Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Obiekty drogowe
W przypadku konstrukcji drogowych wprowadzone zmiany dotyczą zmniejszenia zakresu obowiązkowych badań odbiorczych poprzez wykluczenie z badań obligatoryjnych niektórych konstrukcji pod względem ich rodzajów i przeznaczenia oraz zmianę granicznej rozpiętości z 20 m na 30 m (rys. 1).
W zależności od rodzaju konstrukcji nie jest obowiązkowe wykonywanie badań pod obciążeniem statycznym i dynamicznym w przypadku konstrukcji:
- żelbetowych niesprężonych,
- gruntowo-powłokowych;
- murowanych.
W zależności od rodzaju przeznaczenia konstrukcji nie jest obowiązkowe wykonywanie badań:
- przejść górnych dla zwierząt pod obciążeniem statycznym i dynamicznym;
- mostów i wiaduktów dla pieszych pod obciążeniem statycznym.
W przypadku obiektów niewymienionych powyżej obligatoryjne jest wykonywanie badań pod obciążeniem statycznym i dynamicznym dopiero przy rozpiętości teoretycznej przęsła równej bądź większej 30 m. W pierwszym projekcie zmian wprowadzono obligatoryjne wykonywanie badań przy rozpiętości przęsła większej niż 40 m. Taka rozpiętość wynikała z granicznej rozpiętości przęseł konstrukcji typowych – przedstawionych w katalogu typowych drogowych obiektów mostowych (Siwowski [12]). W czasie konsultacji publicznych zmniejszono wartość graniczną obligatoryjnego wykonywania próbnych obciążeń do wartości 30 m.
Kolejnym istotnym elementem wprowadzonych zmian jest zmniejszenie wartości sił wewnętrznych wywoływanych podczas badań odbiorczych pod obciążeniem statycznym do zakresu od 50% do 60% skutków normowego charakterystycznego obciążenia ruchomego (zgodnie z normą, według której obiekt został zaprojektowany). Taka wartość powinna być wystarczająca do realizacji podstawowego celu badania odbiorczego związanego z weryfikacją modelu numerycznego konstrukcji. Uznano, że w przypadku konstrukcji drogowych nie jest celowe obciążanie konstrukcji do granic obciążenia ruchomego, które w czasie normalnej eksploatacji może w ogóle nie wystąpić.
Należy zaznaczyć, że próbne obciążenie statyczne lub dynamiczne może być wykonywane fakultatywnie na wszystkich obiektach, niezależnie od rodzaju konstrukcji, jej przeznaczenia i rozpiętości przęsła, w przypadku wskazania tych obiektów przez inwestora (np. o nietypowej konstrukcji lub budzących zastrzeżenia co do projektu lub jakości wykonania). Również na polecenie inwestora wskazane przez niego obiekty mostowe mogą podlegać badaniom odbiorczym, wywołującym wyższe wartości sił wewnętrznych.
We wprowadzonych zaleceniach podkreślono, że podstawowym elementem badań dynamicznych powinna być analiza drgań konstrukcji, w tym wyznaczenie częstotliwości drgań swobodnych. Gdy wyznaczona częstotliwość drgań swobodnych jest niższa niż 3 Hz, wyniki badań dynamicznych powinny być wykorzystane do weryfikacji braku niepożądanych zjawisk dynamicznych, w tym rezonansu, a w przypadku mostów i wiaduktów dla pieszych zakres badań dynamicznych powinien być jeszcze rozszerzony o weryfikację spełnienia kryteriów nośności, użytkowalności i komfortu, o których mowa w normie [20]. Gdy wyznaczona częstotliwość drgań swobodnych jest równa lub większa niż 3 Hz, wyniki badań dynamicznych mogą być ograniczone tylko do wyznaczenia tej częstotliwości.
Obiekty kolejowe
W przypadku konstrukcji kolejowych wprowadzone zmiany dotyczą zmniejszenia zakresu obowiązkowych badań odbiorczych pod obciążeniem statycznym poprzez wprowadzenie granicznej rozpiętości przęsła 20 m i zwiększenia zakresu badań pod obciążeniem dynamicznym poprzez zmianę granicznej rozpiętości przęsła z 20 m na 15 m (rys. 2).
W zależności od rodzaju konstrukcji wykonywanie badań pod obciążeniem statycznym i dynamicznym nie jest obowiązkowe w przypadku:
- konstrukcji gruntowo-powłokowych,
- wszystkich konstrukcji, w przypadku których grubość tłucznia i gruntu pod podkładem wynosi więcej niż 0,50 m.
Wprowadzono obligatoryjne wykonywanie badań:
- pod obciążeniem dynamicznym przy rozpiętości teoretycznej przęsła równej bądź większej 15 m;
- pod obciążeniem statycznym i dynamicznym przy rozpiętości teoretycznej przęsła równej bądź większej 20 m.
Podobnie jak w przypadku konstrukcji drogowych próbne obciążenie statyczne lub dynamiczne może być wykonywane fakultatywnie, na wszystkich obiektach niezależnie od rodzaju konstrukcji i rozpiętości przęsła, w przypadku wskazania tych obiektów przez inwestora (np. o nietypowej konstrukcji lub budzących zastrzeżenia co do projektu lub jakości wykonania).
Zostały pozostawione zalecane do tej pory poziomy wywoływanych wartości sił wewnętrznych w elementach konstrukcji od próbnego obciążenia statycznego. Podkreślono przy tym, że minimalny poziom obciążenia powinien być wywołany poprzez zastosowanie najcięższej lokomotywy lub zestawu najcięższych lokomotyw dopuszczonych do ruchu na danej linii lub obciążonych wagonów towarowych równoważnych tym lokomotywom.
Określono szczegółowo zakresy prędkości oraz wymagania co do pociągów z lokomotywami i pociągów zespolonych stosowanych podczas badań dynamicznych. Podkreślono, że w przypadku, gdy prędkość eksploatacyjna będzie mniejsza w momencie oddania do użytkowania linii niż prędkość projektowana obiektu, należy przeprowadzić badania z maksymalną prędkością możliwą do uzyskania w ich trakcie. Przed zwiększeniem prędkości eksploatacyjnej powyżej uzyskanej w czasie pierwszych badań należy badania przeprowadzić ponownie ze zwiększoną maksymalną prędkością eksploatacyjną.
Wymagania formalne
Jak wspomniano wcześniej, wspólnym elementem zmian dotyczącym konstrukcji drogowych i kolejowych jest wprowadzenie wymagania formalnego dotyczącego zlecenia próbnego obciążenia odbiorczego przez inwestora, a nie przez wykonawcę obiektu. Jest to element, który zapewni całkowitą niezależność wykonawcy badań od wykonawcy obiektu.
Kolejnym istotnym elementem formalnym jest szerokie udostępnianie wyników badań środowisku projektantów i zarządców zajmujących się budową i utrzymaniem konstrukcji mostowych. Jest to szczególnie przydatne w przypadku konstrukcji nietypowych bądź zaobserwowania w czasie badań nietypowego lub nieprawidłowego zachowania konstrukcji pod obciążeniem statycznym, dynamicznym lub zmiennymi warunkami środowiskowymi. W związku z tym sprawozdania z badań odbiorczych i diagnostycznych powinny być udostępniane publicznie za pośrednictwem sieci Internet przez inwestora, zarządcę lub właściciela obiektu. Autorzy badań powinni zachować (niezbywalne) prawa autorskie do wyników i wniosków z badań, które mogą być przedmiotem publikacji naukowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. I
Artykuł omawia zastosowanie powłok ochronnych na beton, szczególnie w kontekście mostów. W pierwszej części przedstawiono przegląd literatury na temat różnych rodzajów powłok i ich zastosowań, zwłaszcza nowoczesnych materiałów z nanotechnologią, które mogą poprawić trwałość betonu. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także badań laboratoryjnych nad tworzeniem nowych ma...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Obiekty drogowe W przypadku konstrukcji drogowych wprowadzone zmiany dotyczą zmniejszenia zakresu obowiązkowych badań odbiorczych poprzez wykluczenie z badań obligatoryjnych niektórych konstrukcji pod względem ich rodzajów i przeznaczenia oraz zmianę granicznej rozpiętości z 20 m na 30 m (rys. 1). W zależności od rodzaju konstrukcji nie jest obowiązkowe wykonywanie badań pod obciążeniem statycznym i dynamicznym w przypadku konstrukcji: W zależności od rodzaju przeznaczenia konstrukcji nie jes...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Korekta niwelety w trakcie realizacji inwestycji Jak już wspomniano przy opisie odwodnienia, w trakcie realizacji inwestycji, w fazie początkowej, na etapie rozbiórki istniejącej konstrukcji drogi i korytowania pod nową konstrukcję, doszło do znacznych górniczych osiadań terenu, konieczna była korekta niwelety drogi. Na pewnym krótkim odcinku pogłębiono korytowanie, aby zapewnić właściwe spadki podłużne, na innych odcinkach nieznacznie podniesiono niweletę, zasypując kamieniem kopalnianym (łu...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...