Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Zmiany w przepisach
W 2021 r. z inicjatywy autora niniejszej publikacji zostały wprowadzone Wytyczne wykonywania badań drogowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem (WR-M_23) [18], będące częścią Wzorców i standardów rekomendowanych przez Ministra właściwego ds. transportu. Najbardziej istotne elementy zmian dotyczące zagadnień technicznych to zmniejszenie zakresu obowiązkowych badań odbiorczych oraz zmniejszenie wartości sił wewnętrznych wywoływanych podczas badań odbiorczych pod obciążeniem statycznym. Elementy te zostały potwierdzone w rozporządzeniu ministra infrastruktury [19].
W przypadku konstrukcji kolejowych w 2023 r. w Standardach technicznych dla budowy infrastruktury kolejowej Centralnego Portu Komunikacyjnego [17] wprowadzono punkt obejmujący badania odbiorcze, w tym próbne obciążenia kolejowych obiektów inżynieryjnych. Najbardziej istotne elementy zmian dotyczące zagadnień technicznych to zmniejszenie zakresu obowiązkowych badań odbiorczych pod obciążeniem statycznym i zwiększenie zakresu pod obciążeniem dynamicznym.
Wspólnym elementem zmian dotyczącym konstrukcji drogowych i kolejowych jest wprowadzenie wymagania formalnego dotyczącego zlecenia próbnego obciążenia odbiorczego przez inwestora, a nie przez wykonawcę obiektu. Jest to najważniejszy element do zmiany w obecnie powszechnie stosowanej praktyce. Sytuacja zlecania badań odbiorczych przez wykonawcę prowadzi w wielu przypadkach do minimalizacji zakresu badań i czasu ich wykonywania, a dzięki temu do minimalizacji kosztów. W przypadku obiektów typowych, poprawnie zaprojektowanych i wykonanych, takie działanie nie pociąga za sobą negatywnych skutków, tylko minimalizuje znaczenie próbnego obciążenia. Może być niebezpieczne, gdy taka praktyka pojawi się przy badaniach konstrukcji o nowatorskich rozwiązaniach projektowych lub wykonawczych, ekstremalnych rozpiętościach czy trudnych warunkach budowy.
Uzasadnieniem wprowadzanych zmian są nie tylko tendencje światowe, lecz również doświadczenia własne. Zostały one zaprezentowane w monografii opracowanej przez Olaszka i in. [9]. Przedstawione w monografii przykłady badań pod próbnym obciążeniem konstrukcji mostowych zostały wybrane spośród 780 badań zrealizowanych przez zespoły Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w ciągu prawie 25 lat. W przypadku większości zbadanych obiektów wykonywano badania pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym. Większość badań dotyczyła badań odbiorczych konstrukcji (750 badań), a reszta badań diagnostycznych.
W monografii w pierwszej kolejności przedstawiono obiekty, co do których po zakończeniu próbnego obciążenia sformułowano negatywne wnioski o możliwości eksploatacji konstrukcji lub konieczności eksploatacji z ograniczeniami użytkowania. Były to cztery przykłady z badań pod obciążeniem statycznym, w tym jeden przykład, w którym dopiero po dwóch latach po wykonaniu próbnego obciążenia wykryto nadmierne ugięcie trwałe i błąd projektowy. W przypadku badań pod obciążeniem dynamicznym tylko w przypadku jednego obiektu zalecono konieczność eksploatacji z ograniczeniem prędkości przejazdu i zalecono korektę torowiska na dojeździe do mostu. W drugim przypadku dopuszczono wiadukt do eksploatacji z potwierdzeniem projektowanej nośności i zalecono tylko wykonanie ekspertyzy związanej z zaobserwowanym zachowaniem wieszaków, a także z obawami co do ich trwałości. Czyli tylko w przypadku sześciu badań, na skutek wniosków z próbnego obciążenia, wykonano prace naprawcze związane z nośnością lub trwałością konstrukcji. Jest to mniej niż 0,8% wszystkich wykonanych badań.
W drugiej kolejności przedstawiono 15 przykładów analiz (trzy pod obciążeniem statycznym i 12 pod obciążeniem dynamicznym), które dotyczą badań, podczas których zaobserwowano „nietypowe” zachowanie konstrukcji. „Nietypowe” zachowanie konstrukcji to takie, które jest rzadko spotykane podczas badań. W przypadku badań pod obciążeniem statycznym wynika ze specyfiki konstrukcji lub niedokładności jej wykonania, a w przypadku badań pod obciążeniem dynamicznym dotyczy zachowania konstrukcji, które byłyby trudne lub praktycznie niemożliwe do przewidzenia na etapie projektowania i wykonywania analiz obliczeniowych
Można więc wskazać na dużą poznawczą przydatność badań pod próbnym obciążeniem. Nie należy całkowicie, jak w innych krajach, rezygnować z wykonywania badań odbiorczych. Celowe jest tylko ograniczenie zakresu obligatoryjnie wykonywanych badań do badań obiektów nietypowych i zwiększenie zakresu badań pod obciążeniem dynamicznym.
Badania mogą być ważnym elementem wspomagającym modelowanie numeryczne konstrukcji. Na potrzebę zmiany w podejściu do wykonywania badań odbiorczych pod próbnym obciążeniem wskazuje Salamak w [10]. Należałoby, podobnie jak w innych krajach Europy, zmienić cel wykonywania badań. Nie ma już powodu używać ich do potwierdzenia jakości robót lub założeń projektowych dotyczących nośności. Badania odbiorcze powinny być traktowane jako element diagnostyki mostów. Mogą stanowić swoistą metrykę konstrukcji. Uzyskane wyniki w czasie badań pod obciążeniem statycznym i dynamicznym powinny być wykorzystane do aktualizacji modelu numerycznego konstrukcji, który jest częścią systemu BIM (ang. building information modeling). Powtarzanie badań w określonych interwałach przez cały cykl życia obiektu pozwoliłoby wnioskować o stanie technicznym konstrukcji, w sposób zbliżony do tego, co zapewnia monitoring typu SHM (ang. structural health monitoring).
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. I
Artykuł omawia zastosowanie powłok ochronnych na beton, szczególnie w kontekście mostów. W pierwszej części przedstawiono przegląd literatury na temat różnych rodzajów powłok i ich zastosowań, zwłaszcza nowoczesnych materiałów z nanotechnologią, które mogą poprawić trwałość betonu. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także badań laboratoryjnych nad tworzeniem nowych ma...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Zmiany w przepisach W 2021 r. z inicjatywy autora niniejszej publikacji zostały wprowadzone Wytyczne wykonywania badań drogowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem (WR-M_23) [18], będące częścią Wzorców i standardów rekomendowanych przez Ministra właściwego ds. transportu. Najbardziej istotne elementy zmian dotyczące zagadnień technicznych to zmniejszenie zakresu obowiązkowych badań odbiorczych oraz zmniejszenie wartości sił wewnętrznych wywoływanych podczas badań odbiorczych pod obci...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...