ZRID dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29

Do Wojewody Lubuskiego złożono dziś wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29. Uzyskanie decyzji pozwoli na rozpoczęcie robót budowalnych.

Trasę o długości 11,3 km zrealizuje, w systemie Projektuj i buduj, firma Polaqua. 7 marca 2024 r. GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą, a oddanie obwodnicy do ruchu planowane jest na grudzień 2027 r. Wartość robót budowlanych wykonawca wycenił na ponad 305 mln zł. Inwestycja jest realizowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. 

Decyzja ZRID – ważna dla wykonawcy i mieszkańców

W systemie Projektuj i buduj zadaniem wykonawcy jest opracowanie projektu i uzyskanie decyzji ZRID, a następnie budowa drogi. Zgodnie z zawartą umową wykonawca opracował dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji ZRID i złożył stosowny wniosek do Wojewody Lubuskiego. Wydana przez Wojewodę decyzja określi granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości.

Dla wykonawcy inwestycji uzyskanie decyzji ZRID to możliwość rozpoczęcia robót budowlanych. Co oznacza, że już w tym roku na trasie przyszłej obwodnicy pojawi się sprzęt budowalny. 

Zakres inwestycji

Obwodnica o długości 11,3 km będzie biegła po nowym śladzie, omijając Krosno Odrzańskie od strony północnej i wschodniej. Jej początek zlokalizowany będzie na DK29 w rejonie Osiecznicy, a koniec na DK32 w rejonie Połupina. 

W ramach inwestycji powstanie 40 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, przepusty), w tym obiekt mostowy o długości blisko 400 m, oraz cztery ronda – na włączeniach do istniejącej drogi i na skrzyżowaniach z drogami wojewódzką nr 276 (relacji Krosno Odrzańskie – Świebodzin) i powiatową relacji Krosno Odrzańskie – Bytnica. Dodatkowo przebudowie ulegną istniejące drogi w miejscach połączenia z nową obwodnicą. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne). 

Korzyści wynikające z budowy obwodnicy

Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny, pochodzący z początków XX w., zabytkowy most nie jest w stanie sprostać rosnącym potokom ruchu. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim. 

źródło i fot. GDDKiA

Przeczytaj również: Terminarz wydarzeń 2025: Zaplanuj z nami rok pełen wiedzy i inspiracji!

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.