Kluczowy projekt infrastrukturalny na Śląsku. Historia przebudowy drogi wojewódzkiej nr 925
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925, od granicy miasta Ruda Śląska do granicy miasta Rybnik, to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych realizowanych na terenie woj. śląskiego przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Projekt ten, o ogromnym znaczeniu zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla regionalnej gospodarki, stanowi istotny element modernizacji systemu transportowego w regionie. Jego realizacja obejmuje wiele lat intensywnej pracy, od fazy planowania po wykonanie robót budowlanych.
Przedmiotowy odcinek pn. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 – do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” rozpoczyna się na granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska (na granicy z Mikołowem), a kończy na granicy miasta na prawach powiatu Rybnik (na granicy z miejscowością Przegędza). Inwestycja zlokalizowana jest na terenie gmin: Mikołów, Ornontowice, Orzesze oraz Czerwionka – Leszczyny w województwie śląskim, w powiecie rybnickim i mikołowskim. Droga przecina miejscowości Mikołów i Orzesze oraz wsie Ornontowice, Bełk, Stanowice i Przegędza. Długość odcinka podlegającego przebudowie wynosi 24 km.
Początki projektu: faza planowania i projektowania
Inicjatywa przebudowy DW 925 nabrała realnych kształtów 12 października 2015 r., kiedy podpisano umowę na prace projektowe z firmą Egis Polska Inżynieria Sp. z o.o., która zobowiązała się do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej. W ramach prac projektowych firma musiała sprostać wielu wyzwaniom, m.in. przygotować szczegółową dokumentację techniczną. Dokumentacja ta musiała spełniać liczne wymogi prawne i techniczne, a także uwzględniać wszelkie aspekty środowiskowe oraz społeczne związane z przebudową drogi. Ważnym elementem było także uzyskanie niezbędnych uzgodnień, pozwoleń i opinii od odpowiednich instytucji. Zakończenie tego procesu umożliwiło złożenie wniosku do Wojewody Śląskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Decyzja ZRID
Decyzja ZRID jest kluczowym dokumentem, który formalnie zezwala na rozpoczęcie prac budowlanych w ramach projektu. W przypadku przebudowy drogi wojewódzkiej nr 925 Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej 27 czerwca 2018 r. Decyzji tej nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Jednakże, mimo nadania rygoru natychmiastowej wykonalności, proces realizacji projektu napotkał na pewne trudności. Złożone odwołania od decyzji ZRID sprawiły, że postępowanie administracyjne przeciągnęło się w czasie. Na dzień 6 sierpnia 2024 r. decyzja ZRID w dalszym ciągu pozostała nieostateczna, co wskazuje na trwające postępowanie odwoławcze. Sytuacja ta pokazuje, jak złożony i czasochłonny może być proces realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych, które często muszą sprostać nie tylko wymaganiom technicznym, ale także wyzwaniom administracyjnym i prawnym.
Wybór wykonawcy
Mimo trwających postępowań administracyjnych władze województwa śląskiego kontynuowały prace przygotowawcze do realizacji robót budowlanych. Kluczowym momentem w tym procesie było rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na wykonawcę prac budowlanych. Postępowanie to zakończyło się 23 czerwca 2023 r., a najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Umowa na roboty budowlane została zawarta 17 lipca 2023 r., co stanowiło formalne rozpoczęcie prac budowlanych na drodze wojewódzkiej nr 925. Szacowana wartość robót budowlanych, zgodnie z zawartą umową, wynosi 321 mln zł. Realizacja projektu na taką skalę wymaga nie tylko precyzyjnego planowania, ale także ścisłej kontroli nad postępami prac oraz rozliczeniami finansowymi. W tym celu do projektu zaangażowano konsorcjum firm odpowiedzialnych za nadzór inwestorski oraz kontrolę rozliczeń. Liderem konsorcjum jest firma Prokom Construction Sp. z o.o., a partnerem Ayesa Polska Sp. z o.o.
Finansowanie projektu: wsparcie z funduszy europejskich
Realizacja tak dużej inwestycji jak przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 wymaga znacznych nakładów finansowych, dlatego też kluczowe było pozyskanie dofinansowania z zewnętrznych źródeł, w tym przede wszystkim z funduszy europejskich. Pierwszym krokiem w tym kierunku było złożenie wniosku o dofinansowanie projektu. Województwo Śląskie złożyło taki wniosek 31 października 2023 r. w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027. Wniosek ten został pozytywnie rozpatrzony, a 17 kwietnia 2024 r. Zarząd Województwa Śląskiego wydał decyzję o dofinansowaniu zadania. Decyzja o dofinansowaniu projektu była przełomowym momentem w realizacji inwestycji. Całkowita wartość projektu wynosi 343 649 510,50 zł, z czego aż 292 102 083,93 zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Pozostała część, wynosząca 51 547 426,57 zł, stanowi wkład własny województwa śląskiego. Dofinansowanie z funduszy europejskich jest kluczowe dla pomyślnej realizacji projektu, umożliwia sfinansowanie kosztów robót budowlanych, a także nadzoru inwestorskiego oraz innych niezbędnych działań. Wsparcie UE podkreśla również znaczenie projektu na poziomie regionalnym jako inwestycji o strategicznym charakterze dla całego województwa śląskiego.
Podsumowanie
Przebudowa drogi nr 925 jest przykładem inwestycji, która z jednej strony integruje lokalne społeczności, a z drugiej staje się impulsem do dalszego rozwoju infrastrukturalnego województwa. Ostateczne zakończenie prac budowlanych i oddanie drogi do użytku planowane jest na drugi kwartał 2026 r. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 to inwestycja, która zmienia oblicze Śląska i stanowi wzór dla przyszłych projektów infrastrukturalnych w regionie.
Zadanie „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” powstało w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 – decyzja FESL.04.01-IZ.01-06CB/23. Wartość całkowita projektu wynosi: 343 649 510,50 zł, z czego wartość dofinansowania ze środków UE wynosi: 292 102 083,93 zł, wartość wkładu własnego – środki Województwa Śląskiego wynosi: 51 547 426,57 zł.

Przeczytaj również:
SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...