Mosty z kompozytów termoplastycznych powstałych z recyklingu tworzyw sztucznych
Technologia produkcji elementów z RTC polega na recyklingu mechanicznym OTS. Pierwszym etapem procesu produkcyjnego jest sortowanie i mycie odpadów. OTS są rozdzielane na dwie linie produkcyjne w zależności od rodzaju i tekstury, a następnie odpowiednio myte w celu usunięcia wszystkich zanieczyszczeń, takich jak etykiety i kleje. Drugim etapem procesu jest rozdrabnianie: OTS są redukowane do małych strzępów i granulek za pomocą specjalnych maszyn, dostosowanych do rodzaju odpadów. Do rozdrobnionych OTS dodaje się włókna i inne dodatki. Tak przygotowana mieszanka jest podgrzewana do temperatury 100/105°C, a następnie chłodzona wodą i umieszczana w oddzielnych zbiornikach, zawierających najczęściej osobno HDPE, LD PE oraz łącznie PET, PP i PS. To rozdzielenie jest konieczne, ponieważ każdy materiał zapewnia odpowiednie cechy produktu końcowego: na przykład LDPE zapewnia wysoką elastyczność i odporność na wilgoć oraz wysoką łatwość przetwarzania, HDPE gwarantuje sztywność i wytrzymałość mechaniczną, a PET zapewnia łatwość barwienia. W zależności od niezbędnych cech końcowego produktu jest opracowywana i badana odpowiednia mieszanka OTS. Najbardziej typowa mieszanka OTS stosowana do produkcji RTC zawiera w przybliżeniu ok.: 45% HDPE, 45% LDPE, 5% PET oraz 5% PP i PS.
Ostatnim etapem produkcji elementu z kompozytu RTC jest wytłaczanie (ekstruzja). Mieszanina OTS jest doprowadzana do temperatury 200°C, przepychana przez matrycę o wybranym przekroju poprzecznym i formowana w podłużny produkt końcowy o pożądanym kształcie. Gotowy, rozgrzany produkt jest chłodzony w wodzie przez 2-3 minuty, a następnie jest naturalnie chłodzony i suszony na regałach. W razie potrzeby przekrój poprzeczny końcowego produktu może być wzmocniony przez umieszczenie w rdzeniu przekroju rurowego elementu stalowego.
Kompozyt RTC był początkowo, tj. pod koniec lat 90. XX w., stosowany głównie do produkcji podkładów kolejowych, a także w postaci pali i desek w marinach, promenadach czy konstrukcjach oporowych, w przypadku których okazał się realną alternatywą dla bardziej tradycyjnych materiałów budowlanych, w tym drewna, stali i betonu. Na początku XXI w. jego zastosowanie zostało rozszerzone na obiekty mostowe [5], głównie za sprawą firmy Axion International, New Providence, New Jersey, USA (https://axionsi.com). Firma ta po wykupieniu licencji od Rutgers University opracowała w 2012 r. wraz z firmą konsultingową Parsons Brinckerhoff katalog Standard Design Guide for Thermoplastic Bridges. Zawiera on typowe projekty jednoprzęsłowych mostów drogowych o trzech zakresach rozpiętości: 3,0-4,5 m, 4,5-6,0 m oraz 6,0-7,60 m, wykonanych z elementów RTC tworzących Axion’s STRUXURE Construction System. System pozwala budować zarówno lekkie kładki dla pieszych, typowe mosty drogowe na pełne obciążeniowe wg norm amerykańskich, jak również mosty kolejowe o nośności nawet do 120 ton. W tab. 1 zestawiono podstawowe elementy systemu, z którego powstają zarówno przęsła, jak i podpory typowego mostu z RCT. Na fot. 1 pokazano główne elementy systemu.

Guide for Thermoplastic Bridges
Katalog zawiera również projektowe parametry materiałowe kompozytu RTC, które zaleca się uwzględniać przy projektowaniu mostów z elementów systemu. W tab. 2 podano główne materiałowe parametry projektowe kompozytu RTC wyznaczone wg specjalnych procedur ASTM. Należy zwrócić uwagę na fakt, że graniczna wytrzymałość, np. na rozciąganie kompozytu RTC, może osiągać ponad 30 MPa, ale tylko mały ułamek tej wytrzymałości (4,2 MPa) jest wykorzystywany w projektowaniu jako naprężenie dopuszczalne w elementach konstrukcji mostu. Wynika to z konieczności kontroli pełzania oraz z konserwatyzmu związanego z wynikami badań i niejednorodnością materiału. Dlatego przy projektowaniu mostów z kompozytu RTC konieczne jest dokładne zrozumienie właściwości materiału.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Polskie górnictwo węgla kamiennego po 1990 r., dzięki pracom naukowym, technicznym i wdrożeniowym, zastosowało przenośniki taśmowe do odstawy urobku z wysoko produkcyjnych ścian węglowych. Odstawę tę projektowano pod szyb wydobywczy lub wprost na powierzchnię [2]. Efektem tych prac było uruchomienie wysoko wydajnych ścian, każda o dziennym wydobyciu dochodzącym do 6000 t. W ścianach tych zainstalowano nowoczesne maszyny górnicze (np. kombajn Elektra 1000, zasilany napięciem 3,3 kV), a do odst...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Do wybranych kryteriów oceny przydatności kruszyw przeznaczonych na warstwy podatne/niezwiązane, które zostały przeanalizowane w badaniach laboratoryjnych, autorzy zaliczyli: Dodatkowo w ramach przeprowadzonych badań oceniono wilgotność optymalną kruszyw oraz maksymalną gęstość objętościową szkieletu w celu wskazania różnic odnoszących się do właściwego zagęszczania mieszanek. Wybrane, poszczególne badania zilustrowano na fot. 3. Prace badawcze W celu oceny uziarnienia mieszanek przeprowadzon...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
Odcinek doświadczalny wykonano 26 maja 2020 r. W pełnym zakresie drogę udostępniono użytkownikom dopiero 27 kwietnia następnego roku. Pomiary cech eksploatacyjnych nawierzchni (równości i właściwości przeciwpoślizgowe) potwierdziły, że ułożona warstwa spełnia w tym zakresie wymagania przewidziane w specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych dla nawierzchni dróg ekspresowych obciążonych ruchem (KR5-7). Ocena stanu warstwy ścieralnej z mieszanki SMA z granulatem asfaltowym p...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...