Utrzymanie dróg: spotkanie GDDKiA z przedstawicielami firm utrzymaniowych
Firmy z branży utrzymaniowej odgrywają ważną rolę w funkcjonowaniu krajowej sieci drogowej – zwłaszcza w sezonie zimowym . GDDKiA zorginizowała kolejne spotkanie z ich przedstawicielami, podczas którego omówiono m.in. stan przygotowania do zimowego utrzymania dróg, zasady waloryzacji kontraktów oraz bezpieczeństwa prowadzonych prac.

Jak podaje GDDKiA w wydarzeniu zorganizowanym w formule hybrydowej uczestniczyło blisko 100 osób. Wzięli w nim udział reprezentanci Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, członkowie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, a także przedstawiciele firm utrzymaniowych, producenci i dostawcy soli drogowej oraz pracownicy GDDKiA, w tym dyrektorzy Oddziałów wojewódzkich.
Podsumowanie waloryzacji
Obecnie w umowach GDDKiA stosowany jest 10-procentowy limit waloryzacyjny. Ryzyko wzrostu, jak również spadku cen, dzielone jest pół na pół między inwestora i wykonawcę, a waloryzacja może przybierać wartości zarówno dodatnie, jak i ujemne, tj. +/- 10 proc. Jest to rozwiązanie pozwalające m.in. zminimalizować negatywne skutki (wzrost cen) wynikające z wybuchu wojny na Ukrainie.
Waloryzacja kontraktów utrzymaniowych dotyczy umów, które zostały zawarte na dłużej niż 12 miesięcy lub termin ich realizacji został przedłużony umownie na okres dłuższy niż 12 miesięcy, a przedłużenie nie wynikało z winy wykonawcy. Obejmuje kontrakty, gdzie złożenie ofert lub podpisanie umowy miało miejsce przed 24 lutego 2022 r.
Od września 2022 r. złożono 409 wniosków waloryzacyjnych, z czego utrzymania dotyczyło 341, a przebudów istniejących dróg 68. Podpisano 328 aneksów do umów waloryzacyjnych (288 utrzymaniowych i 40 inwestycyjnych). Najwięcej wniosków wpłynęło w trzech Oddziałach GDDKiA: Olsztynie (97 wniosków), Wrocławiu (64) i Białymstoku (53). W tych Oddziałach podpisano również najwięcej umów waloryzacyjnych. Najmniej wniosków, bo tylko cztery, złożono do Oddziału GDDKiA w Szczecinie.
W przypadku 81 wniosków nie doszło do podpisania aneksów. Najczęstszymi powodami niepodpisania aneksu są: niespełnienie wymogów formalnych lub decyzja wykonawcy o pozostaniu przy wcześniejszych zasadach waloryzacyjnych.
Standardy zimowego utrzymania dróg
Jak co roku listopad jest czasem, w którym firmy z branży utrzymaniowej skupiają się na przygotowaniach do sezonu zimowego. Prace te prowadzi się w oparciu o Wytyczne zimowego utrzymania dróg, stanowiące wynik wieloletnich doświadczeń, płynących z kolejnych sezonów zimowych, skupiających w sobie szereg elementów, w tym elementów bezpieczeństwa oraz efektywności usuwania śliskości zimowej.
Do realizacji zadań z tym związanych przygotowano 2914 pojazdów (w tym sprzęt rezerwowy w ilości 181 szt.), które będą świadczyły usługi na sieci drogowej o długości ok. 18,4 tys. km, zarządzanej przez GDDKiA. Warto zwrócić uwagę, że w większości Oddziałów GDDKiA do dbania o stan nawierzchni wykorzystywane są pługosolarki, charakteryzujące się większą uniwersalnością niż pługi. Blisko 11,4 tys. km dróg będzie utrzymywanych w standardzie I, ok. 5,4 tys. km w standardzie II i jedynie 1,6 tys. km w najniższym standardzie III, który z każdym rokiem obejmuje coraz mniejszy obszar działania.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”