Utrzymanie dróg: spotkanie GDDKiA z przedstawicielami firm utrzymaniowych
Firmy z branży utrzymaniowej odgrywają ważną rolę w funkcjonowaniu krajowej sieci drogowej – zwłaszcza w sezonie zimowym . GDDKiA zorginizowała kolejne spotkanie z ich przedstawicielami, podczas którego omówiono m.in. stan przygotowania do zimowego utrzymania dróg, zasady waloryzacji kontraktów oraz bezpieczeństwa prowadzonych prac.

Jak podaje GDDKiA w wydarzeniu zorganizowanym w formule hybrydowej uczestniczyło blisko 100 osób. Wzięli w nim udział reprezentanci Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, członkowie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, a także przedstawiciele firm utrzymaniowych, producenci i dostawcy soli drogowej oraz pracownicy GDDKiA, w tym dyrektorzy Oddziałów wojewódzkich.
Podsumowanie waloryzacji
Obecnie w umowach GDDKiA stosowany jest 10-procentowy limit waloryzacyjny. Ryzyko wzrostu, jak również spadku cen, dzielone jest pół na pół między inwestora i wykonawcę, a waloryzacja może przybierać wartości zarówno dodatnie, jak i ujemne, tj. +/- 10 proc. Jest to rozwiązanie pozwalające m.in. zminimalizować negatywne skutki (wzrost cen) wynikające z wybuchu wojny na Ukrainie.
Waloryzacja kontraktów utrzymaniowych dotyczy umów, które zostały zawarte na dłużej niż 12 miesięcy lub termin ich realizacji został przedłużony umownie na okres dłuższy niż 12 miesięcy, a przedłużenie nie wynikało z winy wykonawcy. Obejmuje kontrakty, gdzie złożenie ofert lub podpisanie umowy miało miejsce przed 24 lutego 2022 r.
Od września 2022 r. złożono 409 wniosków waloryzacyjnych, z czego utrzymania dotyczyło 341, a przebudów istniejących dróg 68. Podpisano 328 aneksów do umów waloryzacyjnych (288 utrzymaniowych i 40 inwestycyjnych). Najwięcej wniosków wpłynęło w trzech Oddziałach GDDKiA: Olsztynie (97 wniosków), Wrocławiu (64) i Białymstoku (53). W tych Oddziałach podpisano również najwięcej umów waloryzacyjnych. Najmniej wniosków, bo tylko cztery, złożono do Oddziału GDDKiA w Szczecinie.
W przypadku 81 wniosków nie doszło do podpisania aneksów. Najczęstszymi powodami niepodpisania aneksu są: niespełnienie wymogów formalnych lub decyzja wykonawcy o pozostaniu przy wcześniejszych zasadach waloryzacyjnych.
Standardy zimowego utrzymania dróg
Jak co roku listopad jest czasem, w którym firmy z branży utrzymaniowej skupiają się na przygotowaniach do sezonu zimowego. Prace te prowadzi się w oparciu o Wytyczne zimowego utrzymania dróg, stanowiące wynik wieloletnich doświadczeń, płynących z kolejnych sezonów zimowych, skupiających w sobie szereg elementów, w tym elementów bezpieczeństwa oraz efektywności usuwania śliskości zimowej.
Do realizacji zadań z tym związanych przygotowano 2914 pojazdów (w tym sprzęt rezerwowy w ilości 181 szt.), które będą świadczyły usługi na sieci drogowej o długości ok. 18,4 tys. km, zarządzanej przez GDDKiA. Warto zwrócić uwagę, że w większości Oddziałów GDDKiA do dbania o stan nawierzchni wykorzystywane są pługosolarki, charakteryzujące się większą uniwersalnością niż pługi. Blisko 11,4 tys. km dróg będzie utrzymywanych w standardzie I, ok. 5,4 tys. km w standardzie II i jedynie 1,6 tys. km w najniższym standardzie III, który z każdym rokiem obejmuje coraz mniejszy obszar działania.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...