GDDKiA udostępniła Opis potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych
Opis potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych to dokument, który został wypracowany przez Zespół tunelowy działający od 2021 roku w GDDKiA. Od dzisiaj jest publicznie dostępny i każdy może się z nim zapoznać. Do końca września br. czekamy na opinie branży wykonawczej, projektantów i wszystkich innych podmiotów oraz specjalistów, którzy mogą zgłaszać swoje uwagi za pomocą formularza dostępnego na stronie GDDKiA.

Dokument dotyczy m.in. orientacyjnych danych geometrycznych tunelu, uwarunkowań geotechnicznych i hydrogeologicznych, trwałości tunelu jako obiektu inżynierskiego czy wykorzystywanych materiałów. Uwzględnia również m.in. wymagania podstawowe dla budynków technicznych i centrów zarządzania tunelem, kwestie oświetlenia, wentylacji, monitoringu, sterowania ruchem oraz sygnalizacji pożarowej.
Uwagi do Opisu potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych można zgłaszać za pośrednictwem formularza – TUTAJ.
Tunele drogowe w Polsce
Na drogach krajowych ma być docelowo 17 tuneli o łącznej długości ponad 25 km. Cztery są już gotowe, w tym tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, tunel na Zakopiance, oddany 30 czerwca br. tunel w Świnoujściu oraz tunel w ciągu drogi ekspresowej S1 w Lalikach (woj. śląskie), z którego kierowcy korzystają od 2010 roku.
Jak informuje GDDKiA, kolejne siedem jest w realizacji, natomiast sześć w przygotowaniu (w tym najdłuższy 5-kilometrowy tunel na S6 w rejonie Szczecina). Pokazuje to, że GDDKiA posiada już pewne doświadczenia w realizacji inwestycji tunelowych, ale równocześnie dalej ma przed sobą kolejne wyzwania. Kluczowe jest zatem wykorzystanie zgromadzonej już wiedzy w celu wypracowania jednolitych wymagań projektowania tuneli. To jedno z głównych zadań postawionych przed Zespołem tunelowym GDDKiA.
Tunele użytkowane (trzy o łącznej długości 6,6 km):
- S7 Lubień – Rabka-Zdrój – 2085 m,
- S2 Południowa Obwodnica Warszawy – 2335 m,
- S1 Szare – Laliki – 678 m,
- DK93 w Świnoujściu – 1480 m.
Tunele w budowie (osiem o łącznej długości 7,8 km):
- S3 Bolków – Kamienna Góra – 2300 i 320 m,
- S1 Przybędza – Milówka – 984 i 834 m,
- S19 Rzeszów – Babica – 2250 m,
- S52 Północna Obwodnica Krakowa – 653 i 496 m.
Tunele w przygotowaniu (sześć o łącznej długości 11,3 km):
- S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina – 5000 m,
- DK79 Zabierzów – 317 m,
- S19 Jawornik – Domaradz – 2910 i 960 m,
- S7 Kiełpin – Warszawa – 1122 i 1000 m.
Jednolite i przejrzyste wymagania poddane wszechstronnym konsultacjom
Efektem prac specjalistów GDDKiA zajmujących się praktyczną realizacją i przygotowaniem inwestycji tunelowych jest Opis potrzeb i wymagań dla tuneli drogowych. Dokument ten określa wymagania – między innymi w zakresie systemu wentylacji, systemów przeciwpożarowych, drążenia, systemów sterowania ruchem oraz nawierzchni. Przyjęcie jednolitych wymagań pozwoli na opracowanie optymalnych projektów tuneli w oparciu o zdobyte doświadczenia i aktualną wiedzę techniczną.
Tunele będą projektowane finalnie przez specjalistyczne biura projektowe i budowane przez wykonawców inwestycji. Wymagania powinny być przede wszystkim jasne i czytelne, co w efekcie przełoży się na bezpieczne, nowoczesne i wykonane w sposób optymalny tunele drogowe. Dlatego bardzo ważne jest dla nas poznanie opinii branży projektowej, wykonawczej, ale również wszelkich innych podmiotów, specjalistów oraz przedstawicieli świata nauki.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”