Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Zmiany w przepisach
W 2021 r. z inicjatywy autora niniejszej publikacji zostały wprowadzone Wytyczne wykonywania badań drogowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem (WR-M_23) [18], będące częścią Wzorców i standardów rekomendowanych przez Ministra właściwego ds. transportu. Najbardziej istotne elementy zmian dotyczące zagadnień technicznych to zmniejszenie zakresu obowiązkowych badań odbiorczych oraz zmniejszenie wartości sił wewnętrznych wywoływanych podczas badań odbiorczych pod obciążeniem statycznym. Elementy te zostały potwierdzone w rozporządzeniu ministra infrastruktury [19].
W przypadku konstrukcji kolejowych w 2023 r. w Standardach technicznych dla budowy infrastruktury kolejowej Centralnego Portu Komunikacyjnego [17] wprowadzono punkt obejmujący badania odbiorcze, w tym próbne obciążenia kolejowych obiektów inżynieryjnych. Najbardziej istotne elementy zmian dotyczące zagadnień technicznych to zmniejszenie zakresu obowiązkowych badań odbiorczych pod obciążeniem statycznym i zwiększenie zakresu pod obciążeniem dynamicznym.
Wspólnym elementem zmian dotyczącym konstrukcji drogowych i kolejowych jest wprowadzenie wymagania formalnego dotyczącego zlecenia próbnego obciążenia odbiorczego przez inwestora, a nie przez wykonawcę obiektu. Jest to najważniejszy element do zmiany w obecnie powszechnie stosowanej praktyce. Sytuacja zlecania badań odbiorczych przez wykonawcę prowadzi w wielu przypadkach do minimalizacji zakresu badań i czasu ich wykonywania, a dzięki temu do minimalizacji kosztów. W przypadku obiektów typowych, poprawnie zaprojektowanych i wykonanych, takie działanie nie pociąga za sobą negatywnych skutków, tylko minimalizuje znaczenie próbnego obciążenia. Może być niebezpieczne, gdy taka praktyka pojawi się przy badaniach konstrukcji o nowatorskich rozwiązaniach projektowych lub wykonawczych, ekstremalnych rozpiętościach czy trudnych warunkach budowy.
Uzasadnieniem wprowadzanych zmian są nie tylko tendencje światowe, lecz również doświadczenia własne. Zostały one zaprezentowane w monografii opracowanej przez Olaszka i in. [9]. Przedstawione w monografii przykłady badań pod próbnym obciążeniem konstrukcji mostowych zostały wybrane spośród 780 badań zrealizowanych przez zespoły Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w ciągu prawie 25 lat. W przypadku większości zbadanych obiektów wykonywano badania pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym. Większość badań dotyczyła badań odbiorczych konstrukcji (750 badań), a reszta badań diagnostycznych.

W monografii w pierwszej kolejności przedstawiono obiekty, co do których po zakończeniu próbnego obciążenia sformułowano negatywne wnioski o możliwości eksploatacji konstrukcji lub konieczności eksploatacji z ograniczeniami użytkowania. Były to cztery przykłady z badań pod obciążeniem statycznym, w tym jeden przykład, w którym dopiero po dwóch latach po wykonaniu próbnego obciążenia wykryto nadmierne ugięcie trwałe i błąd projektowy. W przypadku badań pod obciążeniem dynamicznym tylko w przypadku jednego obiektu zalecono konieczność eksploatacji z ograniczeniem prędkości przejazdu i zalecono korektę torowiska na dojeździe do mostu. W drugim przypadku dopuszczono wiadukt do eksploatacji z potwierdzeniem projektowanej nośności i zalecono tylko wykonanie ekspertyzy związanej z zaobserwowanym zachowaniem wieszaków, a także z obawami co do ich trwałości. Czyli tylko w przypadku sześciu badań, na skutek wniosków z próbnego obciążenia, wykonano prace naprawcze związane z nośnością lub trwałością konstrukcji. Jest to mniej niż 0,8% wszystkich wykonanych badań.
W drugiej kolejności przedstawiono 15 przykładów analiz (trzy pod obciążeniem statycznym i 12 pod obciążeniem dynamicznym), które dotyczą badań, podczas których zaobserwowano „nietypowe” zachowanie konstrukcji. „Nietypowe” zachowanie konstrukcji to takie, które jest rzadko spotykane podczas badań. W przypadku badań pod obciążeniem statycznym wynika ze specyfiki konstrukcji lub niedokładności jej wykonania, a w przypadku badań pod obciążeniem dynamicznym dotyczy zachowania konstrukcji, które byłyby trudne lub praktycznie niemożliwe do przewidzenia na etapie projektowania i wykonywania analiz obliczeniowych
Można więc wskazać na dużą poznawczą przydatność badań pod próbnym obciążeniem. Nie należy całkowicie, jak w innych krajach, rezygnować z wykonywania badań odbiorczych. Celowe jest tylko ograniczenie zakresu obligatoryjnie wykonywanych badań do badań obiektów nietypowych i zwiększenie zakresu badań pod obciążeniem dynamicznym.
Badania mogą być ważnym elementem wspomagającym modelowanie numeryczne konstrukcji. Na potrzebę zmiany w podejściu do wykonywania badań odbiorczych pod próbnym obciążeniem wskazuje Salamak w [10]. Należałoby, podobnie jak w innych krajach Europy, zmienić cel wykonywania badań. Nie ma już powodu używać ich do potwierdzenia jakości robót lub założeń projektowych dotyczących nośności. Badania odbiorcze powinny być traktowane jako element diagnostyki mostów. Mogą stanowić swoistą metrykę konstrukcji. Uzyskane wyniki w czasie badań pod obciążeniem statycznym i dynamicznym powinny być wykorzystane do aktualizacji modelu numerycznego konstrukcji, który jest częścią systemu BIM (ang. building information modeling). Powtarzanie badań w określonych interwałach przez cały cykl życia obiektu pozwoliłoby wnioskować o stanie technicznym konstrukcji, w sposób zbliżony do tego, co zapewnia monitoring typu SHM (ang. structural health monitoring).
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Znaczącym potencjałem użycia kruszyw alternatywnych jest drogownictwo. Zgodnie z Wymaganiami Technicznymi WT-4 [7] materiały ziarniste różnego pochodzenia mogą być wykorzystane na warstwy ulepszonego podłoża gruntowego, podbudowy czy nawierzchnie kruszywowe (fot. 1 i 2). Dopuszcza się stosowanie mieszanek o kontrolowanym składzie, klasyfikowanych jako [7]: a) mieszanka z betonu przekruszonego, b) mieszanka z przekruszonego muru, c) mieszanka z przekruszonego betonu i muru, d) przekruszone ma...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
Opis konstrukcji Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowa...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...