Modernizacja Cementowni Małogoszcz
Z końcem 2020 r. ogłoszono decyzję o modernizacji Cementowni Małogoszcz. Kosztowna inwestycja umożliwi wzrost jej efektywności technicznej oraz minimalizację wpływu na środowisko poprzez redukcję emisji CO2 o ok. 20% rocznie i ograniczenie zużycia energii o 1/3. Pierwsze prace już się rozpoczęły, a całość przedsięwzięcia zakończy się wiosną 2023 r.
Decyzja o budowie cementowni w Małogoszczu położonym na pograniczu Gór Świętokrzyskich i Niecki Włoszczowskiej zapadła w 1971 r. Jej uruchomienie nastąpiło już w 1974 r. Jak na ówczesne czasy był to jeden z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych. Pierwsze poważne zmiany w cementowni nastały w latach 90., gdy rozpoczął się okres prywatyzacji. W 1995 r. Cementownię Małogoszcz wykupiła firma Lafarge. Wtedy też nadeszły pierwsze poważne zmiany w filozofii prowadzenia fabryki skupiającej się na zminimalizowaniu jej wpływu na środowisko naturalne. W latach 2000-2001 zaczęto montaż filtrów technologicznych, odpylania pieców.
Był to również czas, kiedy wprowadzono spalanie opon jako paliwa alternatywnego. W 2017 r. firma Lafarge przeprowadziła prace remontowe i projekty inwestycyjne, które miały na celu usprawnienie działalności zakładu. Zrealizowano m.in. modernizację kanału dolotowego do chłodnicy pieca obrotowego, wyremontowano wylot pieca oraz zamontowano nowy układ napędowy młyna surowca. Kompleksowemu remontowi poddano także komin dla pieców obrotowych nr 1 i nr 2, dzięki czemu udało się przedłużyć jego żywotność o co najmniej 10-15 lat.
Modernizacja za ponad 100 mln euro
Jesienią 2020 r. Lafarge podjął kroki dot. dalszej modernizacji zakładu. Firma docelowo zainwestuje ponad 100 mln euro w jej unowocześnienie i przebudowę. Jest to jedna z na...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Jacek Patyk
dyrektor Cementowni Małogoszcz LafargeTrzeba podkreślić, że modernizacja jest dużym sukcesem. Jest to dla Pana szczególny moment w karierze zawodowej?
-Tak, zdecydowanie to największe wyzwanie w moim życiu zawodowym i jednocześnie największy projekt inwestycyjny, w jakim do tej pory brałem udział. W ponad 30 letniej pracy zawodowej odpowiadałem za duże i złożone projekty inwestycyjne w Polsce, jak również za granicą - nie dorównywały one jednak skalą modernizacji Cementowni Małogoszcz. Fakt, że biorę udział w tak gigantycznym projekcie to dla mnie źródło zarówno zawodowej jak i osobistej satysfakcji. Bardzo cieszy mnie myśl, że kolejne pokolenia będą pracować w nowoczesnym i bezpiecznym zakładzie.
Nigdy wcześniej w historii Cementowni nie było przedsięwzięcia na tak dużą skalę i z takimi nakładami inwestycyjnymi. Co to oznacza dla przyszłości Zakładu?
-To nowy rozdział w historii naszej Cementowni i jednocześnie kluczowa inwestycja dla stabilności jej działania i utrzymania konkurencyjności. Żywotność naszych pieców do wypału klinkieru to ok. 40 lat, dlatego modernizacja zakładu jest tak istotna. W ciągu 25 lat Lafarge zainwestował tutaj już ponad 400 mln złotych, dzięki czemu powstał silos klinkieru, rozbudowano młynownię cementów, zbudowano też suszarnię popiołów i żużla, magazyny paliw alternatywnych oraz wymieniono urządzenia linii technologicznych. Nigdy jednak w historii zakładu nie było przedsięwzięcia na taką skalę i z takimi nakładami inwestycyjnymi.
Po zakończonej modernizacji, jaki będzie jej poziom w porównaniu do tego europejskiego, a nawet światowego?
-Dzięki modernizacji Cementownia Małogoszcz zostanie wkrótce jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie zakładów cementowych w Europie. Inwestycja jest jedną z największych w sektorze cementowym w Europie i łączy znaczący wymiar ekonomiczny z realizacją celów środowiskowych. Będziemy w stanie produkować tu jeden z najbardziej ekologicznych cementów na świecie.
Jak modernizacja wpłynie na cementownię w aspekcie ekologicznym?
-Cementownia Małogoszcz to jeden z największych zakładów przemysłowych w regionie, więc jego działalność ma znaczący wpływ na jego najbliższe otoczenie. Modernizacja zakładu poprawi zarówno jego oddziaływanie na środowisko, jak i pozytywnie wpłynie na jakość życia mieszkańców najbliższych okolic. Nie tylko zredukujemy emisję CO2 o ok. 20% i zmniejszymy zużycie energii o ⅓. Zmniejszymy również emisję wtórną pyłów, dzięki przebudowie magazynów surowców oraz terminali rozładunkowych.Stanisław Sobczyk
Wiceprezes Lafarge w PolsceCzy Grupa LafargeHolcim długo przygotowywała się do tej inwestycji?
-Cały proces trwał około dwóch lat. Biorąc pod uwagę strategię, którą mamy w grupie, czyli program zero emisji uznaliśmy, że musimy w Małogoszczu uprościć naszą skomplikowaną, trzy-piecową instalację i najlepszym rozwiązaniem będzie jeden piec, podobnie jak na Kujawach. Przygotowaliśmy różne scenariusze, biorąc pod uwagę wszystkie plusy i minusy każdego z nich. Głęboka analiza strategiczno-ekonomiczna dostarczyła nam wielu argumentów, aby budować jeden nowoczesny piec zamiast modernizować istniejące piece. Zatem, do tego pierwszego rozwiązania chcieliśmy przekonać nasza Grupę i z takim nastawieniem pracowaliśmy nad projektem. Decydującą dźwignią, która przekonała naszych decydentów, że warto ten projekt realizować, jest to, że powstaje on w ramach programu Polska Strefa Inwestycji, w naszym przypadku we współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym. Jako zespół, mamy bardzo duże doświadczenie w takiej współpracy, bo w Cementowni Kujawy zrealizowaliśmy i realizujemy wiele projektów w ramach strefy ekonomicznej już od ponad 13 lat.
Przed wielu laty zaczynał Pan pracę jako stażysta w Małogoszczu. Może Pan z własnego doświadczenia opowiedzieć, jaki wpływ ma Cementownia na najbliższe otoczenie?
-Cementownia Małogoszcz to jeden z największych zakładów przemysłowych w regionie, gdyż nie tylko produkuje wysokiej jakości cementy, ale jest również jednym z największych pracodawców w woj. świętokrzyskim. Dlatego chcąc być dobrym sąsiadem dla mieszkańców aktywnie angażujemy się i wspieramy wiele lokalnych potrzeb oraz inicjatyw na rzecz edukacji, rozwoju infrastruktury, ochrony środowiska i zdrowia. Od wielu lat prowadzimy również dialogi społeczne poprzez które budujemy partnerskie relacje z mieszkańcami Gminy Małogoszcz i powiatu jędrzejowskiego. W ostatnich latach wzmocniliśmy nasze wsparcie finansowe dla lokalnych inicjatyw w ramach programu grantowego Wspólnie dla Regionu, który inspiruje i angażuje społeczność lokalną do działania.
3. Czy obecnie panująca pandemia ma odczuwalny wpływ na modernizację?
Jako zakład produkcyjny jesteśmy przygotowani na różne zdarzenia, z którymi musimy się zmierzyć, jednak pandemia stawia przed nami całkiem nowe wyzwania. Dzięki sprawnemu przemodelowaniu pracy zakładu i wdrożeniu nierzadko wyprzedzających ogólnie obowiązujących zasad rygoru sanitarnego, udało się utrzymać pracę wszystkich linii produkcyjnych zapewniając nasze produkty klientom zgodnie z zamówieniem i w terminie. W trakcie modernizacji planujemy również kontynuować produkcję i obsługiwać naszych klientów. To wiąże się oczywiście z zapewnieniem bezpieczeństwa wszystkich pracowników i podwykonawców, co będzie wyzwaniem, bo do projektu modernizacji dedykowanych będzie ponad 450 osób na placu budowy. Pierwsze prace rozbiórkowe już ruszyły i na razie prace przebiegają planowo. Przygotowujemy także całe zaplecze inwestycji. Pomimo okresu zimowego, prace trwają, bo jest to warunek konieczny do zachowania całkowitej izolacji zespołów produkcyjnych i inwestycyjnych.
Bezpieczeństwo pracowników jest szczególnie istotną kwestią. Jak dba się o nie w cementowniach i innych zakładach Lafarge nie tylko pod kątem pandemii? Jakie podjęto działania, by zapewnić należytą ochronę?
-Promocja bezpieczeństwa w pracy i w życiu prywatnym jest jednym z najważniejszych celów odpowiedzialnego biznesu Lafarge w Polsce. Od wielu lat podejmujemy szereg inicjatyw edukacyjnych i komunikacyjnych promujących zdrowie, bezpieczeństwo i profilaktykę, zarówno w pracy, jak i w domu. Bezpieczeństwo jest nadrzędną wartością dla naszej organizacji, dlatego zakłady Lafarge są przygotowane do funkcjonowania w różnych trybach, stosownie do okoliczności.
W odpowiedzi na pandemię COVID-19 podjęliśmy działania wspierające pracowników w miejscu pracy oraz w czasie wolnym. We wszystkich obiektach i zakładach zastosowane zostały najwyższe standardy BHP i środki higieny, a tam, gdzie było to możliwe, wprowadzona została praca zdalna. Powołana została także grupa 60 Koordynatorów ds. Zapobiegania COVID-19, której zadaniem jest monitorowanie sytuacji w danej lokalizacji i dbanie o to, żeby praca mogła przebiegać w zgodzie z aktualnie obowiązującym rygorem sanitarnym i przy zachowaniu maksymalnych zasad bezpieczeństwa. Wprowadziliśmy m.in. zasady dotyczące zachowania odległości oraz braku bezpośredniego kontaktu między pracownikami, skrócone zostały także zmiany, wstrzymano prace zakładowych stołówek. Wyposażyliśmy także pracowników w środki zapobiegawcze, a w placówkach umieszczone zostały dodatkowe zestawy termometrów oraz dozowniki płynów dezynfekujących wraz z informacją o ich lokalizacji. W największych zakładach wprowadziliśmy automatyczne kamery termowizyjne do pomiaru temperatury ciała oraz kontrole zasłonięcia dróg oddechowych. Jeśli kamera wykryje niezgodności to system nie otworzy bramki wejściowej. Nowe technologie przyniosą nam coraz bardziej zaawansowane zabezpieczenia, na które jesteśmy otwarci. Okresowo przeprowadzana jest dezynfekcja powierzchni oraz elementów w pomieszczeniach ogólnodostępnych. Robimy wszystko, aby zminimalizować ryzyko dla naszych pracowników i podwykonawców.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Odbiór nawierzchni asfaltowych w pigułce „Must-know” każdego inwestora
W niniejszym wydaniu magazynu mamy dla Was, Drodzy Czytelnicy, małą-wielką niespodziankę: checklistę badań odbiorowych mieszanek mineralno-asfaltowych i nawierzchni. Bardzo przydatne narzędzie, zwłaszcza dla osób będących na progu swojej pracy zawodowej jako inspektor nadzoru (a i „starym wyjadaczom” czasem też może się przydać). (Checklista do pobrania na końcu artykułu!) Lista zawiera wykaz najpopularniejszych i najważniejszych parametrów odbiorowych wraz z aktualną metodyką badawczą dla ic...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...