Budowa żelbetowego mostu łukowego z jazdą górą przez rzekę Dunajec w Tylmanowej
Konstrukcja nowo budowanego mostu
Wybudowany obiekt jest żelbetowym mostem łukowym z jazdą górą. Zaprojektowaną konstrukcję stanowi bezprzegubowy łuk o stałej wysokości 1,50 m i strzałce 7,10 m. Szerokość łuku pełnego na długości 6,50 m od utwierdzenia w stopie fundamentowej wynosi 6,40 m, następnie na długości 4,00 m łuk ulega rozwidleniu na dwa dźwigary łukowe o szerokości 1,40 m każdy, zachowując skrajną szerokość łuku 6,40 m. Rozstaw osiowy dźwigarów łukowych w przekroju poprzecznym wynosi 5,00 m. Rozpiętość teoretyczna obiektu wynosi 102,90 m, zaś całkowita długość mostu wynosi 104,40 m. Pomost zaprojektowany został jako żelbetowa płyta o grubości do 28,0 cm, dostosowana do spadku poprzecznego jezdni. Obustronne wsporniki podchodnikowe o zmiennej grubości do 44,5 cm mają wysięg 1,35 m. Na szerokości łuków pod płytą pomostu znajdują się belki podłużne o szerokości dostosowanej do szerokości dźwigarów łukowych i wysokości w osi dźwigara łukowego. W środku rozpiętości mostu pomost połączony jest monolitycznie z dźwigarami łukowymi. Dźwigary łukowe stężone są w przęśle za pomocą poprzecznic pośrednich o przekroju prostokątnym i wymiarach 2,00 m x 1,40 m oraz 1,00 m x 2,40 m. Obciążenie z pomostu przekazywane jest na łuki poprzez słupy w rozstawie 5,0 m połączone monolitycznie z płytą, jak i łukiem. Słupy o przekroju prostokątnym i wymiarach 60,0 x 100,0 cm mają zmienną wysokość w zależności od rozpatrywanego przekroju. Nad przyczółkami zaprojektowano poprzecznice podporowe o przekroju prostokątnym 1,00 x 1,06 m. Pomost oparty jest na przyczółkach za pomocą łożysk garnkowych. W planie przęsło ukształtowano pod kątem 90° do podpór, a w przekroju podłużnym symetrycznie na łuku pionowym o promieniu 600 m.
Podstawowe zastosowane materiały:
- beton ustroju nośnego C40/50,
- <...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Szczepan Michna
kierownik robót mostowych Primost Południe Sp. z o.o.Most w Tylmanowej jest trzecim obiektem, który miałem przyjemność realizować przez rzekę Dunajec. Świadomość, jak bardzo nieprzewidywalna jest to rzeka, narzuca indywidualne podejście do realizacji zadania.
Mając na uwadze termin na wykonanie inwestycji, jak również wiedzę o potrzebie budowy nowego mostu przez społeczność lokalną, wybraliśmy technologię podparcia mostu w sposób ograniczający do minimum ingerencję w koryto Dunajca, redukując wpływ nurtu na prace budowlane. Dzięki wiedzy nabytej we wcześniejszych realizacjach wszystkie prace zostały wykonane w zakładanym terminie.
Zaprojektowana konstrukcja obiektu jest rzadko spotykana w nowych budowlach, co sprawia dodatkową satysfakcję z wizualnych efektów po zakończonej Inwestycji. Uważam, że wybudowany most będzie nie tylko wizytówką firmy Primost Południe Sp. z o.o., ale również stanie się znakiem rozpoznawczym turystycznej miejscowości Tylmanowa oraz trasy rowerowej Velo Dunajec.
Krzysztof Faron, FK projekt Biuro Usług Inżynierskich
Lokalizacja mostu w sąsiedztwie rezerwatu przyrody Kłodne nad Dunajcem, który znajduje się na prawym, bardzo stromym brzegu rzeki Dunajec, wymagała zaprojektowania konstrukcji, która nie będzie dominantą dla tak unikatowego widokowo miejsca. Dodatkowym wyzwaniem projektowym było bezpośrednie sąsiedztwo skrzyżowania z DW 969, włączenie trasy Velo Dunajec na brzegu lewym i skrzyżowanie z drogami gminnymi na brzegu prawym oraz warunek, że obiekt musi być obiektem jednoprzęsłowym.
Mając postawione bardzo precyzyjne warunki lokalizacyjne, ekonomiczne – koszty budowy oraz koszty utrzymania obiektu – wybór padł na konstrukcję łukową żelbetonową z jazdą górą utwierdzoną w obu wysokich brzegach rzeki, rozwiązanie to zapewniło harmonijne wpisanie się mostu w otoczenie poprzez smukłe łuki, które nadały konstrukcji lekkości. Wyzwaniem projektowym i wykonawczym była realizacja posadowienia obiektu w komorach składających się z trzech ścian wykonanych jako palisady z pali wierconych.
Zaprojektowana technologia oraz etapowanie realizacji budowy umożliwiły wykonawcy sprawne wykonanie zadania. Rozpiętość przęsła równa 104,40 m plasuje obiekt do jednego z najdłuższych łuków jednoprzęsłowych z jazdą górą w Polsce.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. I
Artykuł omawia zastosowanie powłok ochronnych na beton, szczególnie w kontekście mostów. W pierwszej części przedstawiono przegląd literatury na temat różnych rodzajów powłok i ich zastosowań, zwłaszcza nowoczesnych materiałów z nanotechnologią, które mogą poprawić trwałość betonu. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także badań laboratoryjnych nad tworzeniem nowych ma...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Obiekty drogowe W przypadku konstrukcji drogowych wprowadzone zmiany dotyczą zmniejszenia zakresu obowiązkowych badań odbiorczych poprzez wykluczenie z badań obligatoryjnych niektórych konstrukcji pod względem ich rodzajów i przeznaczenia oraz zmianę granicznej rozpiętości z 20 m na 30 m (rys. 1). W zależności od rodzaju konstrukcji nie jest obowiązkowe wykonywanie badań pod obciążeniem statycznym i dynamicznym w przypadku konstrukcji: W zależności od rodzaju przeznaczenia konstrukcji nie jes...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Korekta niwelety w trakcie realizacji inwestycji Jak już wspomniano przy opisie odwodnienia, w trakcie realizacji inwestycji, w fazie początkowej, na etapie rozbiórki istniejącej konstrukcji drogi i korytowania pod nową konstrukcję, doszło do znacznych górniczych osiadań terenu, konieczna była korekta niwelety drogi. Na pewnym krótkim odcinku pogłębiono korytowanie, aby zapewnić właściwe spadki podłużne, na innych odcinkach nieznacznie podniesiono niweletę, zasypując kamieniem kopalnianym (łu...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...