Na odcinku Tymbark – Limanowa powstanie estakada kolejowa oraz tunel o długości przeszło 2 km
Inwestycja będzie polegać na modernizacji linii kolejowej nr 104 (odcinek Tymbark – Limanowa) oraz budowie fragmentu nowej linii kolejowej nr 622 z Tymbarku w kierunku Szczrzyca. W sumie powstanie 14 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną, 17 mostów i wiaduktów, a z większych obiektów inżynierskich tunel i estakada. Dzięki poprowadzeniu części torów nowym śladem pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 150 km/h. Zwiększone bezpieczeństwo zapewni 9 bezkolizyjnych skrzyżowań oraz nowe drogi i chodniki, które powstaną w poszczególnych gminach.

– Budowa nowego połączenia kolejowego z Krakowa do Nowego Sącza, Limanowej i Zakopanego pozwoli na stabilny rozwój gospodarczy i społeczny całego regionu. Nadrabiamy wieloletnie zaległości w rozwoju infrastruktury kolejowej. Równocześnie przygotowujemy podobne inwestycje w innych częściach kraju – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Zapierające dech w piersiach widoki zapewni podróżnym przejazd nową estakadą kolejową. To nią pociągi wjeżdżać będą do Limanowej od strony Łososiny Górnej. Konstrukcję o długości przeszło 2 km i średniej wysokości 9 m zaprojektowano tak, by sprawnie przekroczyć dolinę potoku Sowlinka. Natomiast pomiędzy Tymbarkiem a Koszarami zaplanowano tunel o długości niemal 2 km. Dzięki nowemu przebiegowi linii kolejowej, krótsze będą podróże regionalne i dalekobieżne na południu Małopolski. Najszybsze pociągi dojadą z Limanowej do Nowego Sącza w ok. 20 minut, a po wybudowaniu całego połączenia „Podłęże – Piekiełko” dojazd z Limanowej do Krakowa zajmie ok. 40 minut. Transport kolejowy stanie się istotnym impulsem w rozwoju społecznym i gospodarczym tego regionu.
– Nie zwalniamy tempa przy przygotowywaniu kolejnych przetargów. To trzecie postępowanie uruchomione w ostatnich tygodniach przez PLK SA dla tej inwestycji. W tym roku chcemy ogłosić również pozostałe postępowania przetargowe w ramach „Podłęża – Piekiełka”. Liczę na to, że wykonawcy dotrzymają harmonogramów i pociągi pojadą nowymi torami do Krakowa już za 5 lat – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Modernizacja linii kolejowej Tymbark – Limanowa to kolejna inwestycja realizowana w tym miejscu. Od września trwają prace przy stacji Limanowa. Oprócz nowych torów, peronów i przejść podziemnych powstają również szereg wiaduktów i ulic. Dzięki działaniom PLK SA miasto zyska możliwość rozwoju nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej – powstanie mała północna obwodnica centrum Limanowej. W sumie w mieście powstaną nowe drogi i chodniki o łącznej długości 10 km. Wykonawcy pracują również na innych odcinkach inwestycji „Podłęże – Piekiełko”. Nowa kolej powstaje pomiędzy Limanową a Nowym Sączem oraz Chabówką a Rabką Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na trzy inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark i Podłęże – Gdów.
Największa inwestycja kolejowa na południu Polski składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl
źródło i fot. PKP PLK S.A.
Przeczytaj również: Podsumowanie tygodnia: najważniejsze materiały w jednym miejscu!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Sprzęt wykorzystywany do budowy oraz naprawy nawierzchni mineralno-bitumicznych
W artykule omówiono sprzęt wykorzystywany do budowy oraz naprawy nawierzchni mineralno-bitumicznych, skupiając się na dwóch głównych maszynach: rozkładarkach mas mineralno-bitumicznych oraz walcach drogowych. Współczesne budownictwo drogowe wymaga zastosowania zaawansowanego sprzętu, który umożliwia skuteczną budowę oraz konserwację nawierzchni mineralno-bitumicznych. Jednym z kluczowych elementów tego procesu są maszyny, które pozwalają na precyzyjne i efektywne wykonanie poszczególnych etap...
Historyczny rozwój konstrukcji mostowych, cz. I
Artykuł przedstawia ewolucję mostów od prostych drewnianych i kamiennych konstrukcji po nowoczesne mosty inżynieryjne. Pierwsza część artykułu omawia początki i rozwój mostów od prymitywnych konstrukcji do starożytnych inżynierii, ewolucję mostów od średniowiecza, a także wpływ wojen na rozwój technologii mostowej. Historia pierwszych mostów zaczyna się od najprostszych konstrukcji stworzonych przez człowieka pierwotnego. Potrzeba przekroczenia lub ominięcia przeszkody pchnęła ludzi do pierws...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...