V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”
10-12 marca 2025 r. odbyła się jubileuszowa, piąta edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej, skupiona na nowoczesnych rozwiązaniach w zakresie materiałów, surowców i technologii wykorzystywanych w budownictwie drogowym oraz przemyśle kruszywowym. Wydarzenie zgromadziło szerokie grono ekspertów, naukowców i praktyków z sektora drogowego i kruszywowego, a także przedstawicieli instytucji publicznych, dla których jakość i efektywne zarządzanie surowcami mineralnymi stanowią kluczowe wyzwania. Konferencja była nie tylko okazją do prezentacji najnowszych badań i technologii, ale także platformą do wymiany doświadczeń i dyskusji nad przyszłością rynku kruszyw oraz ich zastosowania w infrastrukturze drogowej.
Wykorzystanie krajowych kruszyw w budowie i utrzymaniu dróg
Konferencję rozpoczęła sesja moderowana przez Daniela Saramaka (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie), podczas której omówiono zagadnienia związane z jakością i przydatnością krajowych kruszyw w drogownictwie. Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska) zaprezentował mechanizm korozji kruszywa bazaltowego, natomiast Szymon Węgliński (Politechnika Poznańska) przedstawili metody oceny przydatności kruszyw alternatywnych. Zbigniew Tabor i Ewa Wilk (Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach) przybliżyli regionalne różnice w wymaganiach dotyczących nawierzchni o różnych obciążeniach.
Debata: Perspektywy wykorzystywania kruszyw w inwestycjach samorządowych i krajowych
Podczas debaty, moderowanej przez Agatę Stempkowską (AGH), dyskutowano o przyszłości branży kruszywowej w kontekście rozwoju infrastruktury drogowej. Dyskutowano o dostępności surowców, regulacjach prawnych oraz wyzwaniach związanych z zapewnieniem odpowiedniej jakości materiałów stosowanych w budowie i utrzymaniu dróg. W debacie udział wzięli Jarosław Kasprzyk, Zastępca Dyrektora ds. Utrzymania Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Wiesław Kozioł z Sieci Badawczej Łukasiewicz-Warszawskiego Instytutu Technologicznego, Łukasz Machniak z Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Polskiego Związku Producentów Kruszyw, a także Zbigniew Tabor, Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Kopalnie kruszyw – nowoczesne technologie, optymalizacja procesów, regulacje prawne
Podczas tej sesji, którą prowadziła Agata Stempkowska (AGH), omówiono cyfrowe narzędzia wspierające logistykę i zakupy kruszyw oraz nowoczesne metody zarządzania procesami wydobywczymi. Tomasz Krakowski (Schuettflix Polska) zaprezentował cyfrowe wsparcie w logistyce kruszyw, a Daniel Saramak (AGH) omówił praktyczne zastosowania statystyki w branży kruszywowej. Maciej Gurgul (Kopalnie Porfiru i Diabazu) przedstawił komplementarną ofertę dla nowoczesnej infrastruktury, natomiast Daniel Brzozowski (Labor Aquila) scharakteryzował wymagania i rzeczywistość w odniesieniu do kruszyw wykorzystywanych w drogownictwie.
Szerokie Horyzonty
Wojciech Naworyta (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) w swoim wystąpieniu „Polemicznie o nieoczywistych skutkach działalności wydobywczej” zwrócił uwagę na mniej oczywiste aspekty eksploatacji złóż kruszyw i ich wpływ na środowisko, gospodarkę oraz społeczności lokalne.
Wskazał na znaczenie odpowiedniego planowania i regulacji prawnych, które mogą minimalizować negatywne skutki wydobycia, jednocześnie podkreślając rolę nowoczesnych technologii i innowacyjnych rozwiązań w zrównoważonym rozwoju sektora górniczego.
Materiały i surowce wykorzystywane przy budowie infrastruktury drogowej
Sesja V, moderowana przez Grzegorza Mazurka (Politechnika Świętokrzyska), dotyczyła innowacyjnych materiałów stosowanych w drogownictwie. Przemysław Buczyński (Politechnika Świętokrzyska) omówił wykorzystanie kruszyw w recyklingu głębokim na zimno z asfaltem spienionym, natomiast Maciej Skowroński (BARTER S.A.) zaprezentował możliwości zastosowania LNG do zasilania wytwórni mas bitumicznych. Wojciech Sorociak (Politechnika Śląska, ORLEN Asfalt) przedstawił rolę destruktu asfaltowego w produkcji kruszyw, zwracając uwagę na jego znaczenie w kontekście gospodarki o obiegu zamkniętym.
Nawierzchnie drogowe – zastosowanie wybranych materiałów i technologii
Na zakończenie konferencji uczestnicy mieli okazję zapoznać się z nowoczesnymi rozwiązaniami stosowanymi w nawierzchniach drogowych. Przemysław Buczyński (Politechnika Świętokrzyska) poprowadził sesję, w której eksperci przedstawili innowacyjne technologie poprawiające trwałość i ekologiczność dróg. Marcin Grygierek (Politechnika Śląska) zaprezentował nowoczesne metody pomiaru zachowania się warstw nawierzchni, podkreślając ich znaczenie dla oceny jakości konstrukcji drogowych. Grzegorz Mazurek (Politechnika Świętokrzyska) skupił się na możliwościach wykorzystania plastomeru odpadowego w asfaltach, wskazując na jego wpływ na poprawę właściwości mieszanki mineralno-asfaltowej. Z kolei Agnieszka Kędzierska (PSWNA) przedstawiła koncepcję nawierzchni SMA 16 JENA, które łączą trwałość z ekologicznymi aspektami budowy dróg.
Ekspert drogowo-kruszywowy
Podczas tegorocznej edycji konferencji tytuły Ekspertów Drogowo- -Kruszywowych otrzymali Łukasz Machniak oraz Zbigniew Tabor. Łukasz Machniak został wyróżniony za osiągnięcia naukowe i eksperckie w dziedzinie kruszyw oraz zaangażowanie w analizę rynku i podnoszenie standardów jakościowych w budownictwie drogowym. Jego działalność w Polskim Związku Producentów Kruszyw wspiera strategiczne decyzje producentów i zarządców infrastruktury. Zbigniew Tabor otrzymał tytuł za modernizację zarządzania infrastrukturą drogową i wprowadzenie nowoczesnych standardów w budownictwie drogowym. Jako Dyrektor ZDW Katowice wdrożył innowacyjne systemy badań nawierzchni oraz poprawił jakość i trwałość dróg wojewódzkich.
Obaj laureaci mają znaczący wpływ na rozwój sektora drogowo-kruszywowego, wyznaczając kierunki jego dalszej modernizacji.
Dziękujemy
Tegoroczna edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej okazała się dużym sukcesem, o czym świadczy zarówno liczny udział uczestników, jak i ożywione dyskusje oraz pytania kierowane do prelegentów. Wydarzenie po raz kolejny potwierdziło swoją wartość jako platforma wymiany wiedzy i doświadczeń między środowiskiem akademickim a praktykami z branży drogowej i kruszywowej. Nieustannie rosnące zainteresowanie konferencją dowodzi,
że tematyka materiałów, surowców i technologii w infrastrukturze drogowej jest kluczowa dla dalszego rozwoju sektora. Dziękujemy wszystkim partnerom, uczestnikom i prelegentom za zaangażowanie oraz inspirujące wystąpienia.
Już dziś zapraszamy na kolejną edycję, która odbędzie się w 9-11 marca 2026 r!
Tekst: Joanna Glapińska-Goj
Fot. K. Piątek
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
W artykule przedstawiono doświadczenia z wykonania i eksploatacji odcinka warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3, w której użyto granulatu asfaltowego. Dodatek granulatu dozowano metodą na zimno w ilości 15%. Pozyskano go w wyniku selektywnego frezowania istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki SMA. Wykonany odcinek potwierdza możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego nie tylko w warstwach podbudowy i wiążącej, ale również w warstwach ścieralnych. Obowiązujące wymagania w s...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...