Nawierzchnie na obiektach mostowych

W przypadku mieszanki mineralno-asfaltowej SMA-MA dobór asfaltu był powiązany również z odpornością mma na pękanie badaną metodą TSRST (thermal stress restrained specimen test) wg EN 12697-46. W jej przypadku zastosowana mieszanka z asfaltem PMB 65/105-60 uzyskała najlepsze parametry.

Właściwy dobór ilości i rodzaju lepiszcza asfaltowego w powiązaniu z optymalnie zaprojektowaną krzywą uziarnienia pozwoliły na uzyskanie mieszanki o zawartości wolnych przestrzeni poniżej 1,5% v/v, dzięki czemu otrzymany materiał był szczelny i elastyczny. Ponadto zaprojektowana mieszanka charakteryzowała się bardzo dobrą odpornością na deformacje trwałe oraz bardzo dobrymi parametrami niskotemperaturowymi. Dobrze zaprojektowany skład mma gwarantuje wyciśnięcie się mastyksu na etapie zagęszczania mieszanki i powstanie charakterystycznego „efektu lustra” (fot. 4). Takie zjawisko jest pożądane i świadczy o dobrym zamknięciu mieszanki, a wykonana warstwa jest szczelna i zabezpieczona przed wnikaniem wody.

Zastosowanie mieszanki SMA-MA

Mieszanki SMA-MA na chwilę obecną znalazły zastosowanie głównie na terenie województwa zachodniopomorskiego. Jedną z pierwszych udanych realizacji był remont mostu Cłowego w Szczecinie w roku 1998. Zrezygnowano wtedy z tradycyjnej izolacji z papy termozgrzewalnej na rzecz warstwy powłokowej z asfaltu drogowego (rozłożonej metodą natryskową) o grubości ok. 2-3 mm, stanowiącej hydroizolację betonowej płyty pomostu. Zabezpieczono tę warstwę mieszanką mastyksowo-grysową SMA o podwyższonej zawartości asfaltu drogowego 50/70 i niskiej zawartości wolnych przestrzeni (ok. 0,5%). Inne przykłady zastosowania mieszanki SMA-MA na przestrzeni ostatnich lat to między innymi: Most Długi w Szczecinie (realizacja 2000 r.), wiadukt akademicki w Szczecinie (2001 r.), wiadu...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.