Wydobycie Kruszywa w Świętokrzyskiej Grupie Przemysłowej Industria S.A.
Województwo świętokrzyskie jest jednym z niewielu regionów w Polsce z bardzo bogatą, a do tego zróżnicowaną bazą surowców naturalnych. Liczby nie pozostawiają wątpliwości – ze świętokrzyskiego pochodzi ponad połowa surowców stosowanych w przemyśle wapienniczym. Dodatkowo region zaopatruje też przemysł cementowy (30%), jak również dostarcza kruszywa drogowe i budowlane ze skał węglanowych (65%). Najważniejsze znaczenie mają takie surowce skalne, jak wapienie, piaskowce, granity i gipsy, mniejsze margle, dolomity, siarka, czy glina. Świętokrzyska Grupa Przemysłowa Industria S.A. specjalizuje się w wydobywaniu i przetwarzaniu różnorodnych typów kruszywa, które znajdują zastosowanie w budownictwie drogowym, produkcji betonu, a także w innych dziedzinach przemysłu.
Najstarsza firma górnicza w kraju
Historia Świętokrzyskiej Grupy Przemysłowej Industria S.A. sięga roku 1874, kiedy to powstało Przedsiębiorstwo Kopalń Marmurów Kieleckich. Firma od samego początku zajmowała się eksploatacją i sprzedażą kamienia z własnych oraz dzierżawionych kamieniołomów zlokalizowanych na terenie województwa świętokrzyskiego. Produkowane niegdyś przez firmę marmury, możemy dziś podziwiać na całym świecie, zdobią bowiem wystrój m.in: Zamku na Wawelu i Sukiennicach w Krakowie, Kieleckiej Katedry, Sejmu, Zamku Królewskiego, krypty Henryka Sienkiewicza w archikatedrze św. Jana Chrzciciela, Teatru Wielkiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sejmu Śląskiego w Katowicach, Gmachu ONZ w Nowym Jorku, Pałacu Sprawiedliwości w Brukseli.
Zrównoważone Wydobycie
W Świętokrzyskiej Grupie Przemysłowej Industria S.A. zdajemy sobie sprawę, jak ważne jest zrównoważone podejście do wydobycia surowców naturalnych. Nasza działalność opiera się na harmonijnym połączeniu nowoczesnych technologii z dbałością o środowisko oraz odpowiedzialności społecznej. Dbamy o to, aby każdy etap wydobycia i przetwarzania kruszywa odbywał się w sposób odpowiedzialny. Stosujemy technologie ograniczające emisję pyłów i hałasu.
ŚGP INDUSTRIA S.A. posiada w swych strukturach Dział Badań Jakości i Rozwoju Produktów, który stanowi wewnętrzne laboratorium. Ocenę produktów finalnych opieramy na wynikach uzyskanych z badań prowadzonych zgodnie z harmonogramem ściśle według wymagań norm europejskich.
Do Świętokrzyskiej Grupy Przemysłowej Industria S.A. należą 3 kopalnie na terenie województwa świętokrzyskiego:
KOPALNIA JAŹWICA, w której eksploatację rozpoczęto w latach 70-ch XX wieku, a wydobycie prowadzone jest w granicach 1800-2350 tysięcy ton rocznie. Usytuowanie kopalni w niedalekiej odległości od drogi krajowej S7 ułatwia wykonanie dostawy w kierunku Warszawy, Łodzi, Śląska czy Małopolski. Dodatkowo atutem zwiększającym możliwości dostarczania asortymentów jest usytuowana na stacji Kielce-Białogon bocznica kolejowa, ze zdolnością ekspedycyjną 8000 Mg/dobę.Program produkcyjny obejmuje szeroką gamę asortymentów przede wszystkim dla budownictwa ogólnego i drogownictwa, z uwagi na zawartość bardzo ważnych pierwiastków (Ca, Mg) również dla rolnictwa.
KOPALNIA LASKOWA, w której eksploatację również rozpoczęto w latach 70-ch XX wieku, wydobycie sięga 600-700 tysięcy ton rocznie. Kopalnia w Miedzianej Górze zlokalizowana niedaleko drogi krajowej nr 74 umożliwia efektywny i łatwy transport w kierunku ziemi łódzkiej i Mazowsza. Asortyment z kopalni Laskowa charakteryzuje się bardzo dużą zawartością magnezu, a parametry fizyko-mechaniczne dolomitów są zbliżone do parametrów granitów i bazaltów.
KOPALNIA WINNA została uruchomiona w 1999 r. Wydobycie prowadzone jest w granicach 600-700 tysięcy ton rocznie. Lokalizacja kopalni w Łagowie, przy drodze krajowej nr 74 sprawia, że najbardziej efektywne kierunki dostawy to Mazowsze, Lubelszczyzna, Małopolska oraz Podkarpacie.
Spółka oferuje pozyskiwane przez mechaniczne rozdrabnianie i przesiewanie wydobywanych w kopalniach skał wapienno-dolomitowych:
- Kruszywo drobne o wielkościach frakcyjnych od 0 do 2 mm
- Kruszywo o ciągłym uziarnieniu – frakcja 0 – 63 mm
- Kruszywo grube – frakcja 2– 63 mm
- Wapno nawozowe w postaci sypkiej i granulowanej
Ofertę Spółki dopełnia bezpośredni transport kruszyw z kopalni Jaźwica, Laskowa i Winna do lokalizacji wskazanych przez zamawiającego, dzięki własnej bocznicy kolejowej oraz flocie niskoemisyjnych samochodów ciężarowych zasilanych gazem LNG.
Przeczytaj również:
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...