Reklama

Most w Kurowie – przykład realizacji mostu extradosed

Prace budowlane na rozbudowie drogi krajowej DK75. A dokładnie w Kurowie, koło Nowego Sącza – na odcinku od km 55+625,00 do km 57+478,00 o długości 1853 m, wraz z budową mostu przez rzekę Dunajec – rozpoczęły się w lipcu 2019 r. [1] 25 października 2021 r. most otwarto dla ruchu. Całkowita wartość kontraktu to kwota przekraczająca wartość 189 mln zł.

Mosty typu extradosed (ang. extradosed prestressed bridge – EPB) łączą ideę konstrukcji podwieszanej oraz belkowej sprężonej. W tego typu konstrukcjach część kabli sprężających poprowadzonych jest nad podporami (poza przekrojem dźwigara), które wykonane w formie niskich pylonów pełnią funkcję tzw. dewiatorów. Rozpiętości przęseł mostów typu extradosed wynoszą najczęściej od 100 do ok. 200 m. Dzięki temu takie mosty są tańsze w wykonaniu niż typowe mosty wantowe, jednak bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe.

Most w Kurowie jest trzecim mostem typu extradosed w Polsce – po Kwidzyniu i Ostródzie. Ma 602 m długości i 17,18 m szerokości. Trzy pylony wznoszą się na wysokość 33,5 m. Na każdy pylon przypada 36 want (lin) o długości od 33,57 do 87,71 m. Obiekt posiada cztery przęsła, a odległości między nimi wynoszą 100 m – 200 m – 200 m – 100 m [1].

Wymagania kontraktowe:
  • klasa betonu: C 60/75 – 13 000m3,
  • klasy ekspozycji: XC4, XD1, XF4,
  • mrozoodporność: F150 po 56 dniach,
  • wytrzymałość wczesna: po 36 godz. min. 45 MPa,
  • wytrzymałość R56d – 79 MPa,
  • konsystencja S4 podczas wbudowania mieszanki na budowie,
  • zawartość powietrza w świeżej mieszance betonowej: średnio 4,5%,
  • dodatkowo: niska lepkość, łatwość pompowania mieszanki oraz długi czas utrzymania konsystencji [2].

...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.