Reklama
art. sponsorowany

Kluczowy projekt infrastrukturalny na Śląsku. Historia przebudowy drogi wojewódzkiej nr 925

Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925, od granicy miasta Ruda Śląska do granicy miasta Rybnik, to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych realizowanych na terenie woj. śląskiego przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Projekt ten, o ogromnym znaczeniu zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla regionalnej gospodarki, stanowi istotny element modernizacji systemu transportowego w regionie. Jego realizacja obejmuje wiele lat intensywnej pracy, od fazy planowania po wykonanie robót budowlanych.

Przedmiotowy odcinek pn. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 – do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” rozpoczyna się na granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska (na granicy z Mikołowem), a kończy na granicy miasta na prawach powiatu Rybnik (na granicy z miejscowością Przegędza). Inwestycja zlokalizowana jest na terenie gmin: Mikołów, Ornontowice, Orzesze oraz Czerwionka – Leszczyny w województwie śląskim, w powiecie rybnickim i mikołowskim. Droga przecina miejscowości Mikołów i Orzesze oraz wsie Ornontowice, Bełk, Stanowice i Przegędza. Długość odcinka podlegającego przebudowie wynosi 24 km.

Początki projektu: faza planowania i projektowania

Inicjatywa przebudowy DW 925 nabrała realnych kształtów 12 października 2015 r., kiedy podpisano umowę na prace projektowe z firmą Egis Polska Inżynieria Sp. z o.o., która zobowiązała się do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej. W ramach prac projektowych firma musiała sprostać wielu wyzwaniom, m.in. przygotować szczegółową dokumentację techniczną. Dokumentacja ta musiała spełniać liczne wymogi prawne i techniczne, a także uwzględniać wszelkie aspekty środowiskowe oraz społeczne związane z przebudową drogi. Ważnym elementem było także uzyskanie niezbędnych uzgodnień, pozwoleń i opinii od odpowiednich instytucji. Zakończenie tego procesu umożliwiło złożenie wniosku do Wojewody Śląskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Decyzja ZRID

Decyzja ZRID jest kluczowym dokumentem, który formalnie zezwala na rozpoczęcie prac budowlanych w ramach projektu. W przypadku przebudowy drogi wojewódzkiej nr 925 Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej 27 czerwca 2018 r. Decyzji tej nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Jednakże, mimo nadania rygoru natychmiastowej wykonalności, proces realizacji projektu napotkał na pewne trudności. Złożone odwołania od decyzji ZRID sprawiły, że postępowanie administracyjne przeciągnęło się w czasie. Na dzień 6 sierpnia 2024 r. decyzja ZRID w dalszym ciągu pozostała nieostateczna, co wskazuje na trwające postępowanie odwoławcze. Sytuacja ta pokazuje, jak złożony i czasochłonny może być proces realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych, które często muszą sprostać nie tylko wymaganiom technicznym, ale także wyzwaniom administracyjnym i prawnym.

Wybór wykonawcy

Mimo trwających postępowań administracyjnych władze województwa śląskiego kontynuowały prace przygotowawcze do realizacji robót budowlanych. Kluczowym momentem w tym procesie było rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na wykonawcę prac budowlanych. Postępowanie to zakończyło się 23 czerwca 2023 r., a najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Umowa na roboty budowlane została zawarta 17 lipca 2023 r., co stanowiło formalne rozpoczęcie prac budowlanych na drodze wojewódzkiej nr 925. Szacowana wartość robót budowlanych, zgodnie z zawartą umową, wynosi 321 mln zł. Realizacja projektu na taką skalę wymaga nie tylko precyzyjnego planowania, ale także ścisłej kontroli nad postępami prac oraz rozliczeniami finansowymi. W tym celu do projektu zaangażowano konsorcjum firm odpowiedzialnych za nadzór inwestorski oraz kontrolę rozliczeń. Liderem konsorcjum jest firma Prokom Construction Sp. z o.o., a partnerem Ayesa Polska Sp. z o.o.

Finansowanie projektu: wsparcie z funduszy europejskich

Realizacja tak dużej inwestycji jak przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 wymaga znacznych nakładów finansowych, dlatego też kluczowe było pozyskanie dofinansowania z zewnętrznych źródeł, w tym przede wszystkim z funduszy europejskich. Pierwszym krokiem w tym kierunku było złożenie wniosku o dofinansowanie projektu. Województwo Śląskie złożyło taki wniosek 31 października 2023 r. w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027. Wniosek ten został pozytywnie rozpatrzony, a 17 kwietnia 2024 r. Zarząd Województwa Śląskiego wydał decyzję o dofinansowaniu zadania. Decyzja o dofinansowaniu projektu była przełomowym momentem w realizacji inwestycji. Całkowita wartość projektu wynosi 343 649 510,50 zł, z czego aż 292 102 083,93 zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Pozostała część, wynosząca 51 547 426,57 zł, stanowi wkład własny województwa śląskiego. Dofinansowanie z funduszy europejskich jest kluczowe dla pomyślnej realizacji projektu, umożliwia sfinansowanie kosztów robót budowlanych, a także nadzoru inwestorskiego oraz innych niezbędnych działań. Wsparcie UE podkreśla również znaczenie projektu na poziomie regionalnym jako inwestycji o strategicznym charakterze dla całego województwa śląskiego.

Podsumowanie

Przebudowa drogi nr 925 jest przykładem inwestycji, która z jednej strony integruje lokalne społeczności, a z drugiej staje się impulsem do dalszego rozwoju infrastrukturalnego województwa. Ostateczne zakończenie prac budowlanych i oddanie drogi do użytku planowane jest na drugi kwartał 2026 r. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 to inwestycja, która zmienia oblicze Śląska i stanowi wzór dla przyszłych projektów infrastrukturalnych w regionie.

Zadanie „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” powstało w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 – decyzja FESL.04.01-IZ.01-06CB/23. Wartość całkowita projektu wynosi: 343 649 510,50 zł, z czego wartość dofinansowania ze środków UE wynosi: 292 102 083,93 zł, wartość wkładu własnego – środki Województwa Śląskiego wynosi: 51 547 426,57 zł.

Przeczytaj również:

SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych

SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.