, wydając propozycję aktualizacji przepisów dotyczących obciążeń śniegiem, a także podjął badania dla katastrofalnych oddziaływań wiatrów oraz zjawiska przemarzania [1].

Obserwowana zmienność oddziaływań klimatycznych obejmuje również problem oceny charakteru i zakresu występowania zjawiska przemarzania gruntu. Głębokość, do której zamarza grunt, jest najczęściej utożsamiana z położeniem izotermy zerowej w gruncie [1]. Oprócz czynników zewnętrznych, tj. ujemnej temperatury powietrza, opadów atmosferycznych, w tym...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Jacek Kawalec: Przyszłość stosowania geosyntetyków jest bardzo obiecująca

Dr inż. Jacek Kawalec, prezydent Polskiego Stowarzyszenia Geosyntetycznego, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia kluczowe aspekty rozwoju i zastosowań geosyntetyków. Na podstawie swojego trzydziestoletniego doświadczenia w branży dzieli się obserwacjami na temat tej dziedziny, wskazując na jej najnowsze technologie i potrzeby. W 20...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.