Nowe narzędzia do inspekcji, diagnostyki i oceny istniejących obiektów mostowych
W kolejnej publikacji [59] stworzono model 3D mostu przy użyciu zdjęć zrobionych przez UAV i metody SfM, w której równocześnie rejestrowano dane o geometrii i uszkodzeniach. Wyniki są porównywane z modelami utworzonymi przy użyciu LiDAR na platformie stacjonarnej. Dotychczasowe badania pokazują, że inspekcja przy użyciu UAV może przewyższyć inspekcję przy użyciu LiDAR pod względem kompletności i rozdzielczości, dając doskonałe modele 3D o precyzji potrzebnej do rozwiązania problemów i spełnienia celów zarządców infrastruktury. Pojawienie się i ewolucja nowych technologii, takich jak UAV oparte na LiDAR, czyli SfM, pomagają w pozyskiwaniu danych, które po obróbce tworzą precyzyjne i pełne, trójwymiarowe reprezentacje złożonych obiektów.
W tym celu, korzystając z obu technologii, w publikacji [60] przedstawiono kolejne studium przypadku z wykorzystaniem mostu kolejowego. Celem było wygenerowanie precyzyjnej i realistycznej reprezentacji 3D infrastruktury kolejowej, która posłuży do inspekcji konstrukcji i oceny uszkodzeń powierzchniowych. Czujnik LiDAR był użyty na TLS i zastosowany do zbierania danych na temat dolnych i bocznych powierzchni mostu, a także terenu pod obiektem (rys. 4a), podczas gdy kamera zamontowana na UAV została wykorzystana do scharakteryzowania górnej powierzchni i boków konstrukcji pomostu (rys. 4b). Integracja modeli LiDAR-TLS i fotogrametrii-UAV (rys. 4c), możliwa dzięki ostatnim postępom w algorytmach przetwarzania, zaowocowała bardzo dokładnym modelem 3D całego pomostu kolejowego, osiągnięty wynik pokazano na rys. 5.
Wnioski
W niniejszym artykule przedstawiono zarys najnowszych technologii przeznaczonych do zdalnej inspekcji mostów, w tym zautomatyzowanej oceny uszkodzeń powierzchniowych oraz zdalnych pomiarów przemieszczeń. W szczególności przedstawiono technologie zdalnej inspekcji oparte na systemach rozpoznawania obrazu oraz systemach LiDAR instalowanych na UAV.
Dzięki najnowszym osiągnięciom naukowym i technologicznym ocena stanu konstrukcji mostów staje się coraz bardziej efektywna. Inteligentne strategie inspekcji mogą wykrywać wczesne oznaki pogorszenia stanu konstrukcji, przez co mogą zapobiegać poważnym awariom krytycznych komponentów, a także pomagać identyfikować właściwe działania naprawcze. Nowe i istniejące technologie inspekcji są ukierunkowane na cyfryzację procesów budowlanych. Złożoność inspekcji i utrzymania wymaga zorganizowanych, zautomatyzowanych, otwartych i przejrzystych algorytmów cyfrowych, które powinny uwzględniać zarówno dane dotyczące konstrukcji, jak i dalsze zarządzanie infrastrukturą. Wyniki inspekcji/monitoringu powinny służyć jako podstawa wykorzystywana w podejmowaniu decyzji o dalszej eksploatacji obiektu.
Rekomendacje i dalszy rozwój
Następnym krokiem dla modelu zarządzania, który działa jako łącznik między fizycznymi i wirtualnymi odpowiednikami, jest stworzenie dynamicznej reprezentacji mostu, która aktualizuje wszystkie informacje w czasie rzeczywistym. To tzw. cyfrowy bliźniak DT (z ang. digital twin) [62]. Funkcjonalny DT powinien być zdolny do symulacji, uczenia się i zarządzania [63] oraz umożliwiać praktyczne zastosowanie danych z SHM [64]. Na obecnym etapie publikowanych badań nadal brakuje ustandaryzowanego schematu koncepcji DT w dziedzinie inżynierii lądowej, w tym mostownictwie. W literaturze [65] podkreślono, że większość badań prowadzonych w tym obszarze koncentruje się na wykorzystaniu modeli BrIM służących do uzyskania dokładnych reprezentacji geometrycznych zasobów fizycznych i uzupełnieniu ich o dane SHM. Jeden z pierwszych przykładów schematu zarządzania danymi, która integruje BrIM z SHM w celu usprawnienia monitorowania mostów poprzez gromadzenie, przechowywanie i analizowanie danych z czujników, został przedstawiony w publikacji [66]. Jednak krytyczny przegląd oparty na 485 artykułach przedstawionych w odnośnikach [67] wykazał, że zarówno branża mostowa, jak i środowisko akademickie nadal nie mają wspólnego zrozumienia najnowszych postępów, wyzwań i trendów związanych z eksploatacją i utrzymaniem mostów, zarządzania danymi oraz podejmowania decyzji. Głównym wyzwaniem w rozwoju DT jest integracja danych z różnych źródeł, takich jak czujniki, przetwarzanie w chmurze punktów i systemy zarządzania zasobami, a także synchronizacja kopii danych i aktualizacji DT w czasie rzeczywistym.
Artykuł został przygotowany na podstawie materiałów opracowanych przez grupę roboczą IABSE TG 5.9 „Remote Inspection of Bridges”. W szczególności podziękowania są kierowane do następujących członków grupy: Vedhus Hoskere, Yasutaka Narazaki, Piotr Olaszek, Yanlin Guo, Marcos Massao Futai, Pietro Milillo, Adriana Trias, Luis Gonzalez, José Campos Matos i Franziska Schmidt, którzy wspólnie z autorami niniejszej publikacji opracowali artykuł podsumowujący na temat technologii i platform do zdalnej i autonomicznej kontroli mostów. Utworzenie grupy było efektem realizacji przez Annę Rakoczy i Diogo Ribeiro projektu „Inteligentna ocena stanu konstrukcji istniejących stalowych mostów kolejowych” finansowanym w ramach umowy bilateralnej FCT-NAWA (2022-23).
Przeczytaj również: Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...