Reklama

Szkolenie dla projektantów i technologów drogowych 2023

28 marca 2023 r. w Warszawie odbyły się w warsztaty szkoleniowe dla projektantów i technologów infrastruktury drogowej. Celem warsztatów jest omówienie zmian wprowadzonych przez GDDKiA w przepisach technicznych związanych z materiałami stosowanymi w budowie infrastruktury.

W warsztatach zorganizowanych przez Stowarzyszenie Producentów Cementu wzięło udział blisko 200 uczestników. Warsztaty otworzyli: Krzysztof Kieres (przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu), Zbigniew Kotlarek (prezes Polskiego Kongresu Drogowego) oraz Maciej Gruszczyński (dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce). Warsztaty podzielono na 3 części. W pierwszej części, wprowadzającej, przedstawiono informacje ogólne, w kolejnej omówiono składniki betonu nawierzchniowego, a w ostatniej, przytoczono konkretne przykłady realizacji nawierzchni betonowych. Pierwszy referat pt. „Beton jako trwały i innowacyjny materiał w budownictwie” przedstawił prof. Zbigniew Giergiczny. Następnie prof. Jan Deja uzasadnił, że budowa dróg z nawierzchniami z betonu cementowego absolutnie wpisuje się w Gospodarkę o Obiegu Zamkniętym i gospodarkę niskoemisyjną. Sebastian Witczak, dyrektor ds. technicznych TPA omówił zmiany, jakie zaszły w dokumencie opublikowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad „WWIORB – Beton konstrukcyjny w drogowych obiektach inżynierskich, nawierzchnia z betonu cementowego. Dr Łukasz Machniak, dyrektor Polskiego Związku Producentów Kruszyw przedstawił „Kruszywa – wytyczne techniczne klasyfikacji i właściwości”. Na 1 km drogi potrzeba średnio 1589 m3 betonu, 1859 ton kruszyw grubych i 1001 ton kruszyw drobnych. Dr Katarzyna Synowiec z Centrum Technologicznego Betotech omówiła kwestie reaktywności alkalicznej kruszyw w teorii i praktyce. O wymaganiach dla domieszek chemicznych do betonu nawierzchniowego mówił Michał Skrzypczyński, dyrektor handlowy Chryso Polska. Podczas trzeciej sesji Przemysław Jelonkiewicz (CEMEX Polska) odpowiedział na pytanie czy trudno jest zaprojektować mieszankę betonu nawierzchniowego, a Michał Hebdaś (CEMEX Polska) omówił zagadnienie budowy dróg z betonu wałowanego. Na koniec Grzegorz Stefanowicz (P.P.M.D. Kruszbet S.A.) przedstawił swoje doświadczenia związane z projektowaniem dróg lokalnych z nawierzchnią betonową. Całość szkolenia zwieńczyła dyskusja, która przez uczestników kontynuowana była także w kuluarach.

Autor: Organizator
Fot.: Organizator

Przeczytaj wywiad z przewodniczącym Stowarzyszenia Producentów Cementu, Krzysztofem Kieresem – TUTAJ.

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.