Wydobycie Kruszywa w Świętokrzyskiej Grupie Przemysłowej Industria S.A.
Województwo świętokrzyskie jest jednym z niewielu regionów w Polsce z bardzo bogatą, a do tego zróżnicowaną bazą surowców naturalnych. Liczby nie pozostawiają wątpliwości – ze świętokrzyskiego pochodzi ponad połowa surowców stosowanych w przemyśle wapienniczym. Dodatkowo region zaopatruje też przemysł cementowy (30%), jak również dostarcza kruszywa drogowe i budowlane ze skał węglanowych (65%). Najważniejsze znaczenie mają takie surowce skalne, jak wapienie, piaskowce, granity i gipsy, mniejsze margle, dolomity, siarka, czy glina. Świętokrzyska Grupa Przemysłowa Industria S.A. specjalizuje się w wydobywaniu i przetwarzaniu różnorodnych typów kruszywa, które znajdują zastosowanie w budownictwie drogowym, produkcji betonu, a także w innych dziedzinach przemysłu.
Najstarsza firma górnicza w kraju
Historia Świętokrzyskiej Grupy Przemysłowej Industria S.A. sięga roku 1874, kiedy to powstało Przedsiębiorstwo Kopalń Marmurów Kieleckich. Firma od samego początku zajmowała się eksploatacją i sprzedażą kamienia z własnych oraz dzierżawionych kamieniołomów zlokalizowanych na terenie województwa świętokrzyskiego. Produkowane niegdyś przez firmę marmury, możemy dziś podziwiać na całym świecie, zdobią bowiem wystrój m.in: Zamku na Wawelu i Sukiennicach w Krakowie, Kieleckiej Katedry, Sejmu, Zamku Królewskiego, krypty Henryka Sienkiewicza w archikatedrze św. Jana Chrzciciela, Teatru Wielkiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sejmu Śląskiego w Katowicach, Gmachu ONZ w Nowym Jorku, Pałacu Sprawiedliwości w Brukseli.
Zrównoważone Wydobycie
W Świętokrzyskiej Grupie Przemysłowej Industria S.A. zdajemy sobie sprawę, jak ważne jest zrównoważone podejście do wydobycia surowców naturalnych. Nasza działalność opiera się na harmonijnym połączeniu nowoczesnych technologii z dbałością o środowisko oraz odpowiedzialności społecznej. Dbamy o to, aby każdy etap wydobycia i przetwarzania kruszywa odbywał się w sposób odpowiedzialny. Stosujemy technologie ograniczające emisję pyłów i hałasu.
ŚGP INDUSTRIA S.A. posiada w swych strukturach Dział Badań Jakości i Rozwoju Produktów, który stanowi wewnętrzne laboratorium. Ocenę produktów finalnych opieramy na wynikach uzyskanych z badań prowadzonych zgodnie z harmonogramem ściśle według wymagań norm europejskich.
Do Świętokrzyskiej Grupy Przemysłowej Industria S.A. należą 3 kopalnie na terenie województwa świętokrzyskiego:
KOPALNIA JAŹWICA, w której eksploatację rozpoczęto w latach 70-ch XX wieku, a wydobycie prowadzone jest w granicach 1800-2350 tysięcy ton rocznie. Usytuowanie kopalni w niedalekiej odległości od drogi krajowej S7 ułatwia wykonanie dostawy w kierunku Warszawy, Łodzi, Śląska czy Małopolski. Dodatkowo atutem zwiększającym możliwości dostarczania asortymentów jest usytuowana na stacji Kielce-Białogon bocznica kolejowa, ze zdolnością ekspedycyjną 8000 Mg/dobę.Program produkcyjny obejmuje szeroką gamę asortymentów przede wszystkim dla budownictwa ogólnego i drogownictwa, z uwagi na zawartość bardzo ważnych pierwiastków (Ca, Mg) również dla rolnictwa.
KOPALNIA LASKOWA, w której eksploatację również rozpoczęto w latach 70-ch XX wieku, wydobycie sięga 600-700 tysięcy ton rocznie. Kopalnia w Miedzianej Górze zlokalizowana niedaleko drogi krajowej nr 74 umożliwia efektywny i łatwy transport w kierunku ziemi łódzkiej i Mazowsza. Asortyment z kopalni Laskowa charakteryzuje się bardzo dużą zawartością magnezu, a parametry fizyko-mechaniczne dolomitów są zbliżone do parametrów granitów i bazaltów.
KOPALNIA WINNA została uruchomiona w 1999 r. Wydobycie prowadzone jest w granicach 600-700 tysięcy ton rocznie. Lokalizacja kopalni w Łagowie, przy drodze krajowej nr 74 sprawia, że najbardziej efektywne kierunki dostawy to Mazowsze, Lubelszczyzna, Małopolska oraz Podkarpacie.
Spółka oferuje pozyskiwane przez mechaniczne rozdrabnianie i przesiewanie wydobywanych w kopalniach skał wapienno-dolomitowych:
- Kruszywo drobne o wielkościach frakcyjnych od 0 do 2 mm
- Kruszywo o ciągłym uziarnieniu – frakcja 0 – 63 mm
- Kruszywo grube – frakcja 2– 63 mm
- Wapno nawozowe w postaci sypkiej i granulowanej
Ofertę Spółki dopełnia bezpośredni transport kruszyw z kopalni Jaźwica, Laskowa i Winna do lokalizacji wskazanych przez zamawiającego, dzięki własnej bocznicy kolejowej oraz flocie niskoemisyjnych samochodów ciężarowych zasilanych gazem LNG.
Przeczytaj również:
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...