Doosan przedstawia koparki kołowe DX140W-7 i DX160W-7 nowej generacji zgodne z normą Stage V
Firma Doosan Infracore Europe wprowadziła na rynek nowe koparki kołowe DX140W-7 i DX160W-7 zgodne z normą Stage V. Nowe modele „-7” zapewniają w każdym zakresie zauważalnie większą wydajność niż maszyny poprzedniej generacji projektowane pod kątem wymogów normy Stage IV. Charakteryzują się nowymi funkcjami ułatwiającymi pracę operatorowi, komfortem i nośnikiem narzędzi zapewniającym większe możliwości oraz posiadają szereg nowych cech zapewniających większą oszczędność paliwa, dłuższy czas eksploatacji oraz większy zwrot kosztów inwestycji, a także większą moc i trwałość oraz lepszą zwrotność.
Nowoczesna kabina koparki DX140W-7 i DX160W-7 jest wyjątkowa pod względem przestronności i ergonomii, zapewniając nowy poziom komfortu operatora i łatwości obsługi. Poza wysokiej jakości fotelem nowa kabina oferuje w standardzie więcej funkcji niż inne maszyny na rynku, gwarantując precyzyjne sterowanie i wysoką dokładność we wszystkich zastosowaniach.
Nowe funkcje ułatwiające pracę operatora
Koparki kołowe DX140W-7 i DX160W-7 są standardowo wyposażone w nowy automatyczny hamulec kopania, który przytrzymuje hamulec główny w odpowiednim położeniu po zatrzymaniu pojazdu (osiągnięciu zerowej prędkości), dzięki czemu kierowca nie musi naciskać pedału hamulca. Znajdujący się na panelu sterowania przycisk automatycznego hamulca kopania pozwala kierowcy włączać i wyłączać tę funkcję. Naciśnięcie pedału gazu powoduje zwolnienie automatycznego hamulca kopania.
Sterowanie za pomocą joysticka to nowa opcja umożliwiająca kierowanie maszyną za pomocą pokrętła joysticka (bez użycia kierownicy) podczas pracy i jazdy w trybie pracy. Sterowanie za pomocą joysticka działa tylko przy prędkości poniżej 20 km/h i na pierwszym lub drugim biegu. Funkcję włącza i wyłącza się poprzez przytrzymanie przycisku sterowania pokrętła joysticka na panelu sterowania przez co najmniej sekundę.
Układ odłączania obciążenia (LIS – Load Isolation System) to kolejna nowa opcja zwiększająca wygodę jazdy poprzez amortyzowanie zmian położenia przedniej części maszyny podczas jazdy po nierównym lub trudnym terenie. Funkcję amortyzacji wysięgnika także aktywuje się za pomocą przycisku na panelu sterowania – można to zrobić podczas jazdy z prędkością 5 km/h ± 0,5 km/h lub wyższą; funkcja wyłącza się po osiągnięciu prędkości 4 km/h ± 0,5 km/h.
Nowy tryb rotatora odchylanego
W panelu sterowania koparek DX140W-7 i DX160W-7 dostępny jest nowy tryb rotatora odchylanego, który można wybrać w celu optymalizacji przepływu i maksymalizacji dokładności rotatora odchylanego poprzez wyeliminowanie ciśnienia zwrotnego. Nowy tryb rotatora odchylanego to specjalny tryb przepływu dwukierunkowego, który jest jednak zarządzany przez EPOS jako tryb jednokierunkowy z bezpośrednim powrotem do zbiornika w każdym kierunku, aby uniknąć ciśnienia zwrotnego i zwiększyć przepływ oraz sterowność.
Kolejną nową funkcją w standardzie jest funkcja dokładnego obrotu, która minimalizuje drgania podnoszonego obiektu na początku lub na końcu ruchu, aby zwiększyć płynność ruchów, komfort operatora i bezpieczeństwo pracowników w pobliżu oraz uniknąć uszkodzeń spowodowanych przez spadający obiekt.
Kabina koparki DX140W-7 i DX160W-7 jest standardowo wyposażona w kierownicę w wersji deluxe: z chromowanymi ramionami i logo. Nowa konstrukcja kierownicy z dwoma ramionami zapewnia operatorowi większą widoczność. Kolumna kierownicy także została zmodyfikowana i w nowej wersji posiada funkcję teleskopowego wysuwania na odległość 80 mm, dzięki czemu operator może przysunąć kierownicę do siebie i znaleźć bardziej optymalną pozycję do jazdy.
Kolejnym nowym elementem jest mechanizm przechyłowy umożliwiający przechylenie kolumny o 15 stopni w stronę operatora w celu zwiększenia widoczności nad kierownicą, np. podczas kopania rowów. Ponadto kolumna kierownicy jest węższa, co także zwiększa widoczność.
Inne kluczowe funkcje w kabinie i wokół niej to m.in.:
- Nowy 8-calowy dotykowy wyświetlacz Doosan Smart Touch, który dostarcza więcej informacji dzięki ekranowi większemu o 30%
- System audio DAB (z zestawem głośnomówiącym i Bluetooth)
- Uruchamianie bez kluczyka (system inteligentnego kluczyka) i zdalne blokowanie/odblokowywanie drzwi
- W pełni regulowany, amortyzowany fotel z ogrzewaniem (i opcjonalną funkcją chłodzenia)
- Układ równoległych wycieraczek i nowa konstrukcja pedałów
- Poprawiony przepływ powietrza do odmrażania i klimatyzacji
- Światło stopu zamontowane wysoko na środku (CHMSL)
- 9 świateł roboczych LED w standardzie
- AVM – system monitoringu strefy wokół maszyny z kamerami 360° (opcja)
- Funkcja ultradźwiękowego wykrywania przeszkód (opcja)
Większe możliwości nośnika narzędzi
Koparki DX140W-7 i DX160W-7 zapewniają lepszą jakość ruchów narzędzi obrotowych, takich jak mulczery, i większy zakres roboczy narzędzi przegubowych montowanych z przodu. Zwiększono też skok siłownika wysięgnika przegubowego, choć miejsce jego montażu pozostało bez zmian. W górnej części siłownika wysięgnika dodano zawór blokujący, który zapobiega niespodziewanemu zwolnieniu siłownika wysięgnika przegubowego w trakcie kopania.
Model DX140W-7 jest w standardzie wyposażony w cięższą, 2,5-tonową przeciwwagę, zarówno w wersji z wysięgnikiem jednoczęściowym, jak i przegubowym. Model DX160W-7 jest standardowo wyposażony w 2,5-tonową przeciwwagę, ale opcjonalnie dostępna jest przeciwwaga o masie 3 ton. Dzięki temu udźwig i moc kopania modeli DX140W-7 i DX160W-7 są większe niż w koparkach poprzedniej generacji. Dzięki opcjonalnej przeciwwadze o masie większej o 20% model DX160W-7 szczególnie dobrze nadaje się do pracy z cięższymi narzędziami, takimi jak rotatory odchylane.
Aby umożliwić montaż cięższej przeciwwagi, w modelu DX140W-7 wykorzystano bardziej wytrzymałą oś ZF3060 – taką samą jak w modelu DX160W-7. Dzięki temu maksymalne obciążenie dynamiczne koparki DX140W-7 wzrosło o 30%, a maksymalne obciążenie statyczne o 28% w porównaniu z poprzednią wersją z osią ZF3050.
Podwozie modelu DX160W-7 jest bardziej wytrzymałe niż w modelu DX140W-7. Koparki DX140W-7 i DX160W-7 wyposażono w nową górną część konstrukcji, która pozwala sprostać nowym standardom dotyczącym ilości miejsca i wytrzymałości, a także zamontować przeciwwagi o większej masie i narzędzia przegubowe. Wykorzystanie montażu poprzez przykręcanie pozwoliło zwiększyć tylny/przedni nawis nad podwoziem i tym samym poprawić stabilność.
Koparki kołowe wyposażone są też w standardzie w nowy uchwyt dźwigowy, który stanowi część odlewanego złącza mocowania łyżki na końcu ramienia. Nowy uchwyt dźwigowy ma maksymalną nośność wynoszącą 5 ton oraz wyposażony jest w specjalną tuleję, która zapobiega deformacji otworu dźwigowego.
Oprócz zwiększających stabilność nowych przeciwwag modele DX140W-7 i DX160W-7 posiadają nowy inteligentny układ hydrauliczny, który gwarantuje poprawę działania osprzętu nawet o 30% w porównaniu z poprzednimi modelami koparek. Nowy system stosuje inteligentną logikę dla optymalnego rozłożenia natężenia przepływu w układzie hydraulicznym, gdy ramię i osprzęt pracują jednocześnie, a nowy zawór priorytetowy i dodatkowy przewód hydrauliczny utrzymują stały przepływ do osprzętu, nawet podczas korzystania z ramienia.
Nowy silnik Stage V
Aby spełniać wymogi normy Stage V w zakresie emisji spalin, nowe koparki DX140W-7 i DX160W-7 jest zasilana najnowszej generacji silnikiem Diesla Doosan DL06, który zapewnia jej moc 102 kW (137 HP) przy 2000 obr./min. Silnik DL06 wykorzystuje nowe rozwiązanie, dzięki któremu wykracza on poza wymogi normy Stage V bez zastosowania systemu recyrkulacji spalin (EGR). Większa ilość powietrza dostępnego podczas spalania podwyższa temperaturę procesu i w znacznym stopniu ogranicza liczbę powstałych cząstek.
A wszystko to w połączeniu z niezwykle wydajną technologią oczyszczania DOC/DPF+SCR, aby zagwarantować wyjątkowo niski poziom emisji spalin. Dzięki nowej technologii wymogi konserwacyjne filtra cząstek stałych (DPF) zostały znacznie zmniejszone i przez pierwsze 8000 godzin pracy maszyny nie wymaga on konserwacji.
Układ SPC3 Smart Power Control
W przypadku nowych koparek kołowych mniejsze zużycie paliwa przez silnik DL06 w połączeniu z nowym głównym zaworem hydraulicznym i systemem SPC3 Smart Power Control nowej generacji zapewnia większą oszczędność paliwa w porównaniu z wcześniejszymi modelami. W modelach DX140W-7 i DX160W-7 dostępne są teraz cztery tryby pracy, które ułatwiają obsługę nowej koparek w zestawieniu z bardziej złożoną gamą ośmiu trybów pracy i opcji systemu SPC w maszynach poprzedniej generacji. Operator może ustawić tryb (P+, P, S lub E) zarówno w jednokierunkowym, jak i dwukierunkowym trybie pracy.
Podczas jazdy koparką kołową operator może za pomocą ekranu dotykowego panelu głównego wybrać tryb jazdy z dwiema pompami. Po włączeniu tej opcji prędkość obrotowa silnika spada o około 300 obr./min, co przekłada się na oszczędność paliwa rzędu 10% podczas jazdy. Funkcja przyspieszania także została udoskonalona, dzięki czemu operator szybciej zauważa reakcję po naciśnięciu pedału gazu. Wyłączenie trybu jazdy z dwiema pompami pozwala zwiększyć moment obrotowy podczas jazdy pod górę, choć w przypadku zboczy o niezbyt dużym nachyleniu zalecana jest jazda w trybie z dwiema pompami.
System telematyczny DoosanCONNECT
Nowe modele DX140W-7 i DX160W-7 są fabrycznie wyposażone w najnowocześniejszy bezprzewodowy system zarządzania flotą DoosanCONNECT. System DoosanCONNECT to rozwiązanie do zarządzania flotą przez sieć, niezwykle przydatne w przypadku sprawowania kontroli nad wydajnością i bezpieczeństwem pracy maszyn, podkreślające znaczenie konserwacji zapobiegawczej. Stanowi on standardowe wyposażenie we wszystkich nowych koparkach Doosan (o masie co najmniej 14 ton) oraz wszystkich nowych ładowarkach kołowych i wozidłach przegubowych Doosan.
Źródło i fot.: Doosan
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...