Kluczowy projekt infrastrukturalny na Śląsku. Historia przebudowy drogi wojewódzkiej nr 925
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925, od granicy miasta Ruda Śląska do granicy miasta Rybnik, to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych realizowanych na terenie woj. śląskiego przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Projekt ten, o ogromnym znaczeniu zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla regionalnej gospodarki, stanowi istotny element modernizacji systemu transportowego w regionie. Jego realizacja obejmuje wiele lat intensywnej pracy, od fazy planowania po wykonanie robót budowlanych.
Przedmiotowy odcinek pn. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 – do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” rozpoczyna się na granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska (na granicy z Mikołowem), a kończy na granicy miasta na prawach powiatu Rybnik (na granicy z miejscowością Przegędza). Inwestycja zlokalizowana jest na terenie gmin: Mikołów, Ornontowice, Orzesze oraz Czerwionka – Leszczyny w województwie śląskim, w powiecie rybnickim i mikołowskim. Droga przecina miejscowości Mikołów i Orzesze oraz wsie Ornontowice, Bełk, Stanowice i Przegędza. Długość odcinka podlegającego przebudowie wynosi 24 km.
Początki projektu: faza planowania i projektowania
Inicjatywa przebudowy DW 925 nabrała realnych kształtów 12 października 2015 r., kiedy podpisano umowę na prace projektowe z firmą Egis Polska Inżynieria Sp. z o.o., która zobowiązała się do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej. W ramach prac projektowych firma musiała sprostać wielu wyzwaniom, m.in. przygotować szczegółową dokumentację techniczną. Dokumentacja ta musiała spełniać liczne wymogi prawne i techniczne, a także uwzględniać wszelkie aspekty środowiskowe oraz społeczne związane z przebudową drogi. Ważnym elementem było także uzyskanie niezbędnych uzgodnień, pozwoleń i opinii od odpowiednich instytucji. Zakończenie tego procesu umożliwiło złożenie wniosku do Wojewody Śląskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Decyzja ZRID
Decyzja ZRID jest kluczowym dokumentem, który formalnie zezwala na rozpoczęcie prac budowlanych w ramach projektu. W przypadku przebudowy drogi wojewódzkiej nr 925 Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej 27 czerwca 2018 r. Decyzji tej nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Jednakże, mimo nadania rygoru natychmiastowej wykonalności, proces realizacji projektu napotkał na pewne trudności. Złożone odwołania od decyzji ZRID sprawiły, że postępowanie administracyjne przeciągnęło się w czasie. Na dzień 6 sierpnia 2024 r. decyzja ZRID w dalszym ciągu pozostała nieostateczna, co wskazuje na trwające postępowanie odwoławcze. Sytuacja ta pokazuje, jak złożony i czasochłonny może być proces realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych, które często muszą sprostać nie tylko wymaganiom technicznym, ale także wyzwaniom administracyjnym i prawnym.
Wybór wykonawcy
Mimo trwających postępowań administracyjnych władze województwa śląskiego kontynuowały prace przygotowawcze do realizacji robót budowlanych. Kluczowym momentem w tym procesie było rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na wykonawcę prac budowlanych. Postępowanie to zakończyło się 23 czerwca 2023 r., a najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Umowa na roboty budowlane została zawarta 17 lipca 2023 r., co stanowiło formalne rozpoczęcie prac budowlanych na drodze wojewódzkiej nr 925. Szacowana wartość robót budowlanych, zgodnie z zawartą umową, wynosi 321 mln zł. Realizacja projektu na taką skalę wymaga nie tylko precyzyjnego planowania, ale także ścisłej kontroli nad postępami prac oraz rozliczeniami finansowymi. W tym celu do projektu zaangażowano konsorcjum firm odpowiedzialnych za nadzór inwestorski oraz kontrolę rozliczeń. Liderem konsorcjum jest firma Prokom Construction Sp. z o.o., a partnerem Ayesa Polska Sp. z o.o.
Finansowanie projektu: wsparcie z funduszy europejskich
Realizacja tak dużej inwestycji jak przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 wymaga znacznych nakładów finansowych, dlatego też kluczowe było pozyskanie dofinansowania z zewnętrznych źródeł, w tym przede wszystkim z funduszy europejskich. Pierwszym krokiem w tym kierunku było złożenie wniosku o dofinansowanie projektu. Województwo Śląskie złożyło taki wniosek 31 października 2023 r. w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027. Wniosek ten został pozytywnie rozpatrzony, a 17 kwietnia 2024 r. Zarząd Województwa Śląskiego wydał decyzję o dofinansowaniu zadania. Decyzja o dofinansowaniu projektu była przełomowym momentem w realizacji inwestycji. Całkowita wartość projektu wynosi 343 649 510,50 zł, z czego aż 292 102 083,93 zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Pozostała część, wynosząca 51 547 426,57 zł, stanowi wkład własny województwa śląskiego. Dofinansowanie z funduszy europejskich jest kluczowe dla pomyślnej realizacji projektu, umożliwia sfinansowanie kosztów robót budowlanych, a także nadzoru inwestorskiego oraz innych niezbędnych działań. Wsparcie UE podkreśla również znaczenie projektu na poziomie regionalnym jako inwestycji o strategicznym charakterze dla całego województwa śląskiego.
Podsumowanie
Przebudowa drogi nr 925 jest przykładem inwestycji, która z jednej strony integruje lokalne społeczności, a z drugiej staje się impulsem do dalszego rozwoju infrastrukturalnego województwa. Ostateczne zakończenie prac budowlanych i oddanie drogi do użytku planowane jest na drugi kwartał 2026 r. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 to inwestycja, która zmienia oblicze Śląska i stanowi wzór dla przyszłych projektów infrastrukturalnych w regionie.
Zadanie „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” powstało w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 – decyzja FESL.04.01-IZ.01-06CB/23. Wartość całkowita projektu wynosi: 343 649 510,50 zł, z czego wartość dofinansowania ze środków UE wynosi: 292 102 083,93 zł, wartość wkładu własnego – środki Województwa Śląskiego wynosi: 51 547 426,57 zł.

Przeczytaj również:
SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”