Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Obiekty drogowe
W przypadku konstrukcji drogowych wprowadzone zmiany dotyczą zmniejszenia zakresu obowiązkowych badań odbiorczych poprzez wykluczenie z badań obligatoryjnych niektórych konstrukcji pod względem ich rodzajów i przeznaczenia oraz zmianę granicznej rozpiętości z 20 m na 30 m (rys. 1).
W zależności od rodzaju konstrukcji nie jest obowiązkowe wykonywanie badań pod obciążeniem statycznym i dynamicznym w przypadku konstrukcji:
- żelbetowych niesprężonych,
- gruntowo-powłokowych;
- murowanych.
W zależności od rodzaju przeznaczenia konstrukcji nie jest obowiązkowe wykonywanie badań:
- przejść górnych dla zwierząt pod obciążeniem statycznym i dynamicznym;
- mostów i wiaduktów dla pieszych pod obciążeniem statycznym.
W przypadku obiektów niewymienionych powyżej obligatoryjne jest wykonywanie badań pod obciążeniem statycznym i dynamicznym dopiero przy rozpiętości teoretycznej przęsła równej bądź większej 30 m. W pierwszym projekcie zmian wprowadzono obligatoryjne wykonywanie badań przy rozpiętości przęsła większej niż 40 m. Taka rozpiętość wynikała z granicznej rozpiętości przęseł konstrukcji typowych – przedstawionych w katalogu typowych drogowych obiektów mostowych (Siwowski [12]). W czasie konsultacji publicznych zmniejszono wartość graniczną obligatoryjnego wykonywania próbnych obciążeń do wartości 30 m.
Kolejnym istotnym elementem wprowadzonych zmian jest zmniejszenie wartości sił wewnętrznych wywoływanych podczas badań odbiorczych pod obciążeniem statycznym do zakresu od 50% do 60% skutków normowego charakterystycznego obciążenia ruchomego (zgodnie z normą, według której obiekt został zaprojektowany). Taka wartość powinna być wystarczająca do realizacji podstawowego celu badania odbiorczego związanego z weryfikacją modelu numerycznego konstrukcji. Uznano, że w przypadku konstrukcji drogowych nie jest celowe obciążanie konstrukcji do granic obciążenia ruchomego, które w czasie normalnej eksploatacji może w ogóle nie wystąpić.
Należy zaznaczyć, że próbne obciążenie statyczne lub dynamiczne może być wykonywane fakultatywnie na wszystkich obiektach, niezależnie od rodzaju konstrukcji, jej przeznaczenia i rozpiętości przęsła, w przypadku wskazania tych obiektów przez inwestora (np. o nietypowej konstrukcji lub budzących zastrzeżenia co do projektu lub jakości wykonania). Również na polecenie inwestora wskazane przez niego obiekty mostowe mogą podlegać badaniom odbiorczym, wywołującym wyższe wartości sił wewnętrznych.
We wprowadzonych zaleceniach podkreślono, że podstawowym elementem badań dynamicznych powinna być analiza drgań konstrukcji, w tym wyznaczenie częstotliwości drgań swobodnych. Gdy wyznaczona częstotliwość drgań swobodnych jest niższa niż 3 Hz, wyniki badań dynamicznych powinny być wykorzystane do weryfikacji braku niepożądanych zjawisk dynamicznych, w tym rezonansu, a w przypadku mostów i wiaduktów dla pieszych zakres badań dynamicznych powinien być jeszcze rozszerzony o weryfikację spełnienia kryteriów nośności, użytkowalności i komfortu, o których mowa w normie [20]. Gdy wyznaczona częstotliwość drgań swobodnych jest równa lub większa niż 3 Hz, wyniki badań dynamicznych mogą być ograniczone tylko do wyznaczenia tej częstotliwości.
Obiekty kolejowe
W przypadku konstrukcji kolejowych wprowadzone zmiany dotyczą zmniejszenia zakresu obowiązkowych badań odbiorczych pod obciążeniem statycznym poprzez wprowadzenie granicznej rozpiętości przęsła 20 m i zwiększenia zakresu badań pod obciążeniem dynamicznym poprzez zmianę granicznej rozpiętości przęsła z 20 m na 15 m (rys. 2).
W zależności od rodzaju konstrukcji wykonywanie badań pod obciążeniem statycznym i dynamicznym nie jest obowiązkowe w przypadku:
- konstrukcji gruntowo-powłokowych,
- wszystkich konstrukcji, w przypadku których grubość tłucznia i gruntu pod podkładem wynosi więcej niż 0,50 m.
Wprowadzono obligatoryjne wykonywanie badań:
- pod obciążeniem dynamicznym przy rozpiętości teoretycznej przęsła równej bądź większej 15 m;
- pod obciążeniem statycznym i dynamicznym przy rozpiętości teoretycznej przęsła równej bądź większej 20 m.
Podobnie jak w przypadku konstrukcji drogowych próbne obciążenie statyczne lub dynamiczne może być wykonywane fakultatywnie, na wszystkich obiektach niezależnie od rodzaju konstrukcji i rozpiętości przęsła, w przypadku wskazania tych obiektów przez inwestora (np. o nietypowej konstrukcji lub budzących zastrzeżenia co do projektu lub jakości wykonania).
Zostały pozostawione zalecane do tej pory poziomy wywoływanych wartości sił wewnętrznych w elementach konstrukcji od próbnego obciążenia statycznego. Podkreślono przy tym, że minimalny poziom obciążenia powinien być wywołany poprzez zastosowanie najcięższej lokomotywy lub zestawu najcięższych lokomotyw dopuszczonych do ruchu na danej linii lub obciążonych wagonów towarowych równoważnych tym lokomotywom.
Określono szczegółowo zakresy prędkości oraz wymagania co do pociągów z lokomotywami i pociągów zespolonych stosowanych podczas badań dynamicznych. Podkreślono, że w przypadku, gdy prędkość eksploatacyjna będzie mniejsza w momencie oddania do użytkowania linii niż prędkość projektowana obiektu, należy przeprowadzić badania z maksymalną prędkością możliwą do uzyskania w ich trakcie. Przed zwiększeniem prędkości eksploatacyjnej powyżej uzyskanej w czasie pierwszych badań należy badania przeprowadzić ponownie ze zwiększoną maksymalną prędkością eksploatacyjną.
Wymagania formalne
Jak wspomniano wcześniej, wspólnym elementem zmian dotyczącym konstrukcji drogowych i kolejowych jest wprowadzenie wymagania formalnego dotyczącego zlecenia próbnego obciążenia odbiorczego przez inwestora, a nie przez wykonawcę obiektu. Jest to element, który zapewni całkowitą niezależność wykonawcy badań od wykonawcy obiektu.
Kolejnym istotnym elementem formalnym jest szerokie udostępnianie wyników badań środowisku projektantów i zarządców zajmujących się budową i utrzymaniem konstrukcji mostowych. Jest to szczególnie przydatne w przypadku konstrukcji nietypowych bądź zaobserwowania w czasie badań nietypowego lub nieprawidłowego zachowania konstrukcji pod obciążeniem statycznym, dynamicznym lub zmiennymi warunkami środowiskowymi. W związku z tym sprawozdania z badań odbiorczych i diagnostycznych powinny być udostępniane publicznie za pośrednictwem sieci Internet przez inwestora, zarządcę lub właściciela obiektu. Autorzy badań powinni zachować (niezbywalne) prawa autorskie do wyników i wniosków z badań, które mogą być przedmiotem publikacji naukowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Do wybranych kryteriów oceny przydatności kruszyw przeznaczonych na warstwy podatne/niezwiązane, które zostały przeanalizowane w badaniach laboratoryjnych, autorzy zaliczyli: Dodatkowo w ramach przeprowadzonych badań oceniono wilgotność optymalną kruszyw oraz maksymalną gęstość objętościową szkieletu w celu wskazania różnic odnoszących się do właściwego zagęszczania mieszanek. Wybrane, poszczególne badania zilustrowano na fot. 3. Prace badawcze W celu oceny uziarnienia mieszanek przeprowadzon...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
Opis konstrukcji Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowa...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...