GDDKiA udostępniła Opis potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych
Opis potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych to dokument, który został wypracowany przez Zespół tunelowy działający od 2021 roku w GDDKiA. Od dzisiaj jest publicznie dostępny i każdy może się z nim zapoznać. Do końca września br. czekamy na opinie branży wykonawczej, projektantów i wszystkich innych podmiotów oraz specjalistów, którzy mogą zgłaszać swoje uwagi za pomocą formularza dostępnego na stronie GDDKiA.
Dokument dotyczy m.in. orientacyjnych danych geometrycznych tunelu, uwarunkowań geotechnicznych i hydrogeologicznych, trwałości tunelu jako obiektu inżynierskiego czy wykorzystywanych materiałów. Uwzględnia również m.in. wymagania podstawowe dla budynków technicznych i centrów zarządzania tunelem, kwestie oświetlenia, wentylacji, monitoringu, sterowania ruchem oraz sygnalizacji pożarowej.
Uwagi do Opisu potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych można zgłaszać za pośrednictwem formularza – TUTAJ.
Tunele drogowe w Polsce
Na drogach krajowych ma być docelowo 17 tuneli o łącznej długości ponad 25 km. Cztery są już gotowe, w tym tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, tunel na Zakopiance, oddany 30 czerwca br. tunel w Świnoujściu oraz tunel w ciągu drogi ekspresowej S1 w Lalikach (woj. śląskie), z którego kierowcy korzystają od 2010 roku.
Jak informuje GDDKiA, kolejne siedem jest w realizacji, natomiast sześć w przygotowaniu (w tym najdłuższy 5-kilometrowy tunel na S6 w rejonie Szczecina). Pokazuje to, że GDDKiA posiada już pewne doświadczenia w realizacji inwestycji tunelowych, ale równocześnie dalej ma przed sobą kolejne wyzwania. Kluczowe jest zatem wykorzystanie zgromadzonej już wiedzy w celu wypracowania jednolitych wymagań projektowania tuneli. To jedno z głównych zadań postawionych przed Zespołem tunelowym GDDKiA.
Tunele użytkowane (trzy o łącznej długości 6,6 km):
- S7 Lubień – Rabka-Zdrój – 2085 m,
- S2 Południowa Obwodnica Warszawy – 2335 m,
- S1 Szare – Laliki – 678 m,
- DK93 w Świnoujściu – 1480 m.
Tunele w budowie (osiem o łącznej długości 7,8 km):
- S3 Bolków – Kamienna Góra – 2300 i 320 m,
- S1 Przybędza – Milówka – 984 i 834 m,
- S19 Rzeszów – Babica – 2250 m,
- S52 Północna Obwodnica Krakowa – 653 i 496 m.
Tunele w przygotowaniu (sześć o łącznej długości 11,3 km):
- S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina – 5000 m,
- DK79 Zabierzów – 317 m,
- S19 Jawornik – Domaradz – 2910 i 960 m,
- S7 Kiełpin – Warszawa – 1122 i 1000 m.
Jednolite i przejrzyste wymagania poddane wszechstronnym konsultacjom
Efektem prac specjalistów GDDKiA zajmujących się praktyczną realizacją i przygotowaniem inwestycji tunelowych jest Opis potrzeb i wymagań dla tuneli drogowych. Dokument ten określa wymagania – między innymi w zakresie systemu wentylacji, systemów przeciwpożarowych, drążenia, systemów sterowania ruchem oraz nawierzchni. Przyjęcie jednolitych wymagań pozwoli na opracowanie optymalnych projektów tuneli w oparciu o zdobyte doświadczenia i aktualną wiedzę techniczną.
Tunele będą projektowane finalnie przez specjalistyczne biura projektowe i budowane przez wykonawców inwestycji. Wymagania powinny być przede wszystkim jasne i czytelne, co w efekcie przełoży się na bezpieczne, nowoczesne i wykonane w sposób optymalny tunele drogowe. Dlatego bardzo ważne jest dla nas poznanie opinii branży projektowej, wykonawczej, ale również wszelkich innych podmiotów, specjalistów oraz przedstawicieli świata nauki.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...