Reklama

GDDKiA udostępniła Opis potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych

Opis potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych to dokument, który został wypracowany przez Zespół tunelowy działający od 2021 roku w GDDKiA. Od dzisiaj jest publicznie dostępny i każdy może się z nim zapoznać. Do końca września br. czekamy na opinie branży wykonawczej, projektantów i wszystkich innych podmiotów oraz specjalistów, którzy mogą zgłaszać swoje uwagi za pomocą formularza dostępnego na stronie GDDKiA.

GDDKiA udostępniła Opis potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych

Dokument dotyczy m.in. orientacyjnych danych geometrycznych tunelu, uwarunkowań geotechnicznych i hydrogeologicznych, trwałości tunelu jako obiektu inżynierskiego czy wykorzystywanych materiałów. Uwzględnia również m.in. wymagania podstawowe dla budynków technicznych i centrów zarządzania tunelem, kwestie oświetlenia, wentylacji, monitoringu, sterowania ruchem oraz sygnalizacji pożarowej.

Uwagi do Opisu potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych można zgłaszać za pośrednictwem formularza – TUTAJ.

Tunele drogowe w Polsce

Na drogach krajowych ma być docelowo 17 tuneli o łącznej długości ponad 25 km. Cztery są już gotowe, w tym tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, tunel na Zakopiance, oddany 30 czerwca br. tunel w Świnoujściu oraz tunel w ciągu drogi ekspresowej S1 w Lalikach (woj. śląskie), z którego kierowcy korzystają od 2010 roku.  

Jak informuje GDDKiA, kolejne siedem jest w realizacji, natomiast sześć w przygotowaniu (w tym najdłuższy 5-kilometrowy tunel na S6 w rejonie Szczecina). Pokazuje to, że GDDKiA posiada już pewne doświadczenia w realizacji inwestycji tunelowych, ale równocześnie dalej ma przed sobą kolejne wyzwania. Kluczowe jest zatem wykorzystanie zgromadzonej już wiedzy w celu wypracowania jednolitych wymagań projektowania tuneli. To jedno z głównych zadań postawionych przed Zespołem tunelowym GDDKiA. 

Tunele użytkowane (trzy o łącznej długości 6,6 km): 

  • S7 Lubień – Rabka-Zdrój – 2085 m,  
  • S2 Południowa Obwodnica Warszawy – 2335 m,  
  • S1 Szare – Laliki – 678 m, 
  • DK93 w Świnoujściu – 1480 m.

Tunele w budowie (osiem o łącznej długości 7,8 km):  

  • S3 Bolków – Kamienna Góra – 2300 i 320 m,  
  • S1 Przybędza – Milówka – 984 i 834 m,  
  • S19 Rzeszów – Babica – 2250 m,  
  • S52 Północna Obwodnica Krakowa – 653 i 496 m.  

Tunele w przygotowaniu (sześć o łącznej długości 11,3 km):  

  • S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina – 5000 m,  
  • DK79 Zabierzów – 317 m,  
  • S19 Jawornik – Domaradz – 2910 i 960 m,  
  • S7 Kiełpin – Warszawa – 1122 i 1000 m. 

Jednolite i przejrzyste wymagania poddane wszechstronnym konsultacjom

Efektem prac specjalistów GDDKiA zajmujących się praktyczną realizacją i przygotowaniem inwestycji tunelowych jest Opis potrzeb i wymagań dla tuneli drogowych. Dokument ten określa wymagania – między innymi w zakresie systemu wentylacji, systemów przeciwpożarowych, drążenia, systemów sterowania ruchem oraz nawierzchni. Przyjęcie jednolitych wymagań pozwoli na opracowanie optymalnych projektów tuneli w oparciu o zdobyte doświadczenia i aktualną wiedzę techniczną.  

Tunele będą projektowane finalnie przez specjalistyczne biura projektowe i budowane przez wykonawców inwestycji. Wymagania powinny być przede wszystkim jasne i czytelne, co w efekcie przełoży się na bezpieczne, nowoczesne i wykonane w sposób optymalny tunele drogowe. Dlatego bardzo ważne jest dla nas poznanie opinii branży projektowej, wykonawczej, ale również wszelkich innych podmiotów, specjalistów oraz przedstawicieli świata nauki. 

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.