Reklama

Modelowanie typowych obiektów mostowych w środowisku BIM

Specyfika drogowych obiektów inżynierskich w kontekście BIM

Technologia BIM jest znacznie częściej wykorzystywana w budownictwie kubaturowym. Chodzi tu o tzw. BIM pionowy, z którego korzystają między innymi: architekci, konstruktorzy i instalatorzy. Znacznie wolniej wdrożenie BIM odbywa się w projektach infrastrukturalnych (tzw. BIM liniowy), czyli w budowie dróg czy linii kolejowych. Główną przyczyną jest fakt, że zdecydowana większość inwestycji infrastrukturalnych dotyczy sektora zamówień publicznych, gdzie występują różnorodne problemy we wdrażaniu nowych technologii. Instytucje publiczne należą niestety do organizacji, które są oporne na wdrażanie nowych technologii i wprowadzanie zmian poprawiających efektywność działania.

Ważny jest też model realizacji inwestycji. Łatwiej jest wdrażać BIM w kontraktach typu „zaprojektuj i zbuduj”, gdzie model obiektu stanowi wspólne narzędzie zarówno dla projektanta, jak i wykonawcy. Podlega on ciągłym aktualizacjom w trakcie budowy i daje podstawę do rozliczeń z zamawiającym. Brakuje też niestety odpowiednich standardów i wymagań w zakresie użycia BIM w budownictwie mostowym. Do innych trudności można również zaliczyć wolniejszy rozwój narzędzi BIM w dziedzinie infrastruktury niż ma to miejsce w projektach kubaturowych. Chodzi o różnice między cechami modeli budynków i obiektów infrastruktury transportowej (tab. 1). Cechą charakterystyczną modeli w infrastrukturze jest ścisłe powiązanie technologii BIM z systemami GIS (Geographic Information System). Wynika to z konieczności używania przez projektantów w szerokim zakresie map, a dzisiaj raczej numerycznych modeli terenu (NMT). Trzeba również zauważyć, że dostępne obecnie narzędzia BIM wciąż mają problemy w zakresie niestandardowej geometrii mostów [3, 4]. Chodzi między innymi o nakładanie się geometrii przęseł zarówno w ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.