Kluczowy projekt infrastrukturalny na Śląsku. Historia przebudowy drogi wojewódzkiej nr 925
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925, od granicy miasta Ruda Śląska do granicy miasta Rybnik, to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych realizowanych na terenie woj. śląskiego przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Projekt ten, o ogromnym znaczeniu zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla regionalnej gospodarki, stanowi istotny element modernizacji systemu transportowego w regionie. Jego realizacja obejmuje wiele lat intensywnej pracy, od fazy planowania po wykonanie robót budowlanych.
Przedmiotowy odcinek pn. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 – do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” rozpoczyna się na granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska (na granicy z Mikołowem), a kończy na granicy miasta na prawach powiatu Rybnik (na granicy z miejscowością Przegędza). Inwestycja zlokalizowana jest na terenie gmin: Mikołów, Ornontowice, Orzesze oraz Czerwionka – Leszczyny w województwie śląskim, w powiecie rybnickim i mikołowskim. Droga przecina miejscowości Mikołów i Orzesze oraz wsie Ornontowice, Bełk, Stanowice i Przegędza. Długość odcinka podlegającego przebudowie wynosi 24 km.
Początki projektu: faza planowania i projektowania
Inicjatywa przebudowy DW 925 nabrała realnych kształtów 12 października 2015 r., kiedy podpisano umowę na prace projektowe z firmą Egis Polska Inżynieria Sp. z o.o., która zobowiązała się do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej. W ramach prac projektowych firma musiała sprostać wielu wyzwaniom, m.in. przygotować szczegółową dokumentację techniczną. Dokumentacja ta musiała spełniać liczne wymogi prawne i techniczne, a także uwzględniać wszelkie aspekty środowiskowe oraz społeczne związane z przebudową drogi. Ważnym elementem było także uzyskanie niezbędnych uzgodnień, pozwoleń i opinii od odpowiednich instytucji. Zakończenie tego procesu umożliwiło złożenie wniosku do Wojewody Śląskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Decyzja ZRID
Decyzja ZRID jest kluczowym dokumentem, który formalnie zezwala na rozpoczęcie prac budowlanych w ramach projektu. W przypadku przebudowy drogi wojewódzkiej nr 925 Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej 27 czerwca 2018 r. Decyzji tej nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Jednakże, mimo nadania rygoru natychmiastowej wykonalności, proces realizacji projektu napotkał na pewne trudności. Złożone odwołania od decyzji ZRID sprawiły, że postępowanie administracyjne przeciągnęło się w czasie. Na dzień 6 sierpnia 2024 r. decyzja ZRID w dalszym ciągu pozostała nieostateczna, co wskazuje na trwające postępowanie odwoławcze. Sytuacja ta pokazuje, jak złożony i czasochłonny może być proces realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych, które często muszą sprostać nie tylko wymaganiom technicznym, ale także wyzwaniom administracyjnym i prawnym.
Wybór wykonawcy
Mimo trwających postępowań administracyjnych władze województwa śląskiego kontynuowały prace przygotowawcze do realizacji robót budowlanych. Kluczowym momentem w tym procesie było rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na wykonawcę prac budowlanych. Postępowanie to zakończyło się 23 czerwca 2023 r., a najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Umowa na roboty budowlane została zawarta 17 lipca 2023 r., co stanowiło formalne rozpoczęcie prac budowlanych na drodze wojewódzkiej nr 925. Szacowana wartość robót budowlanych, zgodnie z zawartą umową, wynosi 321 mln zł. Realizacja projektu na taką skalę wymaga nie tylko precyzyjnego planowania, ale także ścisłej kontroli nad postępami prac oraz rozliczeniami finansowymi. W tym celu do projektu zaangażowano konsorcjum firm odpowiedzialnych za nadzór inwestorski oraz kontrolę rozliczeń. Liderem konsorcjum jest firma Prokom Construction Sp. z o.o., a partnerem Ayesa Polska Sp. z o.o.
Finansowanie projektu: wsparcie z funduszy europejskich
Realizacja tak dużej inwestycji jak przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 wymaga znacznych nakładów finansowych, dlatego też kluczowe było pozyskanie dofinansowania z zewnętrznych źródeł, w tym przede wszystkim z funduszy europejskich. Pierwszym krokiem w tym kierunku było złożenie wniosku o dofinansowanie projektu. Województwo Śląskie złożyło taki wniosek 31 października 2023 r. w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027. Wniosek ten został pozytywnie rozpatrzony, a 17 kwietnia 2024 r. Zarząd Województwa Śląskiego wydał decyzję o dofinansowaniu zadania. Decyzja o dofinansowaniu projektu była przełomowym momentem w realizacji inwestycji. Całkowita wartość projektu wynosi 343 649 510,50 zł, z czego aż 292 102 083,93 zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Pozostała część, wynosząca 51 547 426,57 zł, stanowi wkład własny województwa śląskiego. Dofinansowanie z funduszy europejskich jest kluczowe dla pomyślnej realizacji projektu, umożliwia sfinansowanie kosztów robót budowlanych, a także nadzoru inwestorskiego oraz innych niezbędnych działań. Wsparcie UE podkreśla również znaczenie projektu na poziomie regionalnym jako inwestycji o strategicznym charakterze dla całego województwa śląskiego.
Podsumowanie
Przebudowa drogi nr 925 jest przykładem inwestycji, która z jednej strony integruje lokalne społeczności, a z drugiej staje się impulsem do dalszego rozwoju infrastrukturalnego województwa. Ostateczne zakończenie prac budowlanych i oddanie drogi do użytku planowane jest na drugi kwartał 2026 r. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 to inwestycja, która zmienia oblicze Śląska i stanowi wzór dla przyszłych projektów infrastrukturalnych w regionie.
Zadanie „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” powstało w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 – decyzja FESL.04.01-IZ.01-06CB/23. Wartość całkowita projektu wynosi: 343 649 510,50 zł, z czego wartość dofinansowania ze środków UE wynosi: 292 102 083,93 zł, wartość wkładu własnego – środki Województwa Śląskiego wynosi: 51 547 426,57 zł.
Przeczytaj również:
SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Artykuł dotyczy mineralnego kruszywa trójtlenkowego (MTA). Omówiono jego skład, właściwości, a także szerokie zastosowanie kliniczne – od pokrycia miazgi po leczenie perforacji korzenia. MTA jest szczególnie cenione za swoje właściwości uszczelniające i zdolność wspierania regeneracji tkanek. Przedstawiono również dane naukowe na temat liczby publikacji dotyczących MTA, z podziałem na kraje i instytucje badawcze, oraz wskazano na rosnące zainteresowanie tym materiałem. Szeroko pojęte kruszywa...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...