Reklama

ZRID dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29

Do Wojewody Lubuskiego złożono dziś wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29. Uzyskanie decyzji pozwoli na rozpoczęcie robót budowalnych.

Trasę o długości 11,3 km zrealizuje, w systemie Projektuj i buduj, firma Polaqua. 7 marca 2024 r. GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą, a oddanie obwodnicy do ruchu planowane jest na grudzień 2027 r. Wartość robót budowlanych wykonawca wycenił na ponad 305 mln zł. Inwestycja jest realizowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. 

Decyzja ZRID – ważna dla wykonawcy i mieszkańców

W systemie Projektuj i buduj zadaniem wykonawcy jest opracowanie projektu i uzyskanie decyzji ZRID, a następnie budowa drogi. Zgodnie z zawartą umową wykonawca opracował dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji ZRID i złożył stosowny wniosek do Wojewody Lubuskiego. Wydana przez Wojewodę decyzja określi granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości.

Dla wykonawcy inwestycji uzyskanie decyzji ZRID to możliwość rozpoczęcia robót budowlanych. Co oznacza, że już w tym roku na trasie przyszłej obwodnicy pojawi się sprzęt budowalny. 

Zakres inwestycji

Obwodnica o długości 11,3 km będzie biegła po nowym śladzie, omijając Krosno Odrzańskie od strony północnej i wschodniej. Jej początek zlokalizowany będzie na DK29 w rejonie Osiecznicy, a koniec na DK32 w rejonie Połupina. 

W ramach inwestycji powstanie 40 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, przepusty), w tym obiekt mostowy o długości blisko 400 m, oraz cztery ronda – na włączeniach do istniejącej drogi i na skrzyżowaniach z drogami wojewódzką nr 276 (relacji Krosno Odrzańskie – Świebodzin) i powiatową relacji Krosno Odrzańskie – Bytnica. Dodatkowo przebudowie ulegną istniejące drogi w miejscach połączenia z nową obwodnicą. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne). 

Korzyści wynikające z budowy obwodnicy

Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny, pochodzący z początków XX w., zabytkowy most nie jest w stanie sprostać rosnącym potokom ruchu. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim. 

źródło i fot. GDDKiA

Przeczytaj również: Terminarz wydarzeń 2025: Zaplanuj z nami rok pełen wiedzy i inspiracji!

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.