Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem.
Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem były pierwotnie wykonywane w celu potwierdzenia oczekiwanej nośności i wynikały z niedoskonałych metod obliczeniowych. Badania często były wykonywane jako wstęp do uroczystości z okazji otwarcia mostu. Szereg przykładów próbnych obciążeń konstrukcji mostowych wykonywanych w Europie i USA przedstawiają El Batanouny i in. w [8]. Podają przykłady badań mostów pod obciążeniem wykonywanych w XIX w. Obciążenie realizowano z użyciem wody z rzeki pompowanej do zbiorników ustawionych na moście, wykorzystywano również worki z piaskiem, walce parowe, a w przypadku mostów kolejowych lokomotywy i załadowane wagony towarowe. Przedstawiają również dziewięć przykładów awarii konstrukcji, do których doszło podczas wykonywania próbnych obciążeń lub uroczystego otwarcia, czasami z tragicznymi skutkami dla ludzi. Pierwszy prezentowany przykład miał miejsce w 1825 roku i dotyczył zawalenia się konstrukcji mostu podczas jego uroczystego otwarcia. Trzy miesiące wcześniej zakończono budowę i przeprowadzono test obciążeniowy z wynikiem pozytywnym – Birnstiel [1]. Przedostatni przykład zawalenia się konstrukcji podczas próbnego obciążenia pochodzi z 1931 r.
Ostatni z 1986 r. i dotyczy stalowego mostu łukowego testowanego w celu ponownego zbadania nośności po 40 latach eksploatacji – Shabad [11].
Jak podają Bolle i in. [3], w większości krajów europejskich próbne obciążenie odbiorcze przestało być obowiązkowe od połowy lat 60. ubiegłego wieku. Pomimo tego próbne obciążenie zaczyna odgrywać znaczącą rolę w systemie zarządzania konstrukcjami mostowymi na świecie. Casas w [4] prezentuje aktualną sytuację w 2006 r. i przyszłe trendy związane z oceną stanu i nośności konstrukcji. Podkreśla znaczenie próbnego obciążenia diagnostycznego jako najdokładniejszego narzędzia do oceny nośności konstrukcji.
Omawiając genezę i potrzebę wykonywania badań odbiorczych pod próbnym obciążeniem dynamicznym, należy wspomnieć o przypadkach występowania nadmiernych drgań mostów dla pieszych podczas uroczystości związanych z ich otwarciem. W przypadku mostu Pont de Solferino w Paryżu w 1999 r. (Blekherman [2] i Cremona [5]) oraz Milenium Footbridge w Londynie w 2000 r (Dallard i in. [6, 7]), konstrukcje zamknięto prawie bezpośrednio po ich otwarciu. Te dwa przypadki wskazują, jak trudne jest zaprojektowanie i analityczne sprawdzenie dynamiki nowatorskich, wiotkich i lekkich konstrukcji mostów dla pieszych. Wady tych konstrukcji ujawniły się na początku eksploatacji i najprawdopodobniej byłyby ujawnione podczas wykonywania próbnego obciążenia dynamicznego.
W Polsce nadal wykonuje się badania pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX w. Jest to norma dotycząca wymagań i badań konstrukcji stalowych z 1989 r. [13] oraz norma dotycząca konstrukcji betonowych żelbetowych i sprężonych z 1999 r. [14]. Zapisy z tych norm, związane z zakresem wykonywanych obligatoryjnie badań, w przypadku konstrukcji drogowych zostały powielone w zaleceniach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad [15], a w przypadku konstrukcji kolejowych w standardach Polskich Linii Kolejowych PKP SA [16].
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. I
Artykuł omawia zastosowanie powłok ochronnych na beton, szczególnie w kontekście mostów. W pierwszej części przedstawiono przegląd literatury na temat różnych rodzajów powłok i ich zastosowań, zwłaszcza nowoczesnych materiałów z nanotechnologią, które mogą poprawić trwałość betonu. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także badań laboratoryjnych nad tworzeniem nowych ma...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...