Nawierzchnie na obiektach mostowych

Prace drogowe były przeprowadzone etapowo zgodnie z organizacją ruchu. Ze względu na konieczność utrzymywania komunikacji na obiekcie mostowym. Do zagęszczania warstwy stosowano walce stalowe, które poruszały się do momentu wyciśnięcia mastyksu (fot. 7).

Obserwacje odcinka próbnego

Obserwacje odcinka próbnego wykazały, że do optymalnego zagęszczenia mieszanki potrzebna była niewielka energia zagęszczania ok. 1-2 przejazdów walca. Do wyrównania niwelety płyty pomostu zastosowano beton asfaltowy do warstwy ścieralnej AC 11 S PMB 45/80-65, wbudowany w warstwie o grubości od 3,0 cm do 6,0 cm. Warstwa ścieralna wykonana jest w technologii standardowego mastyksu grysowego SMA 11 PMB 45/80-65 o grubości 4 cm. Wymagania Inwestora co do realizacji ostatniej warstwy narzucały całkowite zamknięcie ruchu pojazdów na Trasie Zamkowej oraz ułożenie warstwy ścieralnej nawierzchni całą szerokością jezdni.

W nocy były prowadzone roboty przygotowawcze, sprzątanie, skropienie emulsją asfaltową, rozłożenie siatek węglowo-szklanych na podłużnych łączeniach dolnych warstw itp. Podczas dnia wykonywano roboty bitumiczne. W przeciągu dwóch dni udało się wbudować 2400 Mg SMA 11 PMB 45/80-65, prowadząc roboty na trzy zespoły bitumiczne.

Nowoczesne i zrównoważone budownictwo wymaga poszukiwania nowych, optymalnych rozwiązań w zakresie stosowanych materiałów i technologii. Takim materiałem stała się niewątpliwie mieszanka SMA-MA, którą stosuje się na obiektach mostowych. Jej parametry fizyko-mechaniczne pozwalają również na rozpatrzenie możliwości jej stosowania jako warstwy przeciwzmęczeniowej (typu anti-fatique) w konstrukcjach nawierzchni drogowych. Dlatego doświadczenia z pierwszych wdrożeń SMA-MA pozwalają stwierdzić, że mieszanki t...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.