Nowe narzędzia do inspekcji, diagnostyki i oceny istniejących obiektów mostowych
Zautomatyzowana inspekcja
W publikacji [51] zaproponowano schemat zautomatyzowanych inspekcji infrastruktury lądowej. Schemat ten obejmuje cztery główne części. Pierwsza to ogólny wstęp i opracowanie zbiorów wzorcowych danych do trenowania nadzorowanych metod głębokiego uczenia się DLM (ang. deep learning methods). Druga część odnosi się już do analizowanego obiektu i obejmuje pozyskiwanie danych z uszkodzonych konstrukcji za pomocą UAV. Następnie w oparciu o DLM następuje analiza w celu wydobycia pożądanych informacji, tj. lokalizacji uszkodzeń, materiałów i rodzaju elementów, na których wystąpiły uszkodzenia, oraz wreszcie samych rodzajów uszkodzeń. Ostatnim elementem jest wizualizacja wyników, aby nadać im formę odpowiednią do wglądu przez inspektorów w celu umożliwienia podjęcia dalszych decyzji. Schemat ogólnej opracowanej procedury inspekcji przedstawiono na rys. 2.
Zastosowanie w SHM
Testy laboratoryjne i terenowe opisywanych wyżej technologii potwierdzają ich potencjał zastosowań w monitoringu technicznym obiektów mostowych. Wszechstronność technologii rozpoznawania obrazu wynika z możliwości łączenia jej z nowoczesnymi platformami pomiarowymi, takimi jak drony, roboty czy smartfony. Ponadto bezkontaktowe możliwości technologii rozpoznawania obrazu stanowią rozwiązanie w sytuacjach, w których nie można zastosować tradycyjnego sprzętu monitorującego ze względu na utrudniony dostęp. Efektywność oraz niezawodność oprogramowania analitycznego i uzyskiwanych za jego pomocą wyników odnoszących się do geometrii została wielokrotnie potwierdzona poprzez porównanie danych uzyskanych ze standardowych czujników przemieszczeń lub odkształceń oraz symulacje numeryczne. Postępy dokonane w DIC w ciągu ostatnich trzech dekad, takie jak ulepszenia aparatów cyfrowych i algorytmów analitycznych, sprawiły, że technologia rozpoznawania obrazu stała się solidną i dojrzałą technologią. Coraz częściej jest stosowana w pomiarach ugięcia przęseł przy badaniach statycznych i dynamicznych. Ta technologia ma zastosowanie w analizie konstrukcji, pozostaje wydajnym i wszechstronnym narzędziem do pomiaru deformacji, uzupełnia, a z czasem zastępuje klasyczne kontaktowe technologie SHM.
LiDAR − technologia i platformy skanowania laserowego
W dziedzinie zdalnej inspekcji konstrukcji mostów technologią, która ze względu na szerokie spektrum zastosowań również zyskuje coraz większą popularność, jest czujnik LiDAR. Określenie „LiDAR” oznacza wykrywanie światła i określanie odległości, a jego zasada działania wykorzystuje wiązki światła do uchwycenia geometrii otaczającego środowiska. Rejestracja następuje na dwa sposoby. Pierwszy to pomiar czasu przebiegu wiązki światła odbitego. Drugi to analiza przesunięcia fazowego fali światła − czujnik szacuje współrzędne punktu danych na podstawie przesunięcia fazowego, jakiego doświadcza fala świetlna między momentem opuszczenia i powrotu do skanera. W obu przypadkach skaner rejestruje również poziome i pionowe kąty emitowanej wiązki, aby ostatecznie obliczyć lokalizację punktu danych. Czujniki LiDAR mogą być stosowane na trzech różnych platformach. Pierwsza to naziemny skaner laserowy TLS. Skaner jest umieszczony w stałym punkcie (czujnik jest nieruchomy), z którego następuje skanowanie zadanego obszaru. Kolejne obszary mogą być ze sobą łączone poprzez wynajdywanie wspólnych punktów. Korzystanie z pozycjonowania GPS nie jest wymagane. Druga to mobilny skaner laserowy MLS na pojeździe naziemnym, który przejeżdża nad i pod (jeśli to możliwe) mostem w celu zeskanowania jego geometrii. W przykładowych zastosowaniach pojazd może analizować 1000 punktów/m2 [52], przeskanować 150 mil dziennie [53]. Do rejestracji zebranych danych wymagane jest użycie GPS-u [54].Trzecią platformą jest ALS − platforma powietrzna zwykle montowana na samolotach i dronach. Rejestruje się tu największą ilość danych, biorąc pod uwagę ruch platformy [54]. W tym przypadku również konieczne jest użycie GPS-u.
Technologie hybrydowe
Technologie i platformy do zautomatyzowanej kontroli mostów bardzo często można łączyć, aby osiągnąć jeszcze lepsze wyniki. W publikacji [55] przedstawiono badanie, w którym geometria mostu jest rekonstruowana przy użyciu trzech różnych technologii: fotogrametrii z UAV, TLS i LiDAR z UAV. Zgodnie z oczekiwaniami dokładność modelu TLS jest najlepsza, następnie UAV-LiDAR i wreszcie fotogrametria UAV. W tym badaniu użyto UAV-LiDAR Zenmuse L1 LiDAR, który jest czujnikiem opracowanym specjalnie dla dronów DJI. W publikacji [56] przedstawiono opracowanie zautomatyzowanej metody wykrywania pęknięć mostów przy użyciu zarówno czujników LiDAR, jak i kamery w świetle widzialnym. W tym przypadku LiDAR jest używany do rekonstrukcji 3D, segmentacji obrazu/chmury punktów oraz etykietowania różnych elementów mostu. Do wykrywania pęknięć są używane już tylko obrazy. W publikacji [57] przedstawiono metodę inspekcji mostów z wykorzystaniem różnych czujników zainstalowanych na UAV, takich jak LiDAR, kamera w świetle widzialnym i kamera termowizyjna. Systemy LiDAR ze względu na wielokrotny indywidualny pomiar (skanowanie wiązką lasera) wymagają więcej czasu na akwizycję danych, a bezpośrednim rezultatem jest chmura indywidualnie pomierzonych punktów. Gdy łączone są z platformą UAV − najbardziej dynamiczną pod względem przemieszczania się − mamy do czynienia z pomiarem SfM (z ang. structure from motion). Taka akwizycja z założenia musi zajmować mało czasu, co z kolei wymusza trudniejszą i mniej dokładną rekonstrukcję obrazu na podstawie zarejestrowanych danych − nie jest ona tak efektywna jak w przypadku platformy stacjonarnej [58]. Rozdzielczość punktowa uzyskana dzięki SfM jest porównywalna z triangulacją laserową. Zależy od rozdzielczości kamery i liczby zdjęć użytych do modelowania 3D. W przykładowym odniesieniu uzyskiwania geometrii betonowych mostów kolejowych w publikacji [58] oceniono wydajność trzech metod obrazowania geometrycznego 3D: LiDAR-a, fotogrametrii oraz skanowania w podczerwieni zintegrowanego z kamerą 3D. Wyniki ilustruje rys. 3. Rezultaty pokazują, że wszystkie testowane podejścia można wykorzystać do tworzenia modeli 3D, chociaż w różnym stopniu kompletności. LiDAR i fotogrametria dały znacznie lepsze (z większą rozdzielczością) dane niż skanowanie w podczerwieni. Gęstsze chmury punktów poprawiają wizualizację, ale wymagają więcej czasu na przetwarzanie i więcej miejsca na przechowywanie danych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...