Budowa drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk, zadanie 2 oraz 3
Zadanie 2: Luzino – Szemud
Kontrakt obejmuje zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk na odcinku od węzła Luzino (bez węzła) do węzła Szemud (z węzłem) o długości ponad 10 km i nawierzchni asfaltowej. Wykonawcą odcinka jest firma Budimex S.A., a konsultantem firma ZBM S.A. Inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa pomorskiego, w powiecie wejherowskim na terenie gmin Luzino oraz Szemud i stanowi fragment tzw. Trasy Kaszubskiej. Droga ekspresowa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny. Dostęp do drogi ekspresowej zapewni węzeł Szemud wykonany na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką DW224. Ponadto przebudowanych zostanie ok. 4,7 km istniejących dróg oraz powstaną nowe drogi lokalne zapewniające dojazd do nieruchomości i urządzeń technicznych o łącznej długości ok. 9,8 km.
W ramach budowy powstaje trzynaście obiektów inżynierskich: dwa mosty, jedna estakada, osiem wiaduktów oraz przejście dla zwierząt. Kontrakt obejmuje także m.in. budowę systemu odwodnienia z przepustami, urządzeniami do podczyszczania wód opadowych, zbiornikami retencyjnymi i retencyjno-infiltracyjnymi, budowę i przebudowę sieci energetycznych, wodociągowych, gazowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Wykonane zostaną także nowe nasadzenia zieleni o charakterze uzupełniającym, dogęszczającym, izolacyjno-osłonowym i ozdobnym. Zaś miejscach najbardziej narażonych na hałas ekrany akustyczne o łącznej długości ok. 1,7 km. Z racji pagórkowatego terenu, na którym umiejscowiony jest odcinek, i podmokłego gruntu niezbędne były prace hydrotechniczne i wzmocnienie podłoża gruntowego dla budowanych dróg oraz obiektów. Wartość kontraktu to 335,8 mln zł.
Zadanie 3: Szemud – Gdynia Wielki Kack
Trasa po...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Mirosław Kaczmarski, Prezes Zarządu TARCOPOL Sp. z o.o.
Na kontrakcie „Budowa drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk na odcinku Bożepole Wielkie – początek Obwodnicy Trójmiasta. Zadanie 3: węzeł Szemud (bez węzła) – węzeł Gdynia Wielki Kack (z węzłem)”, realizowanym przez firmę Polaqua, TARCOPOL jako Podwykonawca realizuje prace polegające na wykonaniu nawierzchni wiążącej i ścieralnej z asfaltu lanego. Nawierzchnie (wiążąca i ścieralna) wykonywane są na obiektach mostowych w technologii bezszwowej, co w połączeniu z zastosowaną izolacją, również bezszwową, stanowi 100% zabezpieczenia obiektu mostowego przed wpływem czynników atmosferycznych. Nawierzchnia układana jest na 23 obiektach różnej szerokości od 6 m do ponad 14 m. TARCOPOL posiada sprzęt zapewniający układanie nawierzchni w technologii bezszwowej do tych szerokości. Ze względu na zastosowaną technologię i pojawiające się trudności w jej realizacji przed przystąpieniem do wykonywania robót został bardzo skrupulatnie i dokładnie przeprowadzony proces zatwierdzenia wszystkich materiałów: mieszanki asfaltu lanego, kruszyw, mas bitumicznych do uszczelnienia połączeń. Po przedstawieniu i zaakceptowaniu dokumentów został wykonany odcinek próbny, na którym ostatecznie zostały zatwierdzone materiały oraz sprzęt i technologia wykonania. Dokładność i duże zaangażowanie wszystkich uczestniczących w procesie budowy pozwala na sprawne wykonywanie robót. Do naszych zadań należy również ułożenie na izolacji sieci drenów odwadniających oraz po wykonaniu nawierzchni wykonanie wszystkich uszczelnień połączeń nawierzchni asfaltu lanego z urządzeniami obcymi (krawężniki, dylatacje, wpusty mostowe). Jesteśmy również na etapie uzgodnień wykonania na obiektach mostowych dylatacji Polyflex oraz uciągleń nawierzchni.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Znaczącym potencjałem użycia kruszyw alternatywnych jest drogownictwo. Zgodnie z Wymaganiami Technicznymi WT-4 [7] materiały ziarniste różnego pochodzenia mogą być wykorzystane na warstwy ulepszonego podłoża gruntowego, podbudowy czy nawierzchnie kruszywowe (fot. 1 i 2). Dopuszcza się stosowanie mieszanek o kontrolowanym składzie, klasyfikowanych jako [7]: a) mieszanka z betonu przekruszonego, b) mieszanka z przekruszonego muru, c) mieszanka z przekruszonego betonu i muru, d) przekruszone ma...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
Opis konstrukcji Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowa...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...