Jest projekt budowy nowego mostu w Głuchołazach
Jest gotowa dokumentacja projektowa dla budowy nowego mostu w Głuchołazach nad Białą Głuchołaską. Poprzednio budowany obiekt oraz obiekt tymczasowy zniszczyła powódź we wrześniu ubiegłego roku. Nowa przeprawa będzie bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości. Dziś złożyliśmy do Ministra Rozwoju i Technologii wniosek o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tego obiektu.

Szczegóły umowy na dokumentację projektową
Umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej podpisano 3 lutego br. Przewidywała ona przygotowanie do końca marca br. projektu budowy nowego obiektu mostowego, zgodnie z warunkami administratora rzeki (tj. PGW Wody Polskie), rekomendacjami Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDIM) oraz wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Projekt nowej przeprawy na Białej Głuchołaskiej w ciągu drogi krajowej nr 40 przewiduje budowę obiektu jednoprzęsłowego. Tym samym uwzględnia postulaty w zakresie obiektu bez podpór w korycie rzeki, które zgłaszane były przez samorządowców i mieszkańców po powodzi. Nowy obiekt w Głuchołazach będzie mostem łukowym, żelbetowym o długości 52 m i szerokość 17 m z dwoma pasami ruchu i chodnikami.
Most zgodny z nowymi wytycznymi
Wcześniejszy budowany obiekt (zniszczony w trakcie powodzi) był projektowany tak, żeby znieść przepływy wody, jakie przyniosła powódź z 1997 roku. Jednak podczas powodzi we wrześniu 2024 roku były one niemal dwukrotnie wyższe. Wodowskaz w Mikulovicach (po stronie czeskiej) w 1997 roku wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s, a w 2024 roku wskazał przepływ na poziomie 430 m3/s, co przełożyło się na wyższy o ok. 1,5 m poziom rzeki w Głuchołazach w stosunku do poziomu z 1997 roku.
Nowy most będzie jednoprzęsłowy, obiekt zapewniać będzie przepływ wody na poziomie z września 2024 r. i nie zostanie zerwany nawet w sytuacji, gdy woda przepływać będzie nad nim.
Harmonogram prac:
- marzec 2025 r. – wszczęcie postępowanie administracyjnego przez PGW Wody Polskie dla zmiany pozwolenia wodnoprawnego – decyzję uzyskano,
- 7 kwietnia 2025 r. – złożenie wniosku o zmianę decyzji ZRID,
- realizacja robót w latach 2025-2026.
Pierwsze prace rozpoczęły się zaraz po powodzi
Usuwanie skutków powodzi rozpoczęto, gdy opadły wody powodziowe. Dotychczas w województwie opolskim zrealizowano 59 zadań utrzymaniowych. Wśród tych zadań14 zadań doraźnych – m.in. budowa mostu tymczasowego w Głuchołazach na DK40. Łączna wartość tych prac wyniosła ok. 10,7 mln zł.
Kolejne zadania przed nami
Od początku tego roku trwają prace związane z usuwaniem skutków powodzi. Do końca czerwca zrealizujemy kolejnych blisko 70 zadań utrzymaniowych o wartości blisko 5 mln zł. Będzie to m.in. naprawa uszkodzonych elementów pasa drogowego oraz uszkodzonej nawierzchni, odmulanie rowów i przepustów, oczyszczanie elementów kanalizacji deszczowej, czy uzupełnianie ubytków skarp, poboczy i umocnień. Te zadania zrealizowane będą w ciągu wielu odcinków dróg krajowych, w tym:
- DK38 – Głubczyce, Mokre-Kolonia, Pietrowice Głubczyckie, Grobniki, Pietrowice,
- DK39 – Łukowice Brzeskie, Brzeg,
- DK40 – Mochów, Głogówek, Charbielin, Wierzbiec, Prudnik, Nowy Browiniec, Łąka Prudnicka, Lubrza,
- DK41 – Wyszków Śląski, Niwnica, Wierzbięcice, Piorunkowice, Rudziczka, Niemysłowice, Prudnik, Trzebina, obwodnica Nysy,
- DK45 – Polska Cerekiew, Stradunia, Żużela, Krapkowice, Długomiłowice,
- DK46 – Kamienica, Paczków, Sidzina, Malerzowice Wielkie, Ścibórz, Otmuchów, Niemodlin,
- DK94 – Skorogoszcz.
Przeczytaj również:
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Odbiór nawierzchni asfaltowych w pigułce „Must-know” każdego inwestora
W niniejszym wydaniu magazynu mamy dla Was, Drodzy Czytelnicy, małą-wielką niespodziankę: checklistę badań odbiorowych mieszanek mineralno-asfaltowych i nawierzchni. Bardzo przydatne narzędzie, zwłaszcza dla osób będących na progu swojej pracy zawodowej jako inspektor nadzoru (a i „starym wyjadaczom” czasem też może się przydać). (Checklista do pobrania na końcu artykułu!) Lista zawiera wykaz najpopularniejszych i najważniejszych parametrów odbiorowych wraz z aktualną metodyką badawczą dla ic...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...