S61 Szczuczyn – węzeł Ełk Południe

Opis inwestycji

Roboty drogowe obejmują ok. 23 km dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej. Ze względu na przewidywany duży ruch samochodów ciężarowych odcinek powstaje w technologii betonu cementowego długo wytrzymującego obciążenia 11,5 tony na oś. Wykonane będą także wszelkie roboty wynikające z konieczności podłączenia odcinka drogi do istniejącego układu komunikacyjnego. W ramach kontraktu zostanie wykonany remont wybranych dróg lokalnych oraz budowa urządzeń ochrony środowiska. Powstanie także system odwodnienia drogi i obiektów inżynierskich, w tym m.in.: rowów drogowych, kanalizacji deszczowej i urządzeń podczyszczających. W ramach prac na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego zostaną wykonane oznakowania drogi ekspresowej i pozostałych dróg. Wyposażone zostaną również w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak np.: bariery ochronne i osłony przeciwolśnieniowe.

Obiekty inżynierskie

W ramach kontraktu wybudowanych będzie 19 obiektów inżynierskich: trzy wiadukty drogi ekspresowej (WS), w tym WS/PZDdz-5.3, który jest równocześnie przejściem dolnym dla dużych zwierząt, dwa mosty drogi ekspresowej (MS), w tym MS/ PZDdz-18.2, będący równocześnie przejściem dolnym dla dużych zwierząt, oraz MS/PZDsz-22.8, będący równocześnie przejściem dolnym zespolonym dla średnich zwierząt, osiem wiaduktów drogowych (WD), jedno przejście górne dla zwierząt dużych (PZGd), dwa przejścia dolne zespolone dla zwierząt dużych (PZDdz), jedno przejście dolne zespolone dla zwierząt średnich (PZDsz) oraz dwa przejścia dla zwierząt małych (PZM). Ponadto powstaną dwa węzły: Guty na połączeniu z DK61 i Ełk Południe na skrzyżowaniu z DK65.

Przygotowała redakcja przy współpracy z GDDKiA Oddział w Olszty...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Komentarz firmy

Hubert Mildner, GDDKiA, Kierownik Projektu
Umowę na realizację tego odcinka, w systemie Projektuj i buduj, podpisaliśmy w sierpniu 2018 r. Prace w terenie ruszyły wiosną 2020 r., po uzyskaniu w lutym 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Koszt prac budowlanych to blisko 700 mln zł, a całości projektu – niemal 780 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (a Na budowie tego ponad 23-kilometrowego odcinka przyszłej Via Baltica trwają intensywne prace. Roboty ziemne zostały już niemal zakończone, jedynie na ok. 15% trasy są jeszcze w trakcie i zbliżają się do końca. Natomiast na pozostałych odcinkach trwa wykonywanie podbudów i przygotowywanie pod dalsze układanie nawierzchni z betonu cementowego, którą do tej pory ułożono na ponad połowie długości trasy głównej. Największy stopień zaawansowania robót jest widoczny szczególnie na części odcinka zlokalizowanej bliżej Szczuczyna, gdzie obecnie jest układana nawierzchnia bitumiczna, a także trwają roboty wykończeniowe. Roboty na wszystkich obiektach mostowych zostały rozpoczęte, a budowa kilku z nich zbliża się ku końcowi. Trwają także roboty branżowe, przy czym część została już zakończona. Dotyczy to w szczególności elementów kolizyjnych, takich jak linie elektroenergetyczne oraz wodociągi. Zaawansowanie rzeczowe na całości odcinka szacuje się na około 64%, zaś przewidywany termin zakończenia wszystkich robót to II kwartał 2022 r. W ramach budowy tego odcinka oprócz drogi głównej powstaną węzły drogowe Guty i Ełk Południe, Miejsce Obsługi Podróżnych Niekrasy (po lewej i prawej stronie drogi) oraz obiekty inżynierskie w ciągu drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową. Łącznie będzie to 11 wiaduktów, dwa mosty, sześć przejść dla zwierząt. Dzięki budowie drogi ekspresowej S61 z obszarów miejskich zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy. Zastosowanie ekranów akustycznych w celu zabezpieczenia terenów mieszkalnych narażonych na zwiększoną emisję hałasu powinno w znacznej części wyeliminować uciążliwości akustyczne spowodowane poprowadzeniem drogi ekspresowej. Dla kierowców przejazd będzie korzystny ze względu na skrócenie czasu podróży i podniesienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji. Uspokojenie ruchu w miejscowościach podniesie komfort mieszkańców i zwiększy ich bezpieczeństwo.

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.