Wydobycie Kruszywa w Świętokrzyskiej Grupie Przemysłowej Industria S.A.
Województwo świętokrzyskie jest jednym z niewielu regionów w Polsce z bardzo bogatą, a do tego zróżnicowaną bazą surowców naturalnych. Liczby nie pozostawiają wątpliwości – ze świętokrzyskiego pochodzi ponad połowa surowców stosowanych w przemyśle wapienniczym. Dodatkowo region zaopatruje też przemysł cementowy (30%), jak również dostarcza kruszywa drogowe i budowlane ze skał węglanowych (65%). Najważniejsze znaczenie mają takie surowce skalne, jak wapienie, piaskowce, granity i gipsy, mniejsze margle, dolomity, siarka, czy glina. Świętokrzyska Grupa Przemysłowa Industria S.A. specjalizuje się w wydobywaniu i przetwarzaniu różnorodnych typów kruszywa, które znajdują zastosowanie w budownictwie drogowym, produkcji betonu, a także w innych dziedzinach przemysłu.
Najstarsza firma górnicza w kraju
Historia Świętokrzyskiej Grupy Przemysłowej Industria S.A. sięga roku 1874, kiedy to powstało Przedsiębiorstwo Kopalń Marmurów Kieleckich. Firma od samego początku zajmowała się eksploatacją i sprzedażą kamienia z własnych oraz dzierżawionych kamieniołomów zlokalizowanych na terenie województwa świętokrzyskiego. Produkowane niegdyś przez firmę marmury, możemy dziś podziwiać na całym świecie, zdobią bowiem wystrój m.in: Zamku na Wawelu i Sukiennicach w Krakowie, Kieleckiej Katedry, Sejmu, Zamku Królewskiego, krypty Henryka Sienkiewicza w archikatedrze św. Jana Chrzciciela, Teatru Wielkiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sejmu Śląskiego w Katowicach, Gmachu ONZ w Nowym Jorku, Pałacu Sprawiedliwości w Brukseli.
Zrównoważone Wydobycie
W Świętokrzyskiej Grupie Przemysłowej Industria S.A. zdajemy sobie sprawę, jak ważne jest zrównoważone podejście do wydobycia surowców naturalnych. Nasza działalność opiera się na harmonijnym połączeniu nowoczesnych technologii z dbałością o środowisko oraz odpowiedzialności społecznej. Dbamy o to, aby każdy etap wydobycia i przetwarzania kruszywa odbywał się w sposób odpowiedzialny. Stosujemy technologie ograniczające emisję pyłów i hałasu.
ŚGP INDUSTRIA S.A. posiada w swych strukturach Dział Badań Jakości i Rozwoju Produktów, który stanowi wewnętrzne laboratorium. Ocenę produktów finalnych opieramy na wynikach uzyskanych z badań prowadzonych zgodnie z harmonogramem ściśle według wymagań norm europejskich.
Do Świętokrzyskiej Grupy Przemysłowej Industria S.A. należą 3 kopalnie na terenie województwa świętokrzyskiego:
KOPALNIA JAŹWICA, w której eksploatację rozpoczęto w latach 70-ch XX wieku, a wydobycie prowadzone jest w granicach 1800-2350 tysięcy ton rocznie. Usytuowanie kopalni w niedalekiej odległości od drogi krajowej S7 ułatwia wykonanie dostawy w kierunku Warszawy, Łodzi, Śląska czy Małopolski. Dodatkowo atutem zwiększającym możliwości dostarczania asortymentów jest usytuowana na stacji Kielce-Białogon bocznica kolejowa, ze zdolnością ekspedycyjną 8000 Mg/dobę.Program produkcyjny obejmuje szeroką gamę asortymentów przede wszystkim dla budownictwa ogólnego i drogownictwa, z uwagi na zawartość bardzo ważnych pierwiastków (Ca, Mg) również dla rolnictwa.
KOPALNIA LASKOWA, w której eksploatację również rozpoczęto w latach 70-ch XX wieku, wydobycie sięga 600-700 tysięcy ton rocznie. Kopalnia w Miedzianej Górze zlokalizowana niedaleko drogi krajowej nr 74 umożliwia efektywny i łatwy transport w kierunku ziemi łódzkiej i Mazowsza. Asortyment z kopalni Laskowa charakteryzuje się bardzo dużą zawartością magnezu, a parametry fizyko-mechaniczne dolomitów są zbliżone do parametrów granitów i bazaltów.
KOPALNIA WINNA została uruchomiona w 1999 r. Wydobycie prowadzone jest w granicach 600-700 tysięcy ton rocznie. Lokalizacja kopalni w Łagowie, przy drodze krajowej nr 74 sprawia, że najbardziej efektywne kierunki dostawy to Mazowsze, Lubelszczyzna, Małopolska oraz Podkarpacie.
Spółka oferuje pozyskiwane przez mechaniczne rozdrabnianie i przesiewanie wydobywanych w kopalniach skał wapienno-dolomitowych:
- Kruszywo drobne o wielkościach frakcyjnych od 0 do 2 mm
- Kruszywo o ciągłym uziarnieniu – frakcja 0 – 63 mm
- Kruszywo grube – frakcja 2– 63 mm
- Wapno nawozowe w postaci sypkiej i granulowanej
Ofertę Spółki dopełnia bezpośredni transport kruszyw z kopalni Jaźwica, Laskowa i Winna do lokalizacji wskazanych przez zamawiającego, dzięki własnej bocznicy kolejowej oraz flocie niskoemisyjnych samochodów ciężarowych zasilanych gazem LNG.
Przeczytaj również:
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...